Skillnad Expobar III och Gaggia classic

Magnuz

Active member
Har nu testat en Expobar Leva / Brewtus III i ca 2 veckor, och haft en Gaggia Baby D class tidigare, kört med Mussettis blå påse bönor och Da Matteos Passagen bönor, känner att upplärningskurvan är brutal på denna nya maskin,
1. Kvarnmalgrad (Har en Compak K3 Touch) som klumpar lite ibland
2. Temperatur på vattnet (PID - inställning)
3. Olika bönor (så klart)
4. Extraktionstider / Tampning osv.

Innan så var det ganska enkelt att få till en bra espresso, men nu känner jag det är svårt, jag vill inte att det ska smaka surt om kaffet utan friskt/chokladigt osv. Speciellt innan kunde jag göra kaffe i min gaggia maskin och slänga i en termos och ha med till jobbet och dricka direkt, detta har jag inte fått till med min nya maskin, det smakar helt enkelt inte bra ifrån termosen, kanske bönorna ger annat resultat i nya maskinen, kanske inte kaffet lämpar sig i termos, har testat göra mer åt americanohållet också, köra ut 2-3 shots espresso och sen varmt vatten i, funkar inte bra det heller... Så klart har jag kollat Bar, temperatur och malningsgrad m.m. tycker jag får till en fin creama men ofta går maskinen på antingen runt 5 bar eller 11-12 bar, sällan 9 bar som det ska va...

Vad ska jag börja med? bönorna, malgraden, maskinen osv.?

/Magnus
 
Senast ändrad:

Large

Well-known member
Alla parametrarna du nämner är viktiga för en god espresso men det första du bör kalibrera in är kvarnen så att du får en extraktion, 3cl/6cl på 25 sekunder med lagom fyllt filter. Därefter skulle jag börja laborera med temperaturinställningarna, är kaffet för beskt så sänk, är det för surt så höj.

Är du fortfarande inte nöjd med smaken så får du titta vidare på bryggtrycket.

Trycken du nämner känns som nästa steg att få kontroll på. 5-barsextraktionerna beror helt säkert på kanalisering, dvs du har slarvat med fördelning och tampning.
11-12-barsextraktionerna känns ju mer solida men trycket kan vara för högt vilket isf påverkar smaken negativt.
Detta bör åtgärdas genom att sänka maxtrycket på en extraktion ner till ca 9 bar. Detta får man göra inne i maskinen. Har du vibrationspump (intern vattentank) så måste du hitta en justerskruv på övertrycksventilen (OPV valve) och ändra denna. Har du fastvattenvarianten, och därmed rotorpump, så justerar du det maximala bryggtrycket på denna, också med en justerskruv.

Båda operationerna kräver troligtvis att du tar av maskinens hölje och att du googlar runt lite innan så att du vet var du hittar prylarna samt åt vilket håll du bör skruva för att sänka trycket.
Tänk på att el, vatten och stora metallytor kan vara en livsfarlig kombination. Vet du inget om el så se till att noga skruva ihop maskinen innan du testar de nya inställningarna, eller ännu hellre, lämna bort jobbet till en espressomaskinsverkstad så får du troligtvis mätt trycket med bättre instrument än mätaren som sitter i maskinen.
 
Senast ändrad:

Magnuz

Active member
Tack! Jag tror det sitter en justerskruv i framkanten av maskinen när man tar bort vatten behållaren (har sett den), maskinen har så man kan koppla den fast men den vibrerar lite och låter ganska högt, om det är rotation eller vibrationspump vet jag inte, (har dock både vattentank och anslutning, kör dock tanken) har fått för mig att rotationspump låter mindre... Hade ju varit kanon att hitta nån kaffenörd här i Göteborg som kunde hjälpt mig igång, ingen i min vänkrets som är så nördig som jag :)

Jag får nog köpa ca 5Kg kaffebönor och labba en hel lördag som det känns... Det som dock är mitt problem också är smaken på kaffe man har i termos med sig till jobbet, kör man espresso i termos kanske den ändrar smak efter ett tag i termosen, kanske ska köra mer americano... altså med varmvatten i, kör jag aeropress på jobbet blir det förhållandevis svagt kaffe jämfört med espresso..

Jag tror jag också har svårt för att skilja mellan mitt handhavande och egenskaper från en viss böna (som sagt kanske det inte smakar samma som i min Gaggia maskin)

Får googla på och läsa på.... som nån sa, " a minute to learn and a lifetime to master..." synd bara att halva livet redan gått :)

Tänkte börja rosta själv med men det får jag nog avvakta med, det är en vetenskap för sig... :)
 
Senast ändrad:

Bacchus

Active member
Bra fråga. Vi borde skriva till tillverkarna i större utsträckning för att förstå hur de tänker, påtala sånt vi upplever vara brister etc. Vi måste ju vara den bästa referensgruppen för engagerade hemmaanvändare.
 

Magnuz

Active member
Nu har jag labbat extremt mycket, nått till en extraktion på ca 25sekunder på 6cl i ett dubbelfilter, testat olika temperaturer från 86grader upp till 98 grader, tyckte att runt 92-94grader blev det bäst, prövade lite olika bönor men mest en böna som heter Musetti, blå påse från willys, ca 1-2 mån gammalt (100% arabica). Jag har också ställt om maskinen genom att vrida flera varv på skruven för trycket, är nu på ca 8-10 bar vid extraktionen, maskinen vibrerar dock endel..

Nu till min slutsats: det smakar inte gott :) Förutom att kvarnen är svår att finlira med (compak K3 touch) så fick jag till tampningen osv. lite klumpar blir det ibland i malningen. Men vad som händer är att det smakar liksom lite åt den brända hållet, varken surt eller beskt, bara lite aningens bränt/gamla lakris godisar/mörk rostat. ger snart upp... Testade Da matteos bönor också passagen, inte gott det heller, blir liksom för starkt.. Kan säga att jag inte alls gillar Da Matteos espresso de serverar på kaffet, för syrligt... Jag skulle vilja ha mer grädd/chokladig smak, visst lite grädde i detta kaffe och det smakar kanon, men jag vill få till smaken i en ren espresso...

Sen hade jag med mig kaffet till jobbet, bryggde 3st espresso och hade med mig i 0,35L termos, kanske ska man göra nåt annat kaffe för trermos, kanske americano med varmt vatten i eller liknande? vet inte, på min Gaggia körde jag oftast ut mer vatten kanske 1-1,3DL per shot...

Börjar fundera på hur det ska smaka från en Expobar III maskin, har ingen aning vad det bästa man kan få ur den maskinen ska smaka...


....kanske får testa andra bönor

läser här också, kanske lär mig nått nytt :)
http://www.home-barista.com/espresso-guide-good-extractions.html

/J
 
Senast ändrad:

londi

Well-known member
Var vrider för att sänka trycket på Expobar?
Trycket jag har nu är 11 bar.
Men, vad har trycket med smaken att göra? (Bara en okunnig som frågar)
 

Magnuz

Active member
Lyfter man ur droppbrickan så finns det ett hål till höger om serienummerlappen, där kan man vrida med en rak skruvmejsel, vet inte hur pass bra det blev dock, vred ca 1-2 varv tror jag och nu får jag max 10 bar, innan kunde den nå 12 bar typ, men ibland när jag kör ut nu får jag bara 4 bar, svårt att få det rätt.... hur smaken påverkas vet jag inte....

Problemet med mig är väl att jag varit cappucino drickare mest innan och vill nu gå över till espresso (sockret i mjölken är ingen hit), så jag har svårt att veta vad en perfekt espresso ska smaka, både i allmänhet och i min maskin...
 
Senast ändrad:

Magnuz

Active member
tror jag hittade svaret : (byt böna) :)

Ashiness: Usually a flaw in rapidly dark roasted, low grown coffees. Drop the temperature to the low end of the espresso range. Dial in to the lungo end of the optimum crema range and dark stop the shot (you may be under 20 seconds when you do this, that's OK). These measures will not much reduce the ashiness, but will mask the problem with a little more brightness and crema. The real solution is to change blend
 

eimermusic

Well-known member
Hej,
Jag tycker det låter lite mysko att du har / haft sådana problem med den utrustningen. Kanske inte konstigt med böborna men maskin pch kvarn.
Jag har en K3 touch hemma och en Brewtus IV på kontoret och tycker båda fungerat väldigt bra. (Brewtus + Vario har inte vsrit några problem för kollegor som aldrig gjort espresso förr.)

Om OPV trycket. Det är mer regel än undantag att maskiner kommer satta till för högt tryck från tillverkaren. Min Andreja Premium kom även tillbaka från en reparation med bryggtrycket uppe på 11.

Du kan ha rätt att dina bönor gör det svårt att stäla in extraktionen rätt. Viss bönor är med förlåtande än andra. Det låter dockextremt med de skiftningar i tryck du nämner. Min K3 kräver väldigt små justeringar, något som din Gaggia nog inte var lika känslig för. Jag justerar oftast några milimeter längs "kragen" vid varje justering. Aldrig en centimeter. Dessutom behöver du slösa bort nästan en hel dubbelkorg med kaffe mellan varje ändring innan det gamla kaffet försvunnit. Det är lätt att ändra, göra en esåresso på "blandad" malningsgrad och ändra tillbaka och efter ett tag bli lätt tokig på att kvarnen "ändrar sig själv." Jagvet inte om dessa saker är nyheter för dig eller väl känt. Tyckte det var värt att nämna i all fall.
 

Magnuz

Active member
Maskinen har jag nu trimmat in så den har 9 Bar, de gånger den hamnar på 4 bar osv. beror det på min tampning
och vad gäller tampningen så har man mycket att lära sig men tror jag fått till det nu... Gjorde också en regäl rengörning och urkalkning, fick ut lite gröntonat vatten m.m. av citronsyran..
Kvarnen Compak K3 är svår att ställa in tycker jag, speciellt när olika bönor har olika malgrad osv. men det funkar okej... det rinner massa kaffemal vid sidan av också, inget skoj... funderar på att kika på en kvarn med doserare på sikt..

Så nu när jag får till en perfekt tampning , 9 bar, 25sek osv. smakar faktiskt kaffet helt okej, får gå på bönorna i detta läget, labba med olika egna rostningar och köpa riktigt färskt kaffe, vilket ibland kan va svårt.

vad gäller termos kaffe som jag har med till jobbet tror jag jag får labba med lite lungo, americano osv. då det ska skvalpa runt ett tag innan det dricks, sen fick jag tipset också att det allra första vid extraktionen ska man låta rinna utanför då det kan bidra till det sura...

eimermusic, vad gillar du för bönor i din compak kvarn?

Tack för bra tips!!
 

eimermusic

Well-known member
Jag bor mindre än en kilometer från Johan & Nyström så gissa ;)
Jag dricker mest deras single origins som varierar. Just nu är det Maria Elena Natural och Shakiso Guji Natural som turas om i kvarnen. Dessa Natural-bönor har en lite egen smak och de blir lätt mycket syra för mig om ag inte passar mig.
För de du verkar gilla skulle jag rekommendera Åre Kafferosteris Pop eller J&Ns Bella kanske som är lite mjuka espressoblandningar. De är inte så krångliga att mala heller som vissa sndra kan vara.

K3 tips: klipp till några små trianglar av eltejp och sätt som markeringar på kragen så har du något lite mer exakt och synligt att gå på när du ställer in.. Jag har en tejpbit på kvarnen (fasta delen) och mäter mot den på den halvt osynliga skala på delen man roterar. Då vet jag ungefär vart olika bönor brukar vara och kan minnas vart favo bönor brukar hålla sig på ett ungefär.

Om kvarnen var begagnad så kanske nya malskivor kan vara en idé. Man vet ju aldrig hur tidigare ägare behandlat kvarnen. Man kan ju dra åt den så att skivorna maler på varandra och det är nog inte så bra. Kostar bara 400kr.
 

HE

Well-known member
Eimermusic: Jag bor ungefär lika långt från J&N också. Coolt, vi kanske bor på samma gata... :)
 

Magnuz

Active member
Ok, ska testa lite olika bönor, har prövat rosta själv utan så bra resultat, jo kvarnen är köpt ny innan jul och jag försöker lira in den med en tejpbit som sitter fast :) , Problemet är att det är svårt att hitta färska Johan & Nyström bönor här i Göteborg, men man kanske får kolla upp lite, finns en i min stadsdel som säljer deras bönor kanske ska be dem specialbeställa åt mig..

Får ta mig en resa upp till storstaden och kolla in deras ställe nån gång

/Magnus
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp