Avkalkningsguide för Brewtus

Pajen

Member
Efter förfrågan så lägger jag upp en fritt översatt steg för steg beskrivning på hur en brewtus avkalkning (båda kokarna på en brewtus II) går till enligt bellabarista, antar att den borde vara tillämpbar på alla brewtus varianterna.

1. Med varm maskin: Stäng av maskinen och töm ut innehållet i ångkokaren genom hetvattenkranen (ca 6-6,5dl) i lämpligt kärl.
2. Lös 40g citronsyra i vattnet från ångkokaren.
3. Häll i 3,5dl kallt vatten i kärlet med citronsyralösningen.
4. Ta ur inloppsslangen från tanken och placera den i kärlet (om du har direktkopplat vatten måste du ställa om inloppsväljaren).
5. Sätt på maskinen och vänta medan ångkokaren fylls med citronsyralösningen.
6. Låt maskinen komma upp i arbetstemperatur igen, när ångkokaren är uppe i tryck: töm ut ca 5cl vatten ur hetvattenkranen.
7. Fortsätt med bryggkokaren genom att låta pumpen gå i ca 30s, vänta 1min, och kör sedan 30s igen. Upprepa detta tills citronsyralösningen är slut.
8. Lös upp ytterliggare 30g citronsyra i 4dl vatten, och fortsätt som i steg 7, tills det är ca 1dl lösning kvar (används i steg 9 och 11).
9. Sätt i ett blindfilter och gör en backflush, se även till att släppa trycket sakta.
10. Stäng av maskinen och låt den stå 30min (om man har en maskin som inte är avkalkad på länge skulle jag föreslå att vänta längre tid här).
11. Sätt på maskinen, låt den nå arbetstemp, fortsätt sedan att backflusha upp resten av citronsyralösningen. Borde bli ca 3-4st med 1-2min mellanrum. Stäng av maskinen, vänta 10min.
12. Starta maskinen och vänta tills ångkokaren nått arbetstryck (lampan slocknar), stäng av maskinen och töm ångkokaren i ett kärl genom hetvattenkranen.
13. Fyll vattentanken med filtrerat vatten, sätt tillbaka inloppsslangen i tanken (för er med direktkopplat är det dags att vrida tillbaka inloppsväljaren) och starta maskinen. Upprepa sedan steg 12-13 tills vattnet som kommer ur ångkokaren är fritt från citronsyra (lukta eller kyl av och smaka om vattnet är surt).
14. Ta bort portafiltret och spola 3,5 fulla tankar filtrerat vatten (12l) genom bryggruppen. Kör pumpen i ca 40s och låt den sedan vila i 30s innan nästa cykel startas (ska skydda pumpen från överhettning och låter det rena vattnet blandas med lösningen i bryggkokaren). Gör detta tills vattnet som kommer ur gruppen inte luktar eller smaka surt.
15. Sätt i blindfiltret och gör några backflushar, töm och rengör spillbrickan.

16. Nu är kaffeabstinensen så svår att du utslagen på golvet ber din bättre hälft göra den första shoten på en förhoppningsvis kalkfri brewtus! :wacko:

//PJ
 

bauta

Well-known member
Tackar, men om man som jag har ett stort fastvattenmonterat inloppsfilter? Ändrar det avkalkningsintervallen; inte alls/längre emellan/avkalkning onödigt?
 

bauta

Well-known member
Bumpar denna tråd, missade jag avkalkningsfesten vid omställning till vintertid? Iaf hög tid att kalka av...
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,669
Inlägg
155,726
Medlemmar
19,366
Senaste medlemmen
Peter Bohmelin
Topp