Hjälp att välja bra espressomaskin önskas! Länkar till FAQ och tester och goda råd..?

Axa

Member
Jag är ute efter en bra kaffemaskin.
Har provat bli klok här på forumet, men det känns som att jag går ned mig i ett träsk. Inser att jag behöver hjälp.

Dom enda espresso-erfarenheterna jag har är att det smakar betydligt bättre från den Nespressomaskin, (en Pixie) , än från en Rancilio Silvia som en kompis har.
Vad betyder PID styrning, HX, E61, och vad har dom funktionerna för betydelse?
Stämmer det att backventil och trevägsventil är viktigt för enkel rengöring? Har dom andra viktiga funktioner?

Ingen i huset dricker latte, så mjölkskummare(n) är inte så viktigt. Men det verkar finnas på nästan alla maskiner ändå..

Heter det halvautomatisk om den har elektrisk pump?

Är manuella maskiner (riktigt benämning??) som denna http://www.bellabarista.co.uk/coffeemachines/ponte-vecchio-lusso-mk2.asp ett alternativ?
Har inget emot att använda musklerna, istället för att ha en bråkande pump som kan gå sönder, kräver underhåll och måste rengöras..

Finns det någon FAQ på webben med svar på dessa och kanske andra viktiga frågor?

För närvarande så använder vi en Aeropress och en Wilfa CGR-1. Duger den till en bra espressomaskin, eller MÅSTE man köpa ny kvarn oxå? Kompisen har en krups som kan mala betydligt finare..

All hjälp mottages med tacksamhet!

mvh Gunnar.
 

svartvest

Well-known member
Jag är ute efter en bra kaffemaskin.
Har provat bli klok här på forumet, men det känns som att jag går ned mig i ett träsk. Inser att jag behöver hjälp.

Dom enda espresso-erfarenheterna jag har är att det smakar betydligt bättre från den Nespressomaskin, (en Pixie) , än från en Rancilio Silvia som en kompis har.
Vad betyder PID styrning, HX, E61, och vad har dom funktionerna för betydelse?
Stämmer det att backventil och trevägsventil är viktigt för enkel rengöring? Har dom andra viktiga funktioner?

Ingen i huset dricker latte, så mjölkskummare(n) är inte så viktigt. Men det verkar finnas på nästan alla maskiner ändå..

Heter det halvautomatisk om den har elektrisk pump?

Är manuella maskiner (riktigt benämning??) som denna http://www.bellabarista.co.uk/coffeemachines/ponte-vecchio-lusso-mk2.asp ett alternativ?
Har inget emot att använda musklerna, istället för att ha en bråkande pump som kan gå sönder, kräver underhåll och måste rengöras..

Finns det någon FAQ på webben med svar på dessa och kanske andra viktiga frågor?

För närvarande så använder vi en Aeropress och en Wilfa CGR-1. Duger den till en bra espressomaskin, eller MÅSTE man köpa ny kvarn oxå? Kompisen har en krups som kan mala betydligt finare..

All hjälp mottages med tacksamhet!

mvh Gunnar.

Många frågor...men jag känner igen mig i detta...

Först kvarn är nummer 1, en bra kvarn som maler tillräckligt fint för espresso. Jag tror inte Wilfan fungerar för det.
Pid är den som håller en viss temp på vattnet, på min duetto så kan jag ställa in tempen för vattnet ut, lekte ganska mycket med det men nu så ligger den på 93 grader.

HX står för värmeväxlare heat exhange, vattnet till till brygggruppen värms genom stora kokaren.
Db står dubbel kokare dubbel boiler, två olika kokare för vatten och brygggrupp.
E-61 grupp är en beprövad brygghuvud som Gaggia gjorde, standard och är på de flesta bättre maskiner.

Manuell då skapar du trycket med en spak, pistong
Halvautomatisk så skapar maskinen trycket, du trycker på en knapp eller vrider på en litan arm(levaspak)
Automatisk, maskinen gör allt, du dricker.

Pumpar det två modeller
Vibrationspump och rotationspump den sista har en tystare gång o förhållande till vibrationspump.

Alla maskiner måste rengöras regelbundet, det finns inge genvägar till det perfekta kaffet.

Jag valde Izzo för att det var standard delar, Lusson är en fin och snygg maskin, det bruka sägas att inlärningskurvan är lite längre med en manuel men är man intresserad så är det inte något problem.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
PID innebär elektronisk styrning av kokarens temperatur (och således även av kaffet i koppes dito). Vissa, för att inte säga de flesta, kaffen blir bättre om temperaturen är bra. Vissa maskiner är dessutom inte så tempstabila och då kan det vara vettigt med PID.

HX innebär att maskinen har en kokare med en värmeväxlare (Heat eXchange). Till skillnad från en ren enkelkokare (Silvia), medger detta samtidig bryggning och mjölkskumning.

E61 är bara en benämning på maskinens bryggrupp. Alltså den del där filterhandtaget ska sitta. Det är en benämning på en typ av bryggrupp.

Back- eller trevägsventil är bra eftersom det tryck som byggs upp i gruppen måste ta vägen någonstans efter bryggning. Utan ventil kan man blåsa ur gruppackningen om man tar loss filterhandtaget för snabbt efter bryggning (har jag lyckats med). Underlättar även rengöring av gruppen genom att man kan låta trycket "blåsa" ur rester den vägen.

Är tveksam till att en pump behöver underhåll eller rengöring så där särdeles ofta; den ska bara pumpa vatten från tanken till gruppen och är aldrig i kontakt med kaffet.

Utan modifikation tror jag vare sig Krups- eller Wilfakvarnen lämpar sig för espresso, så svaret här blir ett - något tveksamt - ja.

Däremot hjälper det nog inte mer med mina (eller andras) svar, tips eller råd: det ÄR ett träsk detta med kaffe! Om än ett mycket trevligt och behagligt sådant! :D

//Stefan (som nu, med stormsteg, närmar sig en PIDad maskin: äntligen)
 

HE

Well-known member
Hej hej!
Jag trivs med min La Pavoni! En helt manuell maskin. Den funkar kanon till espresso och även att skumma mjölk med om man vill det. Jag skummar för övrigt flera gånger dagligen. En del passar mer eller mindre för en manuell, tror jag. Då tänker jag främst på att man mer eller mindre trivs med att köra helt och hållet manuellt.
En fördel kan också vara att man kan komma över en beg. till ett bra pris. Om du känner att du har obehindrat med pengar kan du ju satsa hårt på en kvarn som nämndes ovan....
 

MrPlow

Well-known member
Jag har en Gaggia Classic med den klassiska raniciliomodden (nytt ångrör) till salu. Är den perfekta instegsmaskinen vilken leverar både bra espresso och hyffsad ånga.
 

osks

Well-known member
(Uppdatering: Jag var tydligen långsammast på att svara...)

Dom enda espresso-erfarenheterna jag har är att det smakar betydligt bättre från den Nespressomaskin, (en Pixie) , än från en Rancilio Silvia som en kompis har.
Med stor säkerhet beror inte det på maskinen (Silvia:n), utan på något annat. Det kan vara kaffet, kvarnen eller din kompis (inget illa menat, utan jag vill bara poängtera att människan, hantverket, är en viktig del för att det ska bli bra espresso). Silvian är en kompetent maskin som kan göra mycket godare espresso än vad som någonsin är möjligt med Nespresso, men det kräver också att man har en bra kvarn, bra kaffe och kan hantera dom. Men det gäller ju alla riktiga espressomaskiner.

Vad betyder PID styrning, HX, E61, och vad har dom funktionerna för betydelse?
Vad man menar när man skriver att en espressomaskin har en PID(-kontroller), är att man kan ställa in temperaturen digitalt och att PID-kontrollern sedan försöker hålla exakt den temperaturen i kokaren. Det är inte nödvändigt för att göra bra espresso, men det kan vara bekvämt.

HX är kort för Heat eXchanger, alltså värmeväxlare. Den sortens maskin har en kokare för ånga och leder vattnet till espresson igenom kokaren för att värma upp det till bryggtemperatur. Det gör att man kan skumma mjölk samtidigt som man brygger espresson. Om en maskin inte är av HX-typ så har den antingen en kokare (SBDU: single boiler, dual usage), som används både till bryggning och ånga (inte samtidigt), eller två kokare (DB: dual boiler): en för ånga och en för bryggvatten.

Stämmer det att backventil och trevägsventil är viktigt för enkel rengöring? Har dom andra viktiga funktioner?
Var har du läst om backventil? Jag kommer inte på var den skulle sitta, och om den är något annat än trevägsventilen man brukar prata om.

Trevägsventil (sitter mellan pump/kokare, portafiltret och avlopp/droppbricka) gör att du kan lossa portafiltret precis efter bryggning, då den kan släppa ut övertrycket portafiltret direkt när du stänger av pumpen. Annars måste du vänta tills det har jämnat ut sig av sig självt (brukar ta nån minut eller två) för att inte få en s.k. "portafilter sneeze" (portafiltret skjuts ut när du försöker lossa det, och kaffe sprutar överallt, typ). Det finns lite tricks för att försöka hålla emot och släppa på trycket kontrollerat, men principen är den iaf.

Manuella maskiner brukar inte ha någon trevägsventil så vitt jag vet, utan där får man vänta.


Ingen i huset dricker latte, så mjölkskummare(n) är inte så viktigt. Men det verkar finnas på nästan alla maskiner ändå..

Heter det halvautomatisk om den har elektrisk pump?

Är manuella maskiner (riktigt benämning??) som denna http://www.bellabarista.co.uk/coffeemachines/ponte-vecchio-lusso-mk2.asp ett alternativ?

Har inget emot att använda musklerna, istället för att ha en bråkande pump som kan gå sönder, kräver underhåll och måste rengöras..
Det finns lite olika tolkningar av begreppen hel- och halvautomatisk. En del (t.ex. Kaffemaskinen) kallar en maskin som maler kaffet och brygger själv (Jura tillverkar t.ex. sådana) för helaautomatisk, medan andra kallar det för "Super-automatic" på engelska. De sköter allt själv med en knapptryckning, men de levererar (nästan) aldrig riktig espresso, utan snarare starkt kaffe bryggt under lite tryck. Folk som är ute efter den typen av bekvämlighet brukar inte fastna på forum som RiktigtKaffe, så det finns inte så många förespråkare av dom här.

Sen finns det ju då riktiga espressomaskiner och till dom måste man ha en kvarn. Vissa maskiner kan dosera mängden vatten automatiskt, och en del kallar den sortens maskiner för helautomatiska, medan andra inte gör någon skillnad på dom och maskiner med manuell av/på. (Alla har pump.)

Och sist finns ju då manuella maskiner, som inte har någon pump, som den Ponte Vecchio Lusso du länkade till.

Det är inte så mycket extra skötsel av en maskin med pump, men man kan komma billigare undan och få en bättre maskin i övrigt om man köper en manuell. Ponte Vecchio verkar prisvärda sådana, som dessutom är ganska enkla att använda. (Läs testet på Home-Barista om du är intresserad.)


Finns det någon FAQ på webben med svar på dessa och kanske andra viktiga frågor?
Home-Barista har väldigt mycket information också. Det kan vara lite överväldigande till att börja med, men det finns mycket bra information där.

http://www.home-barista.com/faqs-and-favorites-digest.html
http://www.home-barista.com/resources.html

För närvarande så använder vi en Aeropress och en Wilfa CGR-1. Duger den till en bra espressomaskin, eller MÅSTE man köpa ny kvarn oxå? Kompisen har en krups som kan mala betydligt finare..

Ja, du måste köpa en ny kvarn. Wilfan duger inte till espresso. Förmodligen inte heller Krups-kvarnen (om det inte är exakt en sån här, men de är inte alls vanliga och jag tror inte de säljs i Sverige). De har inte tillräcklig precision (blir ojämnt malt), har inte tillräckliga inställningsmöjligheter, och oftast för små malskivor (det blir varmt och kaffet blir bränt när det mals). Kvarnen är minst lika viktig som maskinen, om inte viktigare.

I den lägsta prisklassen kommer du i princip behöva lägga lika mycket pengar på kvarn som maskin. En bättre kvarn gör mycket större skillnad än vad en bättre maskin gör, innan du kommer upp till HX-maskiner (typ 10 000 kr).

Ett bra köpråd från Home Barista på instegsgrejer är espressomaskinen Gaggia New Baby och kvarnen Baratza Virtuoso Preciso, men just den kvarnen finns knappt att köpa i Europa (åtminstone inte lika prisvärt). Baratza Virtuoso (utan Preciso) brukar inte anses ha tillräckliga justeringsmöjligheter, så det blir svårt att få in rätt malningsgrad på kaffet. Ett alternativ som Bella Barista har är Eureka Mignon som verkar rätt bra (betydligt bättre än Rancilio Rocky). Istället för Gaggia New Baby lär Gaggia Classic fungera lika bra, även om jag inte vet skillnaderna.

Vad är din budget på?
 
Senast ändrad:

Axa

Member
Tack för alla snabba svar. Träsket känndes genast lite varmare!! :)

Backventil har jag läst om i några inlägg här på forumet som hadde med rengöring att göra. Men kanske det egentligen är det samma som 3-vägs ventil?

Spontant så verkar Ponte Vecchio Lusso Mk2 väldigt interessant, även om den är något dyrare än vad jag tänkt mig.

Finns det manuella maskiner som har PID-styrning?
 

osks

Well-known member
Har aldrig sett någon manuell maskin med PID. Jag har fått uppfattningen att det beror på att de inte är så temperaturkänsliga, eller kanske snarare att man får väldigt bra resultat med dom utan att behöva ha så precis koll på temperaturen.
 

osks

Well-known member
Att du inte hittar så mycket om just den maskinen beror nog på att den inte säljs i Sverige och att Lelit inte är ett så välkänt märke, vilket även gör att det finns färre personer som kan rekommendera den, medan det finns massor av Gaggia Classic- och Rancilio Silvia-ägare.

PID-maskiner i allmänhet i skrivs det allt om på forumet, men just termen "PID" kanske inte nämns varje gång man pratar om en maskin med det. Det är som jag sa tidigare inte den viktigaste funktionen och ofta kanske det är något annat som gör att man väljer den ena eller andra maskinen, om det nu skulle stå mellan en maskin med och en utan.

Det är mycket som skiljer Lelit PL 41TEM och Ponte Vecchio Lusso. Exempelvis är Lelit:en enkelkokare (SBDU) och inte låter dig skumma mjölk och brygga espresso samtidigt, medan PVL har en konstruktion som gör det möjligt. Det är dock extra svårt att jämföra priser mellan så olika typer av maskiner.
 

osks

Well-known member
Ok. Och då jag inte har behov för att kunna skumma å brygga samtidigt så går väll PVL'n bort.
Om du inte specifikt är ute efter en manuell maskin, utan hellre prioriterar pris, så är det kanske en rimlig slutsats.

När det gäller billiga manuella maskiner så finns ju även La Pavoni också, de dyker upp på Blocket ganska regelbundet till bra priser (ofta under 2000 kr). Det finns tydligen vissa modeller som är bättre än andra, men jag har inte koll på dom.

Snubblade just över denna sidan http://www.kickstarter.com/projects/zpmespresso/pid-controlled-espresso-machine Låter verkligen intressant, om man kan vänta en stund..

De första maskinerna kommer bara vara för 110V, så förutom att de inte finns alls än, så måste du dessutom vänta på att de gör en 230V-version (om det någonsin händer). Men ja, ZPM Espresso är ett intressant projekt. Jag hoppas att de lyckas, men det är inte självklart att det blir så.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp