Silvia blir inte varm!!

Bacchus

Active member
Hej,

Har haft min Rancilio Silvia i två månader nu.
Har använt maskinen dagligen. Efter mycket övande börjar jag äntligen få tillbra espresso och igår började jag även få till bra skum.
Jag och Silvia börjar bli riktigt goda vänner.

Men så idag har Sivlia börjat krångla.
Brukar låta henne stå på i en timme innan jag brygger och då är hon varm och fin.

Idag beter hon sig inte som hon brukar, kommer helt enkelt inte upp i värme.
Först kom hon upp något i värme, men blev inte riktigt lika varm som vanligt.
Eter några flushar värmer hon inte alls.

Har stängt av och låtit henne vila, men när jag slår på igen blir hon helt enkelt inte varm!
Nån som har haft liknande problem?

Tankarna går ju till värmeelemet eller termostat.
Vad har ni för tankar om detta?

Den är inköpt på http://www.espressocoffeeshop.com/
Nån som har erfarenhet av reklamationer till dem?

//Bacchus (som saknar sin friska Silvia)
 

normende

Well-known member
Prova återställningsknappen.

Sök på forumet. Det är fler som har haft problem med det. Jag har för mig att den sitter ovanpå kokaren.
Kolla in denna länk
http://www.terrystockdale.com/coffee/resetting_silvia.php

Lycka till
/Lars


Hej,

Har haft min Rancilio Silvia i två månader nu.
Har använt maskinen dagligen. Efter mycket övande börjar jag äntligen få tillbra espresso och igår började jag även få till bra skum.
Jag och Silvia börjar bli riktigt goda vänner.

Men så idag har Sivlia börjat krångla.
Brukar låta henne stå på i en timme innan jag brygger och då är hon varm och fin.

Idag beter hon sig inte som hon brukar, kommer helt enkelt inte upp i värme.
Först kom hon upp något i värme, men blev inte riktigt lika varm som vanligt.
Eter några flushar värmer hon inte alls.

Har stängt av och låtit henne vila, men när jag slår på igen blir hon helt enkelt inte varm!
Nån som har haft liknande problem?

Tankarna går ju till värmeelemet eller termostat.
Vad har ni för tankar om detta?

Den är inköpt på http://www.espressocoffeeshop.com/
Nån som har erfarenhet av reklamationer till dem?

//Bacchus (som saknar sin friska Silvia)
 

tnordl

Well-known member
Bästa Baccus,

Normende har rätt. Som du beskriver läget, är det med mycket stor sannolikhet Overheat-protection Thermostat som slagit till. Detta skedde för mig för ett par år sedan. Enkelt, skruva av plåten på toppen och och hitta knappen och tryck in den. Så är du nog igång igen.

Tomas
 

Bacchus

Active member
Har nu testat att resets termostaten, men utan resultat. Har även läst på lite mer på nätet och det lutar nog åt att det är värmeelementet som gått sönder. Läste nån stans att man inte får vara för snabb att stänga av efter att man ångat. Kokaren hinner då inte fylla på och går torr när man slår på igen. Kan vara nåt sånt, men OM det var så enkelt borde folk råka ut för det gaska ofta och det borde absolut nämnas i manualen. Nå ja. Blir nog att skicka tillbaka till Italien för garantireparation. Funderar på hur jag ska emballera Silvian. Har ju inte kvar orginalförpackningen.
Några tips?
 

Englund

Well-known member
Fel på kokaren i Silvia är ovanligt men förekommer. Vi har bytt ett 10-tal de 4 år vi servat Silvia. Enklast kan du testa om kokaren är trasig genom att mäta motståndet mellan värmelementets två kontakter. Glöm inte att dra ur sladden först om du ska göra detta.

Om kokaren är hel är det troligaste att en termostat har gett upp = billgare och enklare att åtgärda.
 

tnordl

Well-known member
Du kollar termostaten så här:

"You can also use a digital multimeter to check the steam and brew thermostat. Again, unplug Silvia. Unplug the push-on connectors on both sides of a thermostat. Turn on your digital multimeter and set it to Ohms/Resistance.

Hold one probe on one of the thermostat's connectors and the other to the other connector. If the thermostat is good, the resistance will be zero/approximately-zero. If it isn't, replace the thermostat. Check the other thermostats."
Ref
 

Bacchus

Active member
Ok, nu har jag mätt motstånden.
Över de två termostaterna mäter jag ca 22 Ohm vardera och över värmeelementet får jag inget utslag alls på Ohm-metern.
Vad säger det oss om diagnosen?
Är båda termostaterna trasiga? Verkar osannolikt, eller?
 
Senast ändrad:

Wilderwein

Well-known member
Det är inget fel på termostaterna. Får du ett oändligt värde på elementet? Jag antar att det är det du menar med ingenting. I så fall är det kortslutning på elementet. Jag tror ditt element är trasigt. Tyvärr

Lycka till
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp