Tips vid naket

Wilderwein

Well-known member
Hej då har man fått sig en riktig självförtroende knäck. Efter att jag idag skaffat mig ett naket portafilter så gjorde jag två dubbla espresso med en hel del söl som resultat. Kommer det alltid att skvätta lite? Eller är det någon som har tips på vad som kan vara fel? Det rann lite för långsamt men annars försöker jag att fördela kaffet jämt och tampa rakt.

/Kareem
 

ask2

Well-known member
du får nog försöka lägga upp nån bild eller helst en video. Det behöver varken skvätta eller söla.

Såg du nån kanalisering i pucken efteråt?
Var extraheringen jämn över hela filtret?
Färg? Blondade det snabbt?
Var kaffet färskt?
Rätt temperatur?
 

Wilderwein

Well-known member
Tack för svar.
Nej ingen kanalisering.
Inte perfekt jämn men ganska jämn.
Kan blondat efter ca 25s men då hade jag ca 3 cl.
Så färskt det bör vara ca 4 veckor.
Ingen aning samma som de ställde in den på fabrik.

/Kareem
 

onkelA

Well-known member
om du inte har en bra kvarn kan sk WDT hjälpa, dvs att "röra om" med någon nålliknande grej innan du jämnar ut..
(kanske du känner till, annars hittar du mycket om du googlar WDT)
..använde själv ett uträtat gem som jag hade fäst vid en ätpinne, tills jag uppdaterade kvarnen
 

bauta

Well-known member
Som nämns ovan, försök få bort klumparna.
Jag hade problemet att extraheringen börjar längs kanterna. Det löstes genom att raka av kaffet i PF med ett lätt böjt finger. Resultatet blir en konvex kaffeyta innan tampning (mindre kaffe i mitten av filtret), som då ger lösare packat kaffe i centrum och att extraheringen börjar över hela ytan.
 

Wilderwein

Well-known member
Tack alla för tips. Det är rätt bra nu jag har jobbat med min tampningsteknik som kräver mycket noggrannhet nu när man kör naket och vst. Men kul är det att se framstegen.
 

onkelA

Well-known member
joo, naken PF och VST-korgar gjorde mig till nybörjare vid sina respektive introduktioner i mitt kafferi..
(alltså nybörjare ÄR jag fortfarande, men de små framsteg jag dittills hade gjort var som bortblåsta)
..frustrerande först och sen kul, som du säger, att se framstegen
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp