Wilfa WSM-1B

[SH]

Well-known member
Har sett den en gång när den var i prototypstadiet, verkar som en kul pryl men det är inte så stor skillnad jämfört med en lös bryggtratt och en separat vattenkokare... Wilfas pryl har dock reglerbart flöde i tratten.

Ska ner på lanseringen av den i Stockholm nästa vecka, ska bli spännande att se den som slutlig produkt.
 

[SH]

Well-known member
Om den indikerat vid 95°C tycker jag att det skulle varit en toppenprodukt.
Håller med, när jag såg den första gången hade den inte ställbar temperatur alls och jag efterlyste det (vilket säkerligen fler som tittat påden gjort). Tycker att dock att de borde gjort det i steg om 5°C istället för 10°C som nu.

Ska iaf bli kul att titta på den färdiga produkten.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Det kommer finnas ett par Wilfabryggare att titta och pilla på under Barista Cup. Passa även på att dricka lite gott kaffe från bryggkaffebaren och espressobaren :) 22-23 april på Hilton Slussen i Stockholm. Mer info på www.scae.se.
 

[SH]

Well-known member
Står en hemma på bänken nu men har inte testat särskilt mycket. Min första reaktion var dock att det kändes avigt att hälla upp vatten utan våg... Kör alltid med våg när jag häller upp vatten i min Clever Drip och till 1-kopps guldfiltren.
 

hrbrun

Well-known member
Såg en på MediaMarkt i Norrköping igår. Den demades med att Zoegas-kaffe, som jag tyckte var alldeles för mörkrostat för dropp. Så jag kan inte säga om jag tyckte bryggaren(?) var något att ha. Men den var ganska snygg.
 

[SH]

Well-known member
Denna hamnade i min ägo vid ett ypperligt tillfälle då vår vattenkokare började läcka vatten (ska de inte hålla mer än 12 år..? ;)) och nu har den petat bort Moccamastern från bänken. Kör med denna när två personer eller, framför allt, fler ska ha kaffe. Fungerar utmärkt.

Gillar att man kan reglera flödet i filterhållaren och att vattenkokaren har ställbar temperatur (även om det inte alls stämmer vid mindre mängder vatten). Tycker att den ser bra ut på bänken också.

Önskar mig en "de lux-modell" i framtiden som har en inbyggd våg för den halva av basen där kanna och filterhållare finns. Vill kunna se exakt hur mycket vatten jag häller.

Ett tips på vägen, diska inte filterhållaren i diskmaskin, det kommer in vatten i mekanismen för flödesreglering som bara är bökigt att få bort...
 

Kaffekokarn

New member
Hur mäter man enklast upp vattnet med en sån här maskin? Före eller efter kokning? Känns som om det blir lite slumpartat att hälla ur vattenkokaren. För inte använder man väl mätskalan på vattenkokaren? En riktigt vacker maskin för övrigt och en bra ide. Sugen på att ge den en chans.
 

[SH]

Well-known member
Hur mäter man enklast upp vattnet med en sån här maskin? Före eller efter kokning? Känns som om det blir lite slumpartat att hälla ur vattenkokaren. För inte använder man väl mätskalan på vattenkokaren? En riktigt vacker maskin för övrigt och en bra ide. Sugen på att ge den en chans.

Brukar faktiskt använda mätskalan på vattenkokaren och endast koka upp så mycket som behövs, jag mäter alltså före kokning. Tilläggas kan att jag endast använder Wilfan om jag ska brygga på 0,5 liter vatten eller mer, vid mindre mängd använder jag oftast min Clever Drip.
 

Kaffekokarn

New member
Har nu köpt denna i ett paket med Wilfas kvarn. Har ännu inte hittat rätt kombinationer i inställningarna men den verkar göra jobbet. Pryder verkligen köksbänken. Om någon har tips på malningsgrader i kombination med flow control inställningar så berätta gärna. Ett par saker saknar jag. Varmhållning för bryggkannan, även om kaffet inte bör hållas varmt en längre tid så hade det varit lite praktiskt att kunna dricka ett par koppar utan att behöva börja om mellan varje. Sedan är det lite synd att alla "kromade" delar inte är i metall. Det har fuskats med plast här och var. Annars är jag väldigt nöjd.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp