Brewtus IV värme- / pid- problem

andekl

Active member
Min Brewtus IV började idag temperatur-skena. Jag har den normalt inställd på 94C men efter två timmar idag så började den helt plötsligt bara bli varmare och varmare. Jag stängde av den vid 112C.

Jag har plockat av chassit men kan inte se något (kabel/kontakt eller liknande). Har provat att sätta på den igen men problemet kvarstår (även när jag ställde om den till 92C).

Maskinen är bara några veckor gammal men dessvärre är Martin på Kaffecompagniet (där maskinen är köpt) ledig så jag kan inte förvänta mig någon hjälp förrän om 1,5 vecka.

Har ni några tips?
 

andekl

Active member
Stort tack!

Jag var i kontakt med Crema International och efter lite felsökning per telefon konstaterades att det antagligen var temperatursensorn (ntc) som var trasig. Jag blev hänvisad till Horeca Service i Sundbyberg: "ring dit och hälsa från Thomas så fixar de den". Åkte dit med maskinen och en halvtimme senare var sensorn bytt och maskinen fungerar igen!

Jag fick känslan av att den här sensorn är ett vanligt problem på helt nya Brewtusar.
 
Senast ändrad:

klabbarpan

Well-known member
Stort tack, har sett på olika sidor att djupet varierar mellan 38 cm (som gjorde mig jätteglad) och nu 46 som du säger :(

Att det ska va så svårt att hitta en som inte är djupare än 40 cm...
 

Bacchus

Active member
La Vibiemme Junior (dubbelkokare, men finns även som HX) har djup 40,5.

Annars tror jag även Dalla Corte Evolution Mini mäter in under 40 cm.

Hoppas du finner nåt som passar.
 

Mr_Pellets

New member
Min Brewtus IV började idag temperatur-skena. Jag har den normalt inställd på 94C men efter två timmar idag så började den helt plötsligt bara bli varmare och varmare. Jag stängde av den vid 112C.....

Hej!

Samma sak hände mig igår. Min Brewtus IV är även den bara några veckor gammal. Dock så blev inte maskinen varm - utan kall. PIDen trodde kokaren var 107 grader varm och lät alltså elementet vara av - den riktiga tempen var klart lägre - även lägre än bör-värdet som var 94 vid tillfället.

Nu i morse så trodde den att tempen var 40 grader i kokaren när maskinen varit avstängd hela natten.....

mvh
 

Mr_Pellets

New member
Min maskin är nu lagad!

Jag mailade Martin på Kaffecompagniet igår kväll om felet. Idag kl. 14:30 är den felaktiga tempgivaren bytt och maskinen står och går igen.

Hatten av för otroligt vaken och bra service måste jag säga!

mvh
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp