Kvarnen luktar

koffej

Well-known member
Jag har köpt en beg. Rossi RR45 kvarn. Den var väldigt skiten när jag fick den, men jag skruvade isär den och lyckades få bort i stort sett allt gammalt kaffe. Jag har diskat alla delar noggrant men fastän jag gjort det så luktar kvarnen gammalt kaffe. Smaken på samma bönor som jag kör i en annan kvarn är betydlig sämre i denna än i den andra kvarnen. Så jag undrar om någon vet hur jag ska göra för och få bort lukten helt och hållet?
 
Senast ändrad:

HE

Well-known member
Det finns tydligen någon sorts tablett som man kan köra igenom kvarnen. Jag har aldrig varit i närheten av dessa tabletter men du kan ju alltid testa. De borde gå att köpa på en välsorterad kaffebutik...
 

bauta

Well-known member
Sök på Grindz.
Det funkar även med okokt snabbris, typ Uncle Bens. Det ska vara pre-boiled, annars är riset för hårt.
 

koffej

Well-known member
Ok, låter ju smidigt med riset men tar det bort lukten också? Har hittat info om att Grindz ska ta bort lukt, men gör ris det också så låter ju det som en bättre ide då det finns och köpa överallt.
 

exxy19

Well-known member
Borde det inte funka med naturella riskakor som paniklösning?
Jag har fått den känslan efter att ha provat Grindz.

Nån som vågar testa????
 

svartvest

Well-known member
Är det inte lite varning vill jag minnas kring att köra ris i kvarnen... Har för mig att det finns någon post kring detta på forumet. Borsta och blås försiktigt, jag har använt en damsugarkit för datorer. (gammal grej Claes O)
 

Marv

Well-known member
När jag renoverade min Rossi som är föregångaren till RR45an skruvade jag isär alt och de delar om hade varit i kontakt med kaffe rengjorde jag med samma rengöringsmedel som jag har till bryggruppen och varmvatten. Till detta monterade jag dit färska skarpa skivor.
Om inte skivorna ör bytta på länge skulle jag gissa att det är dessa som är anledingen till att det smakar illa...
 

koffej

Well-known member
Malskivorna är nog inte bytta på ett tag men dom verkar ändå mala jämnt och fint, och det är bara 791 click på dosern vilket väl är ganska lite?

Vad använder du för rengöringsmedel då? Är det vanligt avkalkingsmedel för det har jag ju hemma eller är det något annat?
 

koffej

Well-known member
Körde snabbris idag men lukten sitter fortfarande kvar... blir väl och beställa grindz och om inte det tar bort lukten så får jag väl lägga allt i citronsyra.
 

Large

Well-known member
Nej, nej inte citronsyra, det gör inte rent utan tar bara bort kalkavlagringar ! Använd ett kaffefettlösande grupprengörningsmedel typ Pulycaff eller liknande.
 

koffej

Well-known member
Ok. då blir det ingen citron syra. Har beställt puly grind , så får hoppas att det hjälper. Men om det inte gör det så får jag väl bara lägga alla delar i vatten med diskmedel eller nåt?

Men borde inte citronsyra funka bra? Kaffe är väl basiskt och citronsyra är sur .. för när man rengör maskiner så använder man väl citronsyra för och få bort avlagringar.
 
Senast ändrad:

Large

Well-known member
Med det resonemanget så riskerar du att bli underkänd i både organsik och oorganisk kemi :)

Det som luktar illa är gammalt härsket kaffefett. Kaffefetter löser man bäst med för det avsett lösningsmedel. Diskmedel fungerar inte så bra men du kan ju alltid testa. Det kan ju inte bli sämre iaf men du riskerar att få göra om jobbet om du lukten inte försvinner.
 

koffej

Well-known member
Ok. var ju typ 15 år sen jag läste kemi så har inte så bra minne om hur det funkar :) . Men kan jag använda vilket lösningsmedel som helst då ?
 

Gringubben

Well-known member
Jag kör med Grindz i mina kvarnar. Tycker det är smidigt. Burken kostar en hacka men räcker ett bra tag vid hemmaanvändning.
 

koffej

Well-known member
Fick lite grindz gratis hos en återförsäljare här jag bor :) , men det hjälpte inte iheller. Så jag skruva isär igen och spruta på Yes powerspray på allt , vilket faktiskt hjälpte :)
 

normende

Well-known member
Den lär ju ha varvats några gånger eller så fungerar inte räknaren. Plocka bort Maldiverna och rengör under samt själva malskivorna.
Kaffet behöver inte ha suttit så värst länge innan gammal kaffedoft uppstår. Regör väldigt noga är mitt råd.
/Lars
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp