Termostatfel på La Pavoni

egenart

New member
Hej kaffevänner!
Jag har en La Pavoni Europiccola som jag köpte begagnad för snart ett år sedan.
Nu har termostaten slutat fungera; först ville maskinen bara koka upp en gång och sedan inte gå igång igen förrän vattnet svalnat, men nu fortsätter den att koka hela tiden.
Är det någon som har tips på om det här är något man kan mixtra med själv - som sladdbrott, glappkontakt el. dyl. - eller om det är bäst att lämna maskinen på service?

Hälsningar,
Lars
 

egenart

New member
Hej Attis!
Jag vet inte hur gammal den är. Den har dock en strömbrytare som är röd (I/0) och en grön lampa under, som lyser när det kokar.
Lars
 

attis

Well-known member
Har ingen personlig erfarenhet av de nyare maskinerna (en brytare), men jag tycker det borde finnas någon här på forumet som kan hjälpa dig. I regel är dessa maskiner ganska lättmeckade och med en multimeter kan man säkert hitta felet.

Du kan börja med att kolla denna länk om du hittar något passande svar: http://www.francescoceccarelli.eu/La_Pavoni/Dr_Pavoni/troubleshooting.htm

För övrigt kan du be mod flytta tråden till espressomaskiner, så får du fler läsare, och kanske fler svar.
 

egenart

New member
Tack för ditt svar och länken till Dr. Pavoni. Jag har läst en del och anar att jag behöver kalka av maskinen; det är i alla fall något att börja med.
Och att köpa en multimeter....
Om det inte hjälper med påföljande återställning följer jag ditt råd att flytta tråden till "Espressomaskiner".
Tack igen - och Glad Påsk :)
 

UbbeK

Well-known member
Vild gissning. Kalk i pressostatröret kan ställa till med dessa fenomen. Kalka av maskinen.
 

egenart

New member
Du har så rätt UbbeK!
Jag både kalkade av maskinen och rensade röret. Nu funkar den igen :)
Tack för all hjälp!
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp