Mahlkönig K30 Twin, ett monster till kvarn!

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Tjenamoss! Long time no see RK! Nåja, för att göra en lång historia kort så har jag en espressomaskin och en kvarn till övers. De har stått oanvända i ett par månader nu, och de förtjänar ett bättre öde än så tycker jag. Det här är ett riktigt monster till kvarn, i princip är det dubbla K30 Vario kvarnar som är monterade i ett chassi som tvillingar. De som är intresserade av att köpa den här kalibern av kvarn vet nog redan alla detaljer, alternativt kan man läsa sig till mer info här: http://www.mahlkoenig.com/us_products/K30-TWIN-Twin-Espresso-Grinder-WBC-USBC-.html# Nypris i USA $4450 , vilket blir rätt mycket i kronor. Jag har för mig att jag har sett något nypris i Sverige på typ 40.000:- , men jag är inte säker och hittar inga priser för tillfället. Den är i riktigt fint skick, kan fås till det i sammanhanget hutlöst låga priset av 14.000:- , om vi hittar några hugade spekulanter. Vad sägs? Den finns för övrigt i Uppsala, och skickas inte pga att den väger en hel del...
 
Senast ändrad:

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag tyckte det var kul med en auktionsvariant av sälj-tråd, så vi omvandlar den här tråden till en auktionstråd också! Däremot lär det inte vara samma anstormning av bud till denna kvarn, gissar jag... Så vi ändrar på spelreglerna litegrann. Bud UNDER utsatt pris är OK, och får i så fall stå kvar en vecka innan kvarnen säljes till underpris. Jag tar mig dock rätten att inte sälja hur billigt som helst, så för låga skambud är ointressanta. Jag säljer den inte för att jag behöver pengar, egentligen, utan för att jag inte har plats för den i köket bara. Men i förrådet finns plats, så det är ingen panik för mig att sälja.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Färg: Svart Ålder: Vet inte (köpte den begagnad för knappt ett år sedan). Men den är ett monster och hur långt som helst från utsliten. Jag kan kolla shot-räknaren och se hur många gånger den malt kaffe i vardera malverk. Bildr: Kan skickas om jag får email adress. Det går inte att infoga i tråden, tyvärr (den nya forummjukvaran fungerar inte ordentligt i min dator). Finns inga synliga skador, repor eller annat som skulle vara störande och dra ner värdet. En del sådana "mikro-repor" finns väl såklart i plasten i bönbehållarna, från diskning. Men jag skulle inte klassa det som repigt, elelr som "riktiga repor" (alltså som djupa repor i plasten).
 

supinum

Well-known member
Hur långt har malskivorna gått?
Hur många kilo tuggar dom innan det är dags för byte?
Var skaffar man nya malskivor?
Vad kostar nya malskivor?

Skicka gärna bilder till david@ordning.se
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hur långt har malskivorna gått?

Det vet jag faktiskt inte, men jag det finns en "shot counter", jag ska kolla hur många shots som är gjorda med respektive malverk.


Hur många kilo tuggar dom innan det är dags för byte?

Vet inte, jag kan kontakta en återförsäljare och se om de har svar på den frågan.



Var skaffar man nya malskivor?

Hos en återförsäljare, antingen i Sverige (vet att det finns någon, minns inte på rak arm vem), eller från något annat land. t.ex. Danmark, där vi hittade en återförsäljare som säljer sådana här kvarnar för 30.000:- SEK.


Vad kostar nya malskivor?

Jag kan fråga återförsäljaren.



Bilder kommer!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hur långt har malskivorna gått?

Nu har jag kollat räknaren, och följande har altså malts, om vi räknar en enkel som 8 gram och en dubbel som 16 gram (så har vi lite överdosering inräknat):

Grinder 1 shots1 = 696st = 5.5 kilo
Grinder 1 Shots2 = 8352st = 133.5 kilo
-----------------------------------------------
Grinder 1 har alltså malt sammanlagt 139 kilo kaffe

Grinder 2 shots1 = 5933st = 47.5 kilo
Grinder 2 shots 2 = 29126st = 466 kilo
---------------------------------------------
Grinder 2 har alltså malt sammanlagt 513.5 kilo kaffe
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Här finns för övrigt instruktioner till kvarnen: http://www.1st-line.com/manuals/Mahlkonig-K30-Twin.pdf

Jag hittade för övrigt info från tillverkaren att malskivorna klarar uppemot 800 kilo innan det är dags för byte av malskivor.

Så med ena malverket är det typ 300 kilo kvar innan det är dags för nya malskivor, och i det andra malverket är det kvar typ 660 kilo kvar innan det är dags för byte av malskivor.

Omräknat till dubbla esprsson á 16 gram per shot blir det 18750 dubbelshots med ena malverket och 41250 dubbelshots med det andra malverket.

Vi säger att du dricker 10st dubbla espresson om dagen... nej vi säger 20st dubbla espresson om dagen. Då skulle det ta typ 5-6 år innan det är dags för byte 1, och sedan ytterligare tre år innan det är dags för byte av malskivor i nästa malverk.

Och det är 20st dubbla om dagen. En hel del kaffe, med andra ord. ;)
 
Senast ändrad:

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Fick precis svar från Kaffemekka, och enligt dem kan malskivorna räcka till uppemot 1000 kg kaffe. Vilket skulle ge än längre intervaller mellan bytet.

Och priset då? Jo, malskivorna går på hutlösa 750:- i DKK

Det betyder i så fall att ett kilo kaffe kostar 0:75 DKK i malskivekostnad, eller att en dubbel espresso kostar ungefär 0:01 DKK (ett öre) i malskivekostnad.

Frågan är om inte elkostnaden för kvarnen blir dyrare per espresso? :D
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Mjeeh, ett bud på 50% av startpris är definitivt way för lågt, då låter jag den hellre stå i förrådet i väntan på ett nytt kök, med planering för en större kaffehörna. Även om det så tar tio år. ;) Jag har pratat i telefon med ett par som är intresserade av kvarnen (vet dock inte om du är en av dem), och i alla fall den ena var bra sugen på att köpa. Tänk på det så ni inte funderar för länge (om ni nu tänker komma till skott), chipp chopp kan kvarnen en dag vara såld... För köper någon den för utsatt pris så säljer jag den direkt, utan auktion. Känns nog som Brewtusen var ett bättre auktionsmaterial än en såhär pass exklusiv kvarn. Egentligen.
 

supinum

Well-known member
Mjeeh, ett bud på 50% av startpris är definitivt way för lågt, då låter jag den hellre stå i förrådet i väntan på ett nytt kök, med planering för en större kaffehörna. Även om det så tar tio år. ;) Jag har pratat i telefon med ett par som är intresserade av kvarnen (vet dock inte om du är en av dem), och i alla fall den ena var bra sugen på att köpa. Tänk på det så ni inte funderar för länge (om ni nu tänker komma till skott), chipp chopp kan kvarnen en dag vara såld... För köper någon den för utsatt pris så säljer jag den direkt, utan auktion. Känns nog som Brewtusen var ett bättre auktionsmaterial än en såhär pass exklusiv kvarn. Egentligen.

Aha, Sorry.
Jag tolkade det som att du ville ha budgivning i tråden.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Njaa, det var lite tanken också. Äh, vet inte riktigt vad jag vill kanske, inte så lätt att vara tankeläsare då. ;)

Hursomhelst visade det sig att det fanns ett par som var intresserade av kvarnen till det utsatta priset (viloket faktiskt är mindre än 50% från nypris), så budgivning med lägre priser kan vänta lite. Och, så låga bud som 50% från utsatta priset är tyvärr för lågt (men kan ju sätta igång ett budgivningskrig, och då är det iofs välkommet).

Så ta det inte som gnäll och kritik. Vet inte riktigt själv var smärtgränsen går mellan alternativen "låt stå i förrådet" och "sälj billigt". Det får tiden utvisa. Om det nu behövs lägre priser, den blir som sagt kanske såld till utsatt pris.

För det är ju den grymmaste och fetaste kvarnen man kan få, och sjukt snabb är den också!
 
Topp