En trevlig start

jkarl

Active member
Det började med en podmaskin från nespresso. Jag tyckte det var gott kaffe och väldigt enkelt och snabbt. Mitt dilemma var att varje gång jag skulle knalla iväg till kungsgatan för att handla nya kapslar drabbades av tung ångest. Dels på grund av den oerhört opersonliga butiken men även för att jag kände mig skyldig på ett märkligt sätt. Det var som att man ville gömma den där påsen med nespressologgan och springa hem så snabbt man kunde för att slippa menande blickar från folk på stan. Väl hemma laddade man sin maskin med en "ny sort" och slogs av att den smakade... Ungefär likadant som alla de 15 andra sorterna. Intetsägande. Helt okej men inte mer. Tråkigt var bara förnamnet.

Jag började läsa på om "riktiga" manuella maskiner och kom snart fram till att begagnat kändes som en bra väg in i kaffeträsket.
Lite spaning på blocket resulterade i en Gaggia classic och en Monteriva M-203 i bruksskick. Lite upputsning och städning av de båda maskinerna senare sprang jag ner till ICA och handlade en silvrig påse Molinari för att ha något att öva på.

Första försöket:
Körde igenom kvarnen rejält för att få ut eventuellt gammalt kaffe som gömt sig efter min städning och laddade sedan filtret. Tampning gick vägen och det hela resulterade i en genomrinning på drygt 30 sek med en tjock mörk(har aldrig någonsin fått en mörk crema på min nespresso)crema med ordentlig fart i. Är oförmögen att säga om det var ens medelmåttigt men det smakade enligt min åsikt bättre och framförallt MER än kapselmaskinen någonsin lyckats prestera.

Andra försöket
Glad i hågen av det lyckade första försöket så var det bara att gå på det igen. Denna gång rann det av någon anledning bara ur den ena "pipen"(fel namn antar jag?) och hade en tid på 34sek. Tjock fin crema även här och om möjligt ännu mer smak.

Så. Här är jag nu. Lite, lite speedad av koffeinet och redo att försöka kränga av min nespressomaskin till någon jag inte tycker om. Jag anar att jag inte hittar denna någon här ;)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Det låter som att du maler en aning för fint. Att det bara rinner ur ena "pipen" kan bero på att kaffet rinner så sakta att tyngdlaget gör sig påmind väldigt tydligt.

Tycker att du ska prova antingen en grövre malning eller en lägre dosering (mindre kaffe i filterkorgen). Man brukar prata om "mussvansar" vilket innebär att kaffet liksom snirklar sig ned i koppen.

Lycka till och välkommen till kaffe på riktigt! :)

//Stefan (som vet hur trickigt det kan vara att få till en fin extraktion; många gram som går till spillo)
 

jkarl

Active member
Det låter som att du maler en aning för fint. Att det bara rinner ur ena "pipen" kan bero på att kaffet rinner så sakta att tyngdlaget gör sig påmind väldigt tydligt.

Tycker att du ska prova antingen en grövre malning eller en lägre dosering (mindre kaffe i filterkorgen). Man brukar prata om "mussvansar" vilket innebär att kaffet liksom snirklar sig ned i koppen.

Lycka till och välkommen till kaffe på riktigt! :)

//Stefan (som vet hur trickigt det kan vara att få till en fin extraktion; många gram som går till spillo)

Det låter mycket troligt. Testade nämligen efter första gången att ställa kvarnen lite finare mest för att se vad som hände och det visade sig helt klart. Har nollat den igen så nästa shot borde vara bra. Kul att det är så små justeringar som visar sig så tydligt.
 

grebdnul

Well-known member
Gratulerar till att börja med! Kul att läsa.
Min gaggia classic är oxå sådär och jag har sett det fenomenet på andra classic oxå. Det rinner ur den vänstra spouten först, sen efter några sekunder börjar det kommar ur den andra oxå. Jag tror att det beror på att portafiltret är lite snett där kaffet "landar" innan det åker ut i spoutsen.
Men det är inget att oroa sig för alltså, det är så.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp