Enkla riktlinjer för val av bönor för nybörjare och problem med för snabb extrahering

Maia

Active member
Hej!

Jag börjar äntligen komma igång lite mer med min maskin som jag efter år av längtan införskaffat! När jag börjat greppa vissa grunder i processen framstår andra. Nu har mina frågor kommit till bönor och hur olika typer av bönor, rostningar, färskhet och mitt handlag kan påverka extraheringstiden och sjäva resultatet i koppen.

Jag bor i Umeå och har i princip bara använt kaffebönor nyrostade och lite dyrare köpta direkt på Costas eller på DUÅ (som köpes vad jag förstår nyrostade av Costas). Då, med dessa bönor, har espressobryggningen gått riktigt fint även för en nybörjare som jag även om skumningen ännu låter dröja på sig med bra resultat. Som den mammalediga student med usel ekonomi tänkte jag lyda ett råd jag sett här och använda billigare "fulbönor" som träningsmaterial. Men nu fungerar ingenting. Nu undrar jag är det mitt handlag som är extremt ojämnt i resultat eller är det så stor skillnad på dyra och billiga bönor inte bara i smaken utan även för extraheringen? Var sitter felet att mitt kaffe med de billigare bönorna jag nu införskaffat bara tycks rinna igenom? Jag har en kvarn som på den finaste inställningen gör jättefina shots med de dyrare bönorna och jag tycker mig tampa ungefär lika hårt oavsett bönor. Med Costas-bönorna rinner vattnet igenom sakta och efterlämnar en rik tjock crema i koppen, det rinner så sakta att jag nästan varit rätt filtret kloggat igen. I princip bara droppar. Med bönorna från Kahls eller Nescafe rinner vattnet igenom och resultatet blir lika tunnt och blaskigt som bryggkaffe men med visserligen ett slags lager av crema ovanpå.

Då jag vill träna en hel del på alla steg i att göra en espresso och inte har supermycket pengar hade jag tänkt som sagt att köpa så billiga bönor som möjligt att träna på. Nu undrar jag om det bara är en dålig idé då resultatet då inte beror på vad jag gör utan redan är dömt på förhand. Att köpa billiga bönor typ Gevalia eller annat från ICA eller Konsum är det m a o meningslöst? Måste man öva på "riktiga" bönor? Eller kan det vara så att jag haft otur och fått "gamla" bönor/länge sedan rostade bönor då jag köpt de billigare men att det är möjligt att få tag på billiga bönor med lite mer datumkoll? Kan vattnets temperatur ha någon inverkan på hur det rinner igenom? Har försökt att göra espresson då temperaturen ligger på ca 95°. Då jag hittills bara gjort espresso med bra resultat och använt Costas vill jag gärna ha tips på även andra sorter för att variera och prova fler (gärna om det finns något billigare vardagskaffe). Sedan, om någon här känner sig manad att förklara grunderna i olika bönor, rostningar och sånt lyssnar jag mer än gärna. Har bara uppfattat att det finns olika bönor ungefär som olika druvor för vin och olika rostningar men vet inte vad jag ska "gå efter" då jag söker bra kaffe.

Jag har en Ascaso Dream espressomaskin och en Kitchen Aid-kvarn.
 

HE

Well-known member
Hej hej! Egentligen kan man svara ja på alla dina frågor/påståenden, eller iallafall nästan :). Jag är också föräldraledig och njuter i fulla drag när det är dags för en latte. Men som du säger så sticker det iväg prismässigt med det goda kaffet... Jag har tidigare kört lite med Musetti blå påse som willys säljer men jag tröttnade på den efter ett tag. Härom veckan hittade jag på Willys en ekologisk espressoblandning från Garant, 500g för 50kr. Det smakar ju inte riktigt som det man helst vill ha men det beter sig likadant som ett finkaffe när det gäller rinntid och crema. Det blir helt klart en påse till imorgon.
 
Senast ändrad:

Maia

Active member
Tack för tipset. Det låter som en bra kompromiss, för jag kan ju tänka mig få sämre smak på "träningskaffet" bara det beter sig som bättre så jag har chans att öva mig lite. :)
 

larjo11

Well-known member
Hej! Visst skiljer det sig hur nyrostade o lite äldre bönor behöver malas. De nyrostade bönorna maler jag grövre än de äldre bönorna. Tycker det planar ut 3 månader rostningsdatum. Tyvärr är ju "fulkaffet" minst så gammalt innan det kommer ut på hyllan. Rostningsdatum för "fulkaffet" kan man oftast räkna baklänges på. Ta bäst-före datumet o räkan bakåt 1 år. På vissa påsar har jag sett 2 år "hållbarhet" :eek:hmy:

Kan du inte mala finare med kvarnen så kan du försöka tampa lite hårdare. Men det hjälper bara lite, det är risk för kanalisering (vattnet rinner bara i ett litet hål i pucken). Har för mig att det blir lättare kanalisering med äldre kaffe. Kolla efter små hål stora som nålstick uppe på pucken efter extraktionen.

Har tyvärr inga bra tips på "fulkaffe". Det är tyvärr bara att prova sig fram.
Stormarknaderna har skärp till sig lite o har några olika märken med hela böner. Det jag tycker är sämst hittills är COOPs fairtrade-märkta bönor. De var bara damm :wacko:

Lycka till i jakten!
 

osks

Well-known member
Du har nu upptäckt vikten av färskt kaffe, för det låter som att fulbönorna var gamla. :)

Det svåra med billigare bönor från ICA och liknande är ofta att det är svårt att veta hur gammalt det är, men annars borde de bete sig rimligt bra.

Jag vet inte exakt vad Costas tar, men på webben ser det ut att vara i den övre prisklassen, även bland specialkaffe rostat av mikrorosterier. Johan & Nyströms espresso-blandningar (t.ex. Espresso Originale, 129kr för 500g, fraktfritt över 300kr.) är inte jättedyra, även om de är en ändå en bra bit dyrare än Musetti och Garant. Kanske ett mellanalternativ att överväga? De har några olika blandningar. Sen finns ju även J&Ns FTO Espresso för bara några kronor till, och den är riktigt god.
 

johey

Well-known member
Du kommer snart finna dig med fascinerad blick tittandes in genom ugnsluckan och se hur bönorna utvecklas från grönvita stenar till härligt doftande pinfärska kaffebönor. Nåja, åsikten kan gå isär om hur härlig doften är, men... Ofta billigare än färdigrostat finkaffe, och du kan köpa på dig kilovis utan att riskera att det blir för gammalt. Rosta bara det du behöver för en vecka eller två.

Bra råkaffe finns lite här och där. Jag brukar köpa från Alnö Kaffehus.
 

Maia

Active member
Tackar så väldigt mycket för era råd och tips! Expertkunskapen på Riktigtkaffe.se och glädjen att dela med sig av den till oss nybörjare är fantastisk! :) Ska prova beställa från J&N då och försöka mig på att rosta lite hemma då. Kan bli roligt! Tack förresten Johey för dina råd tidigare kring kvarn, jag blev ju med Kitchen Aid och har varit mycket nöjd. :)
 

Jacob

Well-known member
Jag känner igen problematiken helt och hållet Maia. Att man måste mala finare för att få ok rinntid på gammalt kaffe kommer man inte förbi, därför köpte jag en snäppet bättre kvarn än den Solis Scala jag hade innan. Även om min nuvarande kvarn inte är världens bästa så löste det bekymret med de flesta kaffesorter upp till några månader efter rostningsdatum. Därefter spelar extraktionstiden ingen roll; för gammalt kaffe som tillåts droppa långsamt blir ändå bara blaskigt och överexktraherat på samma gång. Har noggrant testat olika sorter från Kahl's med just detta resultat, både extremt tajta, droppande skott och lite snabbare, rinnigare extraktioner.

Jag resonerade också som du att man vill ju öva på billigt kaffe. Men som konstaterats så är största problemet med fulkaffe tyvärr inte primärt att det smakar lite mindre eller sämre, utan att det är för gammalt. Extraktionsproblematiken tycks påverka smaken mer än vilken böna det är. Angående ekonomin: Hade det kommit billigt nyrostat kaffe till butikerna (och varit ruljans på det) så hade man ju kunnat öva sig grym på det. Jag har lyckats få tag på hyfsat fräscht Musetti och Molinari några gånger, men i längden blir det "billigare" med dyrare kaffe, då det är lättare att hitta färskt. Man häller ju inte lika många koppar i vasken. Man övar alltså upp sig snabbare med dyrare (läs: färskare) kaffe, och om det ändå svider i plånboken kan man ju tänka att man hellre dricker två koppar fint och lyckat kaffe än fyra fula och misslyckade! :) Och det är fortfarande billigare än att ta en kopp ute...
 
Senast ändrad:

Ben Pool

Member
Är lite tröttsamt det här med fin respektive fulkaffe
Framförallt som det mest verkar vara baserat på pris
Dom stora drakarna köper in kaffe lite annorlunda än mikrorosterierna och det avspeglas på priset såklart, därmed inte sagt att det ena kaffet är fulare än det andra
Lika lite som mackorna på mikrorosteriet i stan är finare bara för att dom är asdyra. Jag kan fortfarande köpa in råvarorna hos min lokala Ica-handlare och göra en macka till en bråkdel av priset
Är min macka då en fulmacka och deras en finmacka?

Roade mig med en liten jämförelse i all sin ovetenskaplighet på Sidamo kaffe


Sidamo Ethiopia (pris per kilo)
Zoegas 138:-
J&N Sidamo Kebado Dara 336:-
Chiaroscuro 276:-
Löfbergs lila 238:-
da Matteo Kebado Dara 420:-

Råkaffe 109:-


Är kaffet hos da Matteo finast?
Om dom växer, investerar i större rostar, köper in större batcher till bättre pris osv osv blir dom nedgraderade till fulkaffeleverantör då?

Råkaffet som köps hos Alnö Kaffehus, vet vi att det inte kommer från samma farm som tex Zoegas eller Löfbergs lila?

Självklart förstår jag det psykologiska, det känns ju mer premium att tillreda en kopp dyrt kaffe inköpt hos det lokala mikrorosteriet

För mig finns det gott kaffe, äckligt kaffe och allt däremellan
Väldigt ofta beror det på min tillagning, dagsform och lite annat.....mindre ofta på bönorna

Kaffe innehåller så många smaker och aromer att vi inte vet vart vi ska bli av, testa att koppa lite och ta in kaffet olika långt i munnen, du kommer att känna stor skillnad på samma kopp beroende på hur långt bak eller fram på tungan du smakar

Nu börjar jag spåra ur....vad jag vill ha sagt är att jag tycker det här med fin respektive fulkaffe är lite skevt :)
Drick det Ni tycker är gott, oavsett pris och var det är rostat
 

Jacob

Well-known member
Visst är det så. Det är ofta samma bönor, och priset kan i vissa fall luras. Min, och säkert många andras, användning av den halvt skämtsamma termen fin-/fulkaffe är naturligtvis en generalisering, byggd på devisen att man oftast får vad man betalar för. Och alla som smakat sig fram i kaffedjungeln har sett en generell tendens bland billiga kaffen att vara sunkigare oavsett böna, samt dyrare att vara av en bättre kvalitet. Det leder till generaliseringen att priset ger en fingervisning om vad som är fin- resp. fulkaffe.

Jag vidhåller att det definitivt finns fulkaffe, även om relationen pris/kvalitet inte alltid följer nämnda devis, om än oftast. Man smakar på kaffet och utbrister "jävlar, vilket fulkaffe!" Håller med, egentligen finns bara skalan från äckligt till gott kaffe. Den springande punkten tror jag är hanteringen av kaffet. Jag vet inte om samma böna kan levereras i olika kvalitéer till olika priser, men klart är att rosterierna t.ex. har olika rostprofiler, och ibland kanske kompetensen inte är så hög heller, vilket skulle kunna förklara att en del sätter ut ett bäst före-datum på två år. Jag har själv rostat en del kaffe i ugnen, bönor som återfinns i både "fin- och fulkaffe" där ute, vars pris som råkaffe är mycket konkurrenskraftigt. Vissa omgångar blev inte något vidare och betraktades av mig som fulkaffe. Vissa blev förträffliga, och åtnjöts följaktligen med stolthet som finkaffe.

Alltså: Jag gillar ditt resonenmang - det är stringent - men det utgår från att man med fulkaffe avser billigt kaffe och vice versa. Man bör inte använda det som en definition, men väl som en generalisering, en tumregel, då man faktiskt oftast får vad man betalar för. Och just på grund av generaliseringars natur har tumregeln sina undantag. Det är helt enkelt gött när man hittar ett billigt kaffe som håller en hög kvalitet, vilket jag tror mycket av det billigare kaffet där ute skulle göra om man gavs möjligheten att lägga vantarna på det lite närmare rostdatumet. :)
 

osks

Well-known member
Drick det Ni tycker är gott, oavsett pris och var det är rostat
Absolut.


Jag tycker faktiskt inte någon här har sagt att kaffet måste vara dyrt, eller komma från något specifikt rosteri för att vara "finkaffe". Vad som däremot sägs, eller antyds, är att fulkaffe är dåligt. Vad är då dåligt kaffe? I slutändan handlar det förstås om att det smakar gott, men det är ofta subjektivt (åtminstone på den nivå de flesta befinner sig). Vissa ställer högre krav än andra på sitt kaffe, men jag tror även det finns ett antal objektiva parametrar som är viktiga.

Först så finns det en nästan (så nära man har lyckats komma) objektiv bedömning som utförs av de koppare som provar kaffet för att avgöra kvaliteten och betygsätta det därefter, vilket i sin tur avgör graderingen på kaffet (Är det ett specialkaffe eller inte?) I det här argumentet vill jag inte säga att det måste vara specialkaffe för att vara "finkaffe", men det finns en kvalitetsskillnad på råvaran.

Nästa steg är att rosteriet måste vara duktiga på sitt jobb. Dels finns det en viss nivå rostaren måste uppnå för att leverera en produkt som är drickbar, men sen kanske man föredrar kaffet rostat på ett visst sätt, så det är väl inte enbart en objektiv fråga. Jag vet inte heller om den går att bedöma objektivt, men vissa rosterier fokuserar på bättre råvara (specialkaffe), vilket gör det lättare att hitta bra kaffe om man köper från dom.

Till sist så får det rostade kaffet inte vara för gammalt. Gammalt kaffe är dåligt, oavsett om det kommer från J&N eller Zoegas, men om rosteriet tydligt skriver ut vilken dag kaffet är rostat så kan man som konsument välja om man ska köpa kaffet eller inte. Är det för gammalt så kan man undvika det. Att inte skriva ut det är som att mejerierna inte skulle skriva ut bäst före-datumet på mjölk. (Att behöva krångla med omvandling från hemliga sifferkoder likställer jag med att det inte finns något datum.) Jag har själv helt slutat köpa kaffe där rosteriet inte klart och tydligt skriver ut när det var rostat; det är inte värt min tid att krångla med att få reda på något som borde vara tydligt utmärkt.

Så vilka rosterier skriver då tydligt ut rostdatumet? Jo, nästan enbart de mindre rosterierna, som dessutom har högre ambitionsnivå på råvaran. Det gör det mycket lättare att rekommendera dom, än att krångla med att lyckas hitta Zoegas som inte är ett halvår gammalt. Betyder det att Zoegas alltid är "fulkaffe"? Absolut inte! Men de flesta påsarna i hyllan på ICA är det - och det är krångligt att veta vilka som inte är det.



(Zoega's är bara ett exempel ovan. Jag har inte sett Chiaroscuro så jag vet inte hur de gör med datum. Jag minns inte att Löfbergs Lila har tydliga datum, men kanske gör de annorlunda med sina specialkaffen. Jag vet inget ställe i som säljer nyrostat kaffe från Löfbergs Lila, så det gör det också svårt att rekommendera dom.)
 

Jacob

Well-known member
Precis. Jag tänkte att vi nu hamnat OT, men det är ju just denna problematik man ofta står inför när man letar efter ett billigare kaffe som faktiskt går att extrahera med bra resultat, vilket Maia och många med henne (jag också!) önskar. Att hitta det mest prisvärda alternativet är en utmaning. Dels pga alla olika subjektiva upplevelser av ett kaffe, dels den dåliga datummärkningen som osks är inne på. Jag funderar över detta varje gång kaffet börjar sina hemma, då jag bor i en stad med magert kaffeutbud, och att beställa nyrostat via nätet är inte lika smidigt... Well well, vi har kanske tömt ämnet nu, eller? :)
 

johey

Well-known member
Jag skiljer krasst mellan leverantörerna baserat på vilket intresse de har. Antingen är kaffet deras intresse och då blir deras mål att sälja bönor av hög kvalitet. Eller är intäkterna intresset, och då är det att sälja så mycket som möjligt som ligger i fokus.

Sen får man skilja på fulkaffeleverantörer och fula kaffeleverantörer. Åtminstone så inbillar jag mig att de leverantörer som åker till kaffeodlingarna och pratar med bönderna är mer benägna att förhandla sig till en affär som gynnar alla parter bättre än den andra gruppen av leverantörer där bara pengarna står i fokus.
 

Ben Pool

Member
Båda kategorierna, enligt din definition, har som intresse att tjäna pengar det kan det inte råda någon tvekan om, eller?

Vilka rosterier besöker odlare och vilka gör det inte?
 

Jacob

Well-known member
Ja, det är ju en sanning i affärssammanhang att pengar styr. Men som johey säger så finns ju entusiasterna där och lyfter kvalitén. Läste dock om en riktig italiensk kaffekonnässör för några år sen som hade nån chefsposition på Gevalia. Han verkade ha koll på vad ett bra kaffe innebär, men ändå vet vi ju hur Gevalias espresso är. Man får nog oftast vända sig till mikrorosterierna om man vill ha kaffe där hela personalen har som sin stolthet att producera grymt kaffe på så etiska villkor som möjligt. Fortfarande tror jag dock att detta med hur nyrostat kaffet är, är väldigt viktigt i jämförelsen mellan kaffeproducenterna, oavsett företagens storlek och ambitioner.
 

Maia

Active member
Intressant att följa diskussionen i tråden. Den fråga jag ställde om att hitta bra kaffe ska nog förstås utifrån vad Jacob förklarar så bra, dvs att jag är ute efter en generalisering och givetvis förstår att det finns undantag och beror på hantering och en massa andra faktorer. Generellt har jag emellertid blivit besviken på det jag hittat på Konsum men alltid hundra procent nöjd med det jag köpt på Costas. Men tänker att det måste ju finnas några mellanting också. Ska försöka testa de tips jag fick tidigare här i tråden (J&N, råkaffe att rosta själv och Musettti). Frustrerande att Zoegaskaffet på Konsum känns så gammalt, vilket av era förklaringar här kan förklara varför det bara "rinner igenom". Mest besviken blev jag på kaffet jag köpte på Kahls. Det är ju ändå dyrare än konsumkaffe men kändes ungefär lika "gammalt" och ointresserat hanterat. Jag frågade sist då jag var där biträdet om när kaffet var rostat och hon stirrade på mig som om jag ställt en jättekonstig fråga och sa sig sedan inte ha någon aning alls. Kändes inte så bra av en som ändå jobbar på en kaffebutik. Och följdaktligen rann detta kaffe bara igenom hur fint malet det än var. Däremot blev det mycket gott bryggkaffe. Så i det fallet, om Kahls kaffe får stå för någon slags mellanpris och av vissa sett som finkaffe då det är en butik med bara kaffe så motsäger det väl uppdelningen mellan fint och fult. Vet inte riktigt var jag vill komma med detta men det jag som nybörjare önskar vore mer tydlighet även bland de billigare kaffesorterna om när det är rostat och ett pålitligt mellanpriskaffe att träna på.
 

dan nilsson

Well-known member
Hej, Molinari kan åxo funka, bättre än Musetti tycker jag, finns på större Ica-butiker i typ 4 olika varianter, 500 grams påsar..

Angående datum o sånt, du kan försöka köpa kaffe i påsar som "buktar" alltså har koldioxid i sej, nyrostade bönor avger koldioxid så om det inte finns nåt att klämma ut o lukta på vid ventilen så år det lite äldre (inte nödvändigtvis FÖR gammalt)
 
Senast ändrad:

Maia

Active member
Tack för tipset, ska hålla utkik efter Molinari då nästa gång jag dristar mig in på ICA Maxi (alltid en pärs, särskilt med dagiströtta barn i släptåg).

Det problem jag har med gammalt kaffe är mest då det bara verkar finnas vaccuumförpackat eller i lösvikt i "automat". Då går det ju inte se någon buktning och jag misstänker att det de har i automat där alla kan gå och öppna luckan närsomhelst blir lite väl luftat eller har jag fel? På Kahls gav de mig inte ens nytappade bönor i en ny påse utan tog fram en färdigställd papppåse (sådan man kan köpa te i).
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,653
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp