Sablar!! Skräp i maskinen.

Alfredo

Well-known member
Kalkade av maskinen igår, reagerade väl lite på att det kom en del skräp ut maskinen men det var först idag jag upptäckte att kromen på en del av metalldelarna i dunk-änden av slangen har lösts upp av avkalkningen. (maskinen väntar på fast anslutning)

Bör jag göra något annat än att bara spola igenom maskinen tills det inte glittrar i koppen längre?
 

HE

Well-known member
Nu brainstormar jag bara: Kan du inte sätta ett filter i änden av slangen så stannar ju skräpet i dunken...
 

Alfredo

Well-known member
Den ändan är fixad, kapade slangen så inga metalldelar som kan släppa krom finns kvar.

Just nu handlar det bara om att bli av med det som kommit in så jag kan få kaffe igen och hålla tummarna för att lite krom inte gjort någon skada i maskinen då!
 

Large

Well-known member
Är det kromflagor så är det ju alltid risk att någon sätter sig på tvären någonstans och bildar en propp.
En idé är kanske om avkalkningsmedlet löste upp kromet så kanske mer avkalkningsmedel kan lösa kromet i systemet ytterligare så att det blir en lösning av det, ungefär som när koppar färgar vattnet grönt. Ingen aning om det fungerar men kanske värt ett test för att minimera risken för ett mer eller mindre totaldemontage av maskinen om nu det värsta skulle hända.
 

HE

Well-known member
Här kommer mer brainstorm: Om du skruvar bort alla filter och spridare mm som sitter precis där vatten möter kaffe och kör igenom 1liter vatten så känns det ju som att du kört igenom hela systemet. Det är väl bara i pumpen det kan sätta sig? eller bara och bara, det kan ju vara nog så illa.
Men du har väl redan kört igenom en hel del vatten? Så hur mycket skräp kan det vara kvar?
 

Alfredo

Well-known member
Kokaren är ju på 5 liter så det går ju åt en del vatten, men som det är nu så kommer det kanske 5 små glitterprickar i en full kaffekopp vatten genom gruppen. Spridarfiltret är ur så det handlar nog mest om envishet nu..
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp