Vikingsun Digital Termometer

Wille

Active member
Termometern: http://www.cervera.se/Laga/Produkt/?pid=341

Någon som har en sådan här för att mäta temperaturen på mjölken till latten/cappucinon etc ? Vad tycks om den isåfall ?

Jag har köpt en sådan på öppet köp, men funderar på om det var ett bra köp eller ej.

Tror ni den gör jobbet bra att mäta tempen på mjölken till kaffedrinken? Eller bör jag lämna tillbaka den och köpa något bättre?

Tack.
 

HE

Well-known member
Jag använder aldrig termometer, jo första gången så jag skulle veta att jag inte var helt ute och cyklade med tempen.... Jag håller handen under kannan varje gång jag skummar tills det blir så varmt att jag inte kan hålla kvar handen mer. Då vet jag att det är exakt den värmen jag vill ha på latten utan att behöva vänta på att den skall svalna.
Jag har ingen erfarenhet av den termometern du visar.
Claes Olsson har ju annars prisvärda grejer. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164031408
Om du bakar så är det nog smidigare med en "sladdtermometer" med sticka annars smälter nog digitalsiffrorna i ugnen ;)
 

Wille

Active member
Tack för svar allihop.

Efter ditt svar, Mr Plow, vågade jag mig på att använda den.

Jag tyckte den var lätt att läsa av och det fungerade bra.

Mikael: Ingen hållare med såvitt jag såg. Lite klumpigt då kanske, men med lite finess, rutin och träning går det nog bra. Har trots allt bara gjort 3 cappucinos i hela mitt liv.. Men nu blir det nog mer. Då det smakade så bra.

Den var snabb att mäta tempen.
 
E

edtlkar

Guest
Hej.

Har en sådan. Är mycket nöjd. Det är enkelt att göra en "Hållare" av en bit ståltråd om du skulle behöva det.
Mäter tempen snabbt. Se bara till att slå på termometern och låt den vara ett par sekunder så den hinner
stabilisera sig så är du hemma.

//Lennart
 

MrNoOne

Well-known member
När jag köpte min "första riktiga" maskin läste jag på hur man lyckas med sin skumning. ”Hur man skall få micro bubblor” och ”hur man skall få rätt temp”. Har alltid praktiserat det jag läste, det vill säga samma metod som HE beskriver, jag håller ena handen i botten eller långt ner på kannans sida. När den blir så varm att den "bränns" så är det dax att sluta. I samband med att jag köpte min senaste maskin passade jag på att köpa en "analog" termometer för just mjölkskumning. Jag provade att skumma mjölken utan termometern i en mellanstor kanna. Så fort jag avslutade slängde jag i termometern och konstaterade att den höll rätt temp. Skummade upp en ny kanna med större storlek, denna gång slängde jag i både den analoga och en digital mat/bak termometer, båda visade samma temp.

Jag har inte skummat med termometer igen efter denna test.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp