Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 9 till 12 av 12

Ämne: Wilfa WSM-1B

Denna hamnade i min ägo vid ett ypperligt tillfälle då vår vattenkokare började läcka vatten (ska de inte hålla mer än 12 år..? ) och nu har den petat bort Moccamastern från bänken. Kör med denna när två personer eller, framför allt, fler ska ha kaffe. Fungerar utmärkt.

Gillar att man kan reglera flödet i filterhållaren och att vattenkokaren har ställbar temperatur (även om det inte alls stämmer vid mindre mängder vatten). Tycker att den ser bra ut på bänken också.

Önskar mig en "de lux-modell" i framtiden som har en inbyggd våg för den halva av basen där kanna och filterhållare finns. Vill kunna se exakt hur mycket vatten jag häller.

Ett tips på vägen, diska inte filterhållaren i diskmaskin, det kommer in vatten i mekanismen för flödesreglering som bara är bökigt att få bort...

Hur mäter man enklast upp vattnet med en sån här maskin? Före eller efter kokning? Känns som om det blir lite slumpartat att hälla ur vattenkokaren. För inte använder man väl mätskalan på vattenkokaren? En riktigt vacker maskin för övrigt och en bra ide. Sugen på att ge den en chans.

Citat Ursprungligen postat av Kaffekokarn Visa inlägg
    Hur mäter man enklast upp vattnet med en sån här maskin? Före eller efter kokning? Känns som om det blir lite slumpartat att hälla ur vattenkokaren. För inte använder man väl mätskalan på vattenkokaren? En riktigt vacker maskin för övrigt och en bra ide. Sugen på att ge den en chans.
    Brukar faktiskt använda mätskalan på vattenkokaren och endast koka upp så mycket som behövs, jag mäter alltså före kokning. Tilläggas kan att jag endast använder Wilfan om jag ska brygga på 0,5 liter vatten eller mer, vid mindre mängd använder jag oftast min Clever Drip.

Har nu köpt denna i ett paket med Wilfas kvarn. Har ännu inte hittat rätt kombinationer i inställningarna men den verkar göra jobbet. Pryder verkligen köksbänken. Om någon har tips på malningsgrader i kombination med flow control inställningar så berätta gärna. Ett par saker saknar jag. Varmhållning för bryggkannan, även om kaffet inte bör hållas varmt en längre tid så hade det varit lite praktiskt att kunna dricka ett par koppar utan att behöva börja om mellan varje. Sedan är det lite synd att alla "kromade" delar inte är i metall. Det har fuskats med plast här och var. Annars är jag väldigt nöjd.

Liknande ämnen

1. Wilfa CGR-1
    Av Bengan i forum Kaffekvarnar
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2012-11-20, 14:48
  2. Fråga till Wilfa-kvarnägare - timer
    Av petrush i forum Kaffekvarnar
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-01-13, 13:43
  3. Köpes: Wilfa eller liknande
    Av Broeli i forum Köp och sälj
    Svar: 2