Giotton bara kokar på utan stopp

Rille

Well-known member
Som sagt, slår på Giotton och den kokar trots att jordkabeln som måste vara ansluten till chassit/tanken inte är det.
Den ignorerar alltså pressostaten som är nybytt (förrgår).

Testade att koppla förbi pressostaten och bygla bara för att utesluta den, men den kokar på bara.
Den kokar även om jag kör pumpen och fyller tanken vilket den inte bör göra.

Felkälla? Några förslag?
Min gissning är att relä som drar igång kokaren är kass och hängt sig till "till".
Lönt att felsöka eller byta styrbox?

Nöjd med den men den har bytt styrbox för ca 4 år sen, borde kanske hålla längre eller?

tips?
 

GuruX

Well-known member
Jag har ingen som helst aning, hur Giotton är uppbyggd egentligen. Men hur fungerar på/av för värmeelementet? Är det kanske ett relä? Kolla isfall det. Dubbelkolla även pressostaten, jag antar att du kan handskas med en multimeter.
 

Large

Well-known member
Se till att koppla in skyddsjorden ! Dels för att styrboxen använder sig av den och kanske inte fungerar riktigt som den ska utan riktig jordanslutning men också för din egen säkerhet. Det sista i livet du gör är kanske en dubbel espresso.

Fungerar maskinen fortfarande inte korrekt så kontrollmät pressostaten med en multimeter så att den verkligen slår ifrån när inställt kokartryck uppnås. Om inte, leta efter en justerskruv på pressostaten och prova att justera tryckpunkten.

Om pressostaten fungerar som den skall kan du ju kontrollera så att det inte är någon kortslutning i kablaget till värmeelementet och pumpen som orsakar det hela. Ohmmät i strömlöst tillstånd dvs bort med sladden ur vägguttaget !

Om detta inte verkar vara fallet så är det nog tyvärr så att byte av elektronikbox är nästa oundvikliga åtgärd. Det är nämligen denna som styr ut strömmen till värmeelementet.
Giottons styrbox är tyvärr känd för att behöva bytas lite då och då. Om detta beror på dålig placering i maskinen så att den blir alltför varm eller pga bristande kvalitet på elektroniken vet jag dock inte.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,672
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp