Kaffe och vikt.

kentgerry

New member
Hejsan hej alla.
Ny här inne. Kent heter jag.

De är så att för ca:7 månader sedan slutade jag så gott som med att dricka kaffe, drack ungefär 15-20 koppar om dagen.

Nu är de så att vikt rasade inte neråt av de så många sa att de skulle göra, utan den steg rejält uppåt. Så 15kg + på dessa månader sen jag slutade med kaffe. Jag äter likadant som innan, kanske till o med minskat på alkoholen också.
Men viktökningen måste ju beror på för lite kaffe, så vad tror ni andra här inne om detta?

Mvh
Kent
 

gabriel b

Well-known member
Om det är 15-20 koppar Selecta kaffe om dagen så förstår jag att du nu går upp i vikt. Med så mycket kaffe har man antingen plåtmage eller rännskit ett par gånger om dagen. Med en stabil ränna så håller sig vikten stabil!
 
Senast ändrad:

Anders

Well-known member
Hur gick det att gå från 15-20 koppar till inga alls?

Själv dricker jag vanligtvis bara kaffe på morgonen men dom dagar jag inte dricker drabbas jag alltid av massiv huvudvärk som håller i minst ett par tre dagar. Med en sån konsumtion borde abstinensen bli brutal?
 

gabriel b

Well-known member
Jag dricker bara kaffe när jag är sugen på något gott. Varken för att bli pigg eller för att jag behöver det. Bara för njutningen!
 

londi

Well-known member
Om det är 15-20 koppar Selecta kaffe om dagen så förstår jag att du nu går upp i vikt. Med så mycket kaffe har man antingen plåtmage eller rännskit ett par gånger om dagen. Med en stabil ränna så håller sig vikten stabil!

Sälj "metoden" till kvällstidningar!
 

grebdnul

Well-known member
15-20 koppar är riktigt mycket. Jag dricker 3-4 max o försöker att inte släntriandricka bara för att det finns på jobbet t.ex. Men om du ska fortsätta att inte dricka 20 koppar om dagen så får du nog ta bort lite kolhydrater ur kosten om du vill hålla vikten.
 

Bacchus

Active member
15-20 koppar om dagen. Säg att man är vaken 17 timmar per dygn, det gör ju att man snittar en kopp i timmen dygnets alla vakna timmar!
Vad dricker du för kaffe?
Låter som rätt stora koffeinmänder vilket borde skapat ett visst beroende.
Det är inte så att det eventuella beroendet har kompenserats med något annat?
 

kentgerry

New member
Oj, här har det kommit massor av svar.

Jo jag hade en starkt beroende av kaffe. visst nu var gratis på jobbet och det var Selecta kaffe.
Jag mådde rent av röv när jag slutade med kaffet, blev konstant trött.
Kan inte komma på att jag börjat äta eller dricka något annat efter de att jag slutade med kaffet.
Visst jag kan ta mig en kopp då och då nu, men aldrig på jobbet och när jag väl dricker en kopp nu så kan jag inte sova på 2 nätter.
Kan de vara så att av allt kaffe jag drack innan gjorde att min ämnesomsättning arbetade hårt och gjorde att jag höll mig i vikt..
Jag lever och äter hyffsat sunt. Jo visst slarvar man ibland.
 

GuruX

Well-known member
Att din ämnesomsättning (nu talar vi grundförbränning) ska har minskat så drastiskt på grund av koffeinet låter lite otroligt. Jag skulle snarare tro att du, utan att märka det själv, har kompenserat koffeinberoendet med något annat i matväg.

Kaffe är rätt vätskedrivande, dvs. man kissar mycket. Så jag tror att behovet av att dricka vatten är mindre nu. Å andra sidan var det där rätt stora mängder kaffe, så kroppen hade antagligen tillgång på vätska hela tiden.

Hursomhelst tror jag inte att du kommer få de allra bästa svaren här på riktigtkaffe. Försök istället på Kolozzeums forum. Där har du dessutom en bra spark i baken för att göra sig av med de där extra kilona!
 

martink78

Well-known member
Koffeinet ökar ju ämnesomsättningen och minskar hugerkänslor, även om jag kan hålla med om att det låter som en lite väl stor skillnad...
 

Mikael-J

Well-known member
Är det inte så enkelt bara att du nu väljer godis eller mackor istället för en kopp kaffe, som man ju inte går upp i vikt av!?
 

Mikael-J

Well-known member
Hittade denna sajten dedicerad till seriös forskning om kaffets effekt på hälsan. Intressant.
http://www.coffeeandhealth.org
http://www.coffeeandhealth.org/assets/Fact_or_Fiction.pdf

Och till trådens fråga, se nedan, taget från sajten ovan.
"Coffee's effect on cholesterol levels is largely dependent on the method of brewing. Filtered coffee is not associated with a significant increase in cholesterol levels, while boiled coffee can raise cholesterol levels"
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp