Bra popcorn maskin?

MattiasL

Well-known member
Ok, låter ju som en ganska stor batch som Priman klarar av. Intressant att se om det blir skillnad på kaffet om du får till lite längre rostningstid.
Tror min tid vart ganska bra men funderar ändå på att sätta dit en termometer för bättre kontroll över temperaturen.

Är det dyrt/svårt att sätta dit en pid på maskinen?

För mig tog det ganska lång tid att ta mig från första till andra cracken. Ca. 90 sek efter första cracken avbröt jag efter vad jag tror var början på andra cracken. Men det var ett ganska dämpat ljud och rosten blev ganska ljus så jag är inte helt säker. Om jag inte läst helt fel på ex. sweetmarias är det ofta inte särskilt lång tid mellan 1:a och 2:a crack och att de ibland kan gå in i varandra. Har du en tydlig avgränsning mellan 1:a och 2:a?
 

gabriel b

Well-known member
Ok, låter ju som en ganska stor batch som Priman klarar av. Intressant att se om det blir skillnad på kaffet om du får till lite längre rostningstid.
Tror min tid vart ganska bra men funderar ändå på att sätta dit en termometer för bättre kontroll över temperaturen.

Är det dyrt/svårt att sätta dit en pid på maskinen?

För mig tog det ganska lång tid att ta mig från första till andra cracken. Ca. 90 sek efter första cracken avbröt jag efter vad jag tror var början på andra cracken. Men det var ett ganska dämpat ljud och rosten blev ganska ljus så jag är inte helt säker. Om jag inte läst helt fel på ex. sweetmarias är det ofta inte särskilt lång tid mellan 1:a och 2:a crack och att de ibland kan gå in i varandra. Har du en tydlig avgränsning mellan 1:a och 2:a?



Finns billiga termometrar att köpa på ebay, se bara till att de går upp över 250C.

Att pidda maskinen var inga problem, precis som på tex Gaggia Classic så behövs ett SSR (relä), en thermocouple (termometern) samt PID kontrollern. Du kan köpa allt för ca 300 kr på ebay. Dock så får du inte någon programerbar pid, dvs att du kan ställa in en komplett rostningsprofil. Utan det blir en som håller temperaturen enligt angivet värde.

Kan inte påstå att det var svårt. Men har du inte sysslat med elektronik/ström så avråder jag till allt som har med sånt att göra.

Jag valde att "koppla isär" fläkten och värmeelementet. Dvs att kunna köra fläkten utan att värmeelementet är igång. Detta för att efter rostningen kunna kyla bönorna. Annars är det endast en "on/off" knapp för fläkt och en för värmeelementet samt pid kontrollern för att justera rätt temperatur på värmeelementet.


Skulle säga att det tog ca 3 minuter till första crack sen typ max 1 min till så var andra crack där... gick som du säger ihop lite med varandra.
 

MattiasL

Well-known member
Har ingen vana alls av arbete med elektronik eller ström så jag tror jag håller mig borta från några såna övningar. :)
Dessutom tror jag att en tid runt 6 minuter är ganska ok. Ska ta och köpa en termometer iaf för att ha lite kolla.

Hörde du stor skillnad i ljud mellan första och andra cracken? Det ska väl låta mer om den andra eller?
 

niad

Well-known member
Hittade en sån här popcornmaskin på loppis idag för 40 spänn:
http://www.amazon.co.uk/Princess-Silver-Popcorn-Maker-Delux/dp/B000AOHTV4

Har kört 4 batcher nu och verkar funka väldigt bra, lite varm kanske en batch på 85 gram tar typ 5 minuter, bäst för espressorost. Men de är jämt rostade och man ska visserligen vänta några dar, men koppen jag smuttar på nu är i alla fall inte otäck på något vis!

Jag rostade i något liknande några gånger för många är sedan. Det var fläkt i den jag hade så bönorna för omkring bra. Det fungerade helt ok förutom den små batcharna.
 

gabriel b

Well-known member
Nu är maskinen färdigpiddad och klar. Drog igång den idag med 100g Colombia bönor. Crack 1 vid 4.30, crack 2 vid 7.50. Kylde ner bönorna på ca 2 min till 25C genom att slå av värmeelementet. Får försöka "tuna" in piden lite, kolla vilka inställningar som är de lämpligaste.

bild (3).jpg
bild (2).jpg
 
Senast ändrad:

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp