Kaffe odlat av kvinnor på Internationella Kvinnodagen

Hej på er,
Tänkte att jag skulle berätta lite om ett projekt som jag och Lilly från VStreet i Sthlm leder.
Projektet kom till under en kväll ute på stan. Jag och Lilly satt och pratade kaffe i allmänhet (som man gör) när jag berättade för henne om ett kaffe från Peru som vi använder. Kaffet är endast odlat av kvinnor i ett projekt som heter Cafe Femenino. Det projektet startades i Peru av 464 kvinnor år 2004 och går ut på att stödja kvinnor genom sociala nätverk, utbildning mm. Projektet har snabbt spridit sig till flera andra länder bla Colombia, Dominikanska Republiken och Mexico. Priset på kaffet ligger över fairtrades priser.

Lilly och jag bestämde oss den kvällen för att skapa Bönor för Bönor. 15 butiker och kaféer i Stockholm och Göteborg kommer under Internationella Kvinnodagen den 8e Mars 2012 att servera Peru Cecanor från Cafe Femenino. För allt kaffe som säljs den 8e Mars donerar Select Origin 20kr per kg och deltagande kaféer och butiker donerar 1kr per kopp och 5kr för varje 250g påse kaffe du köper med dig hem. Pengarna går till Alla Kvinnors Hus i Stockholm. Alla Kvinnors Hus verkar för ett samhälle där ingen kvinna ska behöva utsättas för våld, hot eller sexuella övergrepp.

Tanken var att skapa en kedja som stödjer kvinnor hela vägen från planta till kopp. Så ta med er alla era vänner och bekanta och pröva en kopp eller köp till och med en påse med dig hem om du tycker om det. Ni hittar listan över alla deltagare samt mer info på www.bonorforbonor.se eller i Bönor för Bönors facebook grupp här. Deltagarlistan ser ni även nedan.

Hej hopp
/Anna

V. Street Coffee
Vasagatan 38 Stockholm
Kura Café
Torsgatan 31 Stockholm
Lilla Caféet på Söder
Ringvägen 131 Stockholm
Fröken Anderssons Kaffebar
Katarina Bangata 21 Stockholm
Café L21
Löjtnantsgatan 21 Stockholm
Bistro 54
St Eriksgatan 54 Stockholm
Lima Deli
Åsögatan 112 Stockholm
Kaffebaren
Ringvägen 89 Stockholm
Kaffecompagniet
Birkagatan 10 Stockholm
Kaffemaskinen City
Oxtorgsgatan 8 Stockholm
Kaffemaskinen Söder
Ringvägen 108 Stockholm
Kaffemaskinen Göteborg
Storgatan 41 Göteborg
Bistro Östbergs Hörna
Sjöhistoriska Museet
Restaurang Rosengård
Historiska Museet
Tebladdet och Kaffebäret
St:Eriksgatan 54, Stockholm
 

Mikael-J

Well-known member
Verkligen tummen upp! Har inte tidigare hört om ngt liknade projekt. Man kanske skulle ta o stödköpa en påse.
 
Jag hoppas att ni alla kommer förbi och köper lite kaffe så vi kan få ihop en slant både till cafe femenino och till Alla Kvinnors Hus. Dessutom är ju kaffet riktigt bra också ;)
 

kotyok

Member
Fick tag i detta kaffe hos my local supplyer. fan va bra det är! drar perfekta skott varje gång. och så är det för en god sak också. jag blir rörd.
 
Topp