Izzo Duetto - köpa från BellaBarista eller Stoll Espresso?

gusvs

Member
Hej,

Jag har bestämt mig för att köpa en Izzo Alex Duetto, men har inte bestämt mig för huruvida jag ska köpa den från BellaBarista eller Stoll Espresso. Med dagens växelkurser är den ca 1000 kr billigare på Stoll, men om man beställer på Bella så får man ju deras egenskrivna manual. Vad gäller servicenivå (snabb respons på mail, bra svar på frågor etc) så verkar båda företagen likgiltiga i mitt tycke, förutom att garantin från Stoll om jag förstått det rätt är 2 år (1 år på Bella) samt att Stoll står för eventuella fraktkostnader vid garantiretur.

Så min fråga blir: ni som har köpt från BellaBarista: är manualen värd 1000 kr?

Tacksam för svar,

Gustaf
 

Fahlen

Active member
vad vill du få ut av manualen?
känns som att den borde ju finnas att tillgå på andra sätt, sen finns det ju oändligt med information på diverse sidor som home barista och youtube osv,
jag skulle ha slagit till på stoll,
 

gusvs

Member
Ja, jag vet ju inte exakt vad BellaBaristas manual innehåller (eller ens originalmanualen för den delen), så jag ville väl mest höra från de som har köpt från BellaBarista om den manualen tillför mycket extra.
 

Large

Well-known member
Manualen är riktigt bra, speciellt om man inte har så mycket vana av kaffemaskinsrengörning, avkalkning och gruppackningsbyten tidigare. Fast om den är värd 1000:- är väl tveksamt. Är man såpass nördig så man köper en maskin i den här klassen så har man nog spenderat tillräckligt många mantimmar på diverse kaffeforum där man redan läst sig till det mesta som har med allmän kaffemaskinsvård att göra. Den Duettospecifika informationen går naturligtvis att googla fram eller att läsa sig till i diverse maskinspecifika forumtrådar. Personligen så hade jag sparat tusenlappen och investerat den i en riktigt trevlig kvarn istället.
 

gusvs

Member
Tack för tipset, jag har faktiskt kollat där, men har fått så bra respons från både BellaBarista och Stoll så jag kommer nog köpa från någon av dem.
 

Large

Well-known member
Nej, de är ungefär likvärdiga förutom avkalkning som inte beskrivs öht i Chriscoffe-manualen.
 

gusvs

Member
Ok, tack! Avkalkningen beskrivs ju ganska utförligt på Coffeetime, så då lutar det åt Stoll, som dessutom har maskiner på lager :)
 

gusvs

Member
Jaha, då var Duetton beställd, men inte från vare sig BellaBarista eller Stoll, utan från Samuel på Te & Kaffehuset, som har gett utmärkt support i hela processen. Nu är det bara att vänta tills mitten nästa vecka då maskinen skall komma...
 

gusvs

Member
Det har gått kalas! Utsökt service från Samuel beträffande småfrågor etc. Maskinen går varm här hemma. Den är helt fantastisk!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp