Gaggia Evolution, något att ha?

winmeal

Active member
Hej. Är ganska så ny inom espressobranschen och har en "gaggia evolution" i bra skick hemma. Är detta en bra maskin att lära sig/börja med? Eller är den mindre bra? Mvh
 

HE

Well-known member
Den är bra att börja med! Jag började med en sådan innan jag gick över till min la Pavoni. Evolution har samma innanmäte som classic förutom avsaknaden av en backventil, men den klarar man sig utan. Classic fick bäst i test vid flera jämförelser för några år sedan vill jag minnas. Så då vet du vad du har för bra grejer :)

Vad man kan göra för att förbättra maskinen när det gäller ånga/skumma mjölk är att byta ut ångröret till Rancilio Silvias ångrör. Det finns en guide här på forumet tror jag som visar hur man byter. Anledningen till rörbyte är att man lättare får till microskum om man vill ägna sig åt latteart. Eller lättare o lättare, det kan vara så att det är omöjligt att få till microskum med det svarta plaströret som sitter längst ut på Gaggian. Du kan rycka loss själva hylsan så du får ett litet hål att skumma med men röret blir ju så kort så då blir det ett problem....alltid är det nåt.

Sedan kan du ju läsa till dig alla övriga faktorer här på forumet som spelar in. Framför allt ett färskt kaffe är att föredra. Men det var ju inte din fråga ;)
Lycka till!
/HE
 

winmeal

Active member
Ok! låter bra, tack för svaret.. Blir att köpa en rancilio silvia ångrör. Funderar även på ett naket portafilter!
 

Gringubben

Well-known member
En polare funderar på att skaffa maskin. Att övertyga honom om behovet av kvarn var nästan som att köra huvudet i väggen.
Han tänkte gå till närmsta butik och få malet alltefter. Jag berättade att det kan vara grymt kinkigt med rätt malgrad och till slut fattade han.
Det tar emot en smula dock, när han måste lägga en hacka på kvarnen på en gång. Han vill ändå börja med att köpa maskin. Nu är det ju så att det går 10 prisvärda maskiner på Blocket för varje kvarn, minst, så därför bör man vara på hugget från början med kvarn.

Evolution är nog lika bra som många andra instegare när det gäller extraktion av espresso, men som alla Gaggia så är den sådär när det kommer till skumning. Är man intresserad av att bli duktig på art, så ska man hellre satsa på något med lite mer flås i ångan. Typ Giotto eller så.
 

gabriel b

Well-known member
Har både Evolution och Baby Class (samma som classic bortsett från chassit). Finner båda ganska likvärdiga bortsett från backventilen. Ibland blev det lite kladdigt ifall att det fanns tryck kvar på Evolution när man plocka bort PF. Men släpp ut trycket med ångvredet så slipper du allt kladd.

Har kört min Baby nu ett tag, bytt ut alla slangar, allt kablage, bytt ut packningar, installerat PID, bytt till "proffs" spridarfilter/spridarfilterhållare. Det enda som inte är utbytt är ångröret då jag känner att det ger mig bra skum då man lärt sig det.

Känns som man kan maskinen nu och det blir alltid gott resultat när man klämmer ut en dubbel.

Kör på din Evolution, lär dig den, meka sönder den helt så du förstår hur den fungerar, när du kan det så kommer du veta vad du vill ha av "din nästa" =)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp