Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 3456 SistaSista
Resultat 33 till 40 av 46
    Junior Member
    Reg.datum
    jan 2012
    Jag kör nog max 25 rostar innan jag skruvar ner den och gör rent...

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Hur stora satser brukar ni rosta? Har kört mest med 166g men gått upp till 250g senaste gångerna - verkar bli betydligt mycket mer sot när man tänjer på gränsen och är tvungen att dra upp värmen.

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Brukar nöja mig med att blåsa ut enstaka böna som fastnat i röret. Upptäckte idag när jag gick loss med dammsugaren att det var ganska många bönor kvar ändå i röret, eller tja mer än tomt i alla fall

Vet inte hur de tog sig dit, trodde det bara var när man fyllde slarvigt men om de inte har varit där länge så måste fläkten ha blåst upp bönorna.

Senior Member martink78s avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Intressant, jag har faktiskt aldrig rengjort min på allvar, bara dammsuger överallt jag kommer åt... Rostar 200g åt gången men rätt ljust oftast så det kanske inte blir lika mycket beläggning då.

Junior Member
    Reg.datum
    jan 2012
    Jag har målat min trumma svart för att få mer värmestrålning.

Kör 200g åt gången och har ett recept som oftast funkar ganska bra, brukar träffa 150g runt 3:30 och 1:a crack runt kanske 9 minuter ca.
    Sen brukar jag köra olika länge beroende på rostningsgrad, sällan/aldrig längre än 15 minuter.

När jag gör ren så skruvar jag ner det mesta och diskar för hand med vanligt diskmedel. Brukar ta ur trumman och skrapa bort sot om det är mycket där som samlats runt värmeelementen. Efter varje session så dammsuger jag. Kör oftast kanske 5 rostar på raken eller så. Skruvar ner och diskar gör jag alltid dagen efter eller bara lite då och då när den är helt sval... Kanske på dagen ibland om jag planerar att rosta mot kvällen men den är skitig.

Vad kör ni med för probear? Min bönprobe gick sönder för ett tag sen och jag har kört med en vanlig pinne som följde med termometern bara sen dess. Köpte en billig gängad från ebay men den gick sönder direkt. Min givare för ET är också rätt tveksam, den hamnar lätt snett och skrapar i trumman vilket leder till gnissel.

Två små pyssel igår för en smidigare rostning:

Har skrivit ut en tratt enligt: https://www.thingiverse.com/thing:2175281
    Funkar jättebra, trots att jag skriver ut den i PLA och riskerar smälta, men är på plats bara några sekunder varje tillfälle.

Satte provisoriskt dit en mjukt 100mm ventilationsrör i aluminium, ca 2m långt, med en stos bakom utblåset ut genom dörren på glänt. Stosen hölls på plats med lite ståltrådar runt maskinen. Funkade mycket bättre än förväntat. Det bolmade på ganska bra utanför dörren. Nästa steg är att göra en lite med permanent lösning med att få fast stosen på maskinen och få till ett passande ventilationshål på något sätt. Finns ingen ventilation idag i lokalen, men ett litet öppningsbart fönster.

Junior Member
    Reg.datum
    jan 2012
    Jag skulle vilja ha en tratt som mynnar ut i ett rör som är vinklat uppåt vid utblåset för att kunna rikta röken rakt upp i köksfläkten då jag kör rosten på spisen.

Vet någon om det finns ritningar för att bocka plåt osv för att få till detta?
    Finn det färdiga delar att köpa?

Senior Member bautas avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    @swappo om du vill hahjälp med att modellera upp tratten i 3D kan jag försöka i Solid Edge. Som en plåtdetalj och utbredningen för denna.

Liknande ämnen

1. Quest M3 in da house!
    Av martink78 i forum Rostning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-11-06, 07:23
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-16, 18:53
  3. Någon som fattar mer än jag om el?
    Av Kaffegalningen i forum Kafferepet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 17:43
  4. Svar: 8