Färdigmalt kaffe i gammal espressomaskin

benis

New member
Har en manuell kombinationsbryggare med både espresso, bryggkaffe och skummare som legat och skräpat.
Köpte färdigmalt espressokaffe på ica-maxi vilket var väldigt torrt och gjorde att det bara rann igenom som bryggkaffe.
När jag besökte icamaxi igår fick jag syn på att man kunde köpa lösviktsbönor från gevalia, som man sedan kunde mala med deras kvarn.
Valde espresso på malningsgraden.

När jag kom hem och skulle köra dessa i bryggaren packade jag löst med tanke på att det var så färskmalet och fuktigt.
Kom totalt igenom ett par droppar och maskinen höll på att explodera sprutade ut ånga igenom packningarna där man häller i kaffet och tjöt och hade sig. Var tvungen att dra ur trycket via mjölkskummaren.

Är det maskinen som är kass?
Är jag tvungen att skaffa en egen kvar vilket jag inte har råd med för tillfället?
Kan det vara just den böntypen jag valde som är extra klibbig?
Finns det någon typ av färdigmalda böner (alternativt som man maler i butik) som kan fungera?

Tacksam för svar!
 

gabriel b

Well-known member
Hade själv samma problem med ICAs och Coops kvarnar. Deras angivelse för Espresso malning stämde inte för min maskin. Gå till en kaffebutik be om ett ett bra kaffe i 5-6 olika malningar. Be dem skriva på vilken som är vilken. Hem prova och nästa gång du skall ha kaffe, ha siffran om malning på minnet. Dock kan en annan kaffesort kräva annan malning. Därav jag bestämde mig köra egen kvarn...
 

MrPlow

Well-known member
Det är nog en kombination. Jag rekommenderar dig att köpa någon av de fina Gaggia Classic som finns till salu på forumet. Lär också finnas en Rocky-kvarn till salu.
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,716
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp