Olika typer av mjölkskum?

Bacchus

Active member
När man läser om skumningstekniker och mjölkskum talas det mest om mikroskum, men är det mikroskum man vill ha i alla lägen?

Om jag gör en latte eller cappuccino, ska jag då ha samma typ av mjölkskum?
Ska latten verkligen ha mjölkskum?

Jag förstår att det är mikroskum jag ska ha om jag vill åstadkomma latte art, men om jag vill ha en klassisk cappuccino är det mikroskum jag vill ha då också?

Om jag inte missminner mig så består en cappuccino av espresso, skummad mjölk och varm mjölk i så goda protortioner som möjligt.
Men gör jag mikroskum får jag väl en kanna med mikroskum och inte varm mjölk.
Hur gör ni rent praktiskt för att få till båda skum och varm mjölk?

Det blev kanske lite spretigt i detta inlägg, men ni fårstår kanske mina funderingar.
Nån som kan hjälpa till och bena ut mjölkdrinkarnas mjölkegenskaper och skumnings/värmningstekniker?
 

osks

Well-known member
Jag gör vad jag tycker är godast, nämligen mikroskummad mjölk. Och bara sådan. Försöker dock att ha lite tjockare skum i cappu jämfört med latte, men min teknik tillåter mig inte alltid att välja...

Däremot ser jag det som ett misslyckande om mjölken inte är jämnt skummad, för lite skummad (som tunn varm mjölk) eller för mycket skummad (lägger sig som ett lock ovanpå).
 

hne

Well-known member
Bara för att bubblorna är närapå osynligt små och spridda genom hela mjölken behöver det inte betyda så mycket för skummängden. Det går att få 50% volymökning vid skumning utan just några synliga bubblor, och då hamnar man ju rätt nära en tredjedel vardera av kaffe, mjölk och skum när det fått stå till sig lite. Prova hälla i glas så du ser proportionerna.

Badskums-skum ser jag ingen nytta av annat än möjligen som isolering mot omgivningen riktigt kalla vårdagar på balkongen. För att det ska bli riktigt gott tycker jag skummet ska smaka kaffe, och det gör det bara om det blir brunfärgat när man häller det i kaffet. Vill man undvika det, till exempel för att få den där rätt vackra vita toppiga skumkronan får man skumma upp större volym och/eller hälla försiktigare och från låg höjd. Ju mindre bubblor desto snyggare, men det är väl en smaksak...

Men vill du få en cappuchino med en tredjedel vitt skum skulle jag råda dig att hälla väldigt långsamt och så lågt att pipen i princip doppas i kaffet hellre än att försöka få badskum i kannan.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,698
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp