"Fullsize" guldfilter?

SS_Martha

Active member
Har förgäves letat efter ett riktigt 1X4 guldfilter...

Swiss gold filtret jag har köpt påstods vara 1x4, men det är det inte(!?), vilket gör att man kan inte brygga en hel kanna utan att det rinner över kan kanten på filtret. Såvitt jag vet så har Swiss gold ingen större modell. Finns det nån konkurrent?
 

SS_Martha

Active member
Har inte använt mitt guldfilter på länge pga ovanstående, men roade mig med att testa tidigare idag. Det gick inte ens att koka 8 koppar, utan att det rann över! Jag hade 60g kaffe till 1 liter vatten, eftersom jag ville jämföra min bryggare, med den i det norska testet. http://www.kaffe.no/test-produkter/obh-nordica-king-of-coffee-piano-black/ Normalt sett hade jag nog haft 70-80g kaffe/liter. Var tvungen att avbryta och göra om testet med pappersfilter.

Men problemet med pappersfilter är att det alltid smakar mer eller mindre papper... Finns det inga seriösa alternativ för att brygga full kanna? Rostfrittt?
 

osks

Well-known member
Testa att skölja pappersfiltret i kokhett vatten först. T.ex. genom att börja brygga tomt och sen avbryta när filtret är rejält genomblött, alternativt genom att koka upp vatten separat och skölja filtret.

Vad kör du med för pappersfilter? Oblekta är hemska, men (sköljda) blekta Melitta tycker jag inte smakar så mycket papper att jag brukar märka det.
 

tnordl

Well-known member
Oj, känner mig grön nu. Vad är guldfilter och fördelarna med det?

Jag har för mig att jag läst att kaffe filteret har en tunn Guld beläggning. Och i och med Guld inte reagerar på kaffe, så det håller sig rent länge. Det ä är inte mitt område, och är inte hundra men jag såg din fråga obesvarad.
 
Senast ändrad:

SS_Martha

Active member
Testa att skölja pappersfiltret i kokhett vatten först. T.ex. genom att börja brygga tomt och sen avbryta när filtret är rejält genomblött, alternativt genom att koka upp vatten separat och skölja filtret.

Vad kör du med för pappersfilter? Oblekta är hemska, men (sköljda) blekta Melitta tycker jag inte smakar så mycket papper att jag brukar märka det.

Ok, tack för tipset! Tanten hade fått tag på ica's oblekta sist hon handlade, det var det enda som fanns... Själv är jag ingen vanedrickare utan gör mig en kopp moka, då o då.
-------------------------------------

Men är det ingen som vet nåt bra alternativ till ett guldfilter så att man kan brygga full kanna? Har ni aldrig gäster hemma, eller får de nöja sig med pappersfilter?
 

Söder

Well-known member
Jag har precis köpt ett Gold Swiss, men tycker det rann så väldigt fort genom filtret. 3 koppar på medelmalt kaffe rann genom på bara 1min40sek?

/Söder
 

MrNoOne

Well-known member
Jag har för mig att jag läst att kaffe filteret har en tunn Guld beläggning. Och i och med Guld inte reagerar på kaffe, så det håller sig rent länge. Det ä är inte mitt område, och är inte hundra men jag såg din fråga obesvarad.

Att filtret är "guldbelagt” är som sagt för att det inte ska reagera och oxidera ihop med olika drycker och i luft. Ett tyg/platsfilter blir ofräscht och tar åt sig av oljorna i kaffet som sitter kvar även om de diskas/tvättas.

Ett stål eller guldfilter släpper även igenom mer mikropartiklar och aromer som ett pappersfilter annars tar upp. Melitta har annars en hel serie med filter för olika egenskaper i sin ”aroma serie”. De har perforeringar och olika papperstyper för att påverka hur hastigheten på kaffet rinner igenom. Allt efter tycke och smak. Viktigt är som sagt att ha förblött rikligt, gärna 3-5dl kokande vatten. Efter detta kan jag ärligt inte säga att jag smakar något papper.

Gör samma test, koka upp vatten, häll vatten i mugg 1, sedan genom ett filter i mugg 2 och sedan genom samma filter i mugg 3. Smaka av med en tesked. Mugg 1 och 2 lär ha en stor skillnad med "pappersmak" i mugg 2. Mugg 3 lär vara nära så smaklös precis som mugg 1.
 
Senast ändrad:
Topp