Bra popcorn maskin?

koffej

Well-known member
Någon som kan tipsa mig om en bra popcorn maskin som fungerar bra och rosta med, och rymmer runt ca250g bönor?
 
Senast ändrad:

koffej

Well-known member
Tackar , hittade en del info där.

Det verkar som West Bend maskinen är den bästa och den verkar rymma en del också. Får väl försöka få loss en på ebay
 

Mayhem

Well-known member
Så mycket mer än 100 gram åt gången bör man nog inte köra enligt de rekommendationer jag sett. Ska du handla på eBay gäller det också att hålla koll på spänningen, amerikanska modeller för 110 VAC kommer fungera väldigt dåligt i svenska eluttag...
 

koffej

Well-known member
Men går det inte bara använda en adapter? har använt det till andra amerikanske grejor men det kanske funkar bara för att det varit laddare till olika grejor.
 

MrPlow

Well-known member
En hushållsmaskin drar ofta mer än vad en laddare gör... Titta på märkeffekten på apparaten och konverteraren.
 

martink78

Well-known member
Jag undrar om inte en värmepistol är en bättre sniklösning, speciellt om man vill köra lite större mängd.
 

koffej

Well-known member
Ja det kanske är bättre iomed att man kan rosta mer åt gången. Kanske blir lite jobbigt o rosta med popcorn maskin då det verkar som att man bara kan köra ca 100-150g åt gången.
 

koffej

Well-known member
Blir det inte väldigt mycket kafferök/lukt inomhus då? Bor i en ganska lite lägenhet och min sambo hade nog inte gillat om det stank kaffe i några dagara här :unsure:
 

hne

Well-known member
Jag trodde också att köket skulle fyllas med svart rök som skulle sitta kvar i väggarna i en vecka, men chansade och kom fram till att köksfläkten (kolfilter) tog det mesta och resten var lätt att vädra ut. Visst blev det dimmigt, men inte värre än en del stekprojekt...
 

gabriel b

Well-known member
Har en sådan här popcornmaskin - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=98914 . Tror ni det funkar i den eller blir de bättre i vanlig ugn? och hur länge ska man köra om man kör bönorna i popcornmaskinen? det är en sådan maskin med varm botten med två metallpinnar som snurrar runt popcornen på botten.

Testa kolla vilka temperaturer den kommer upp i. Risken är om temperaturen är för låg så "bakas" bönan istället för att rostas.
 

kafferookie

Well-known member
ok men hur mäter man detta? det är ju som en stekplatta som blir varm. de blir ju troligtvis inte speciellt varmt i själva kupan utan bara på plåten
 

kafferookie

Well-known member
ok, men det räcker alltså att bönorna steks? för när de ligger i en ugn får de ju värme från alla håll i luften, här kommer ju allt underifrån. Det är ioförsig en omrörare i men det blir ju inte lika intensiv värme från alla håll. jag får väll ta och prova.
 

gabriel b

Well-known member
I en ugn kommer du upp i temperaturer över 250C, tror att en standard popkornmaskin klarar ca 100C. Har fått för mig att "rosta" innebär att något upphettas snabbt. Oftast inte via direktkontakt med värmekällan utan snarare som i kafferostare via hetluft eller strålningsvärme.
 

MattiasL

Well-known member
Blev tvärsugen på att testa rostning och något tilltalade mig ordentligt med att köra med popcornmaskin. Kanske egentligen mest det överraskande att något nästan verkar vara designat till ett ändamål som inte formgivaren verkar tänkt på...och dessutom så billigt! Känns nästan som man lurar någon på något sätt. :)

Beställde hur som helst mina första påsar råkaffe och när de damp ner hos posten idag stod min nyinköpta popcornmaskin och var redo för utmaningen.
Körde mest på chans idag kändes det som, utifrån lite riktmärken från sweetmarias, men jäklar vad spännande. Vet inte om jag kan hålla mig till onsdag-torsdag då kaffet väl ska ha mognat färdigt.

Tror min första batch blev lite för ljus, iaf när jag jämför med färdigrostade jag hade hemma. Ska bli intressant och se om det blir så.

Tror maskinen täcker mina husbehov. Den klarar av att ta ca 70g per rostning och rostade till (vad jag tror var) andra cracken på strax under sex minuter i den lite halvsvala norrlandskvällen.

bild.jpg
 

gabriel b

Well-known member
Rostade lite bönor förra veckan med min Prima pcm001. Andra crack redan vid 4 minuter och då redan mörkrostade. Det gick utan problem in 115g Kenya från Bergstrand. Jämt rostade men fick en skum lukt av tonfisk/choklad/kaffe på bönorna, inte så delikat som jag trodde det skulle vara. Lät den gasa lite i en försluten burk 2 dagar malde dem till en espresso. Helt ok, men tonfisk lukten störde mig.

Fick under dagen en pid som skall installeras på värmeelementet i popcornmaskinen, skall se om jag kan förlänga rostningen några minuter.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp