Ja, utan PID är det onekligen svårt och jag vet inte hur konsistent resultat man får med tempsurfning. Ska inte Silvan vara rätt så tempstabil?
Ja, utan PID är det onekligen svårt och jag vet inte hur konsistent resultat man får med tempsurfning. Ska inte Silvan vara rätt så tempstabil?
Om allt material i maskinen, som vatten skall komma i kontakt med, är uppvärmt till rätt temperatur via lämplig flushing,
du startar i rätt tidpunkt i uppvärmning/avsvalnings -cykeln,
slår över till ångtermostaten i rätt tid så att inte vattentempen sjunker för mycket under espresso-bryggningen,
jo då är den nästan temperaturstabil.
Installera en PID själv, enkelt. Köpte och monterade en PID med pre-infuse.
Riktigt ok, men en Silvia är, enligt min mening, kinky och du måste vara väldig noggrann för att ha en bra "lyckas-procent". I sin bästa stunder så konkurrerar den då me Giotto Evo'n.
Lycka till
Rune
Tack för era svar. Jag tror som
ni att temperaturen är nyckeln till framgång här. Gjorde ett enkelt försök att tempsurfa lite för att få ned temperaturen något och oh vad mycket bättre resultatet blev.
Lite besk i starten, men blåbärstonen kom fram fint och en mycket lång och angenäm eftersmak blev det. Crèmen försvann dock larvigt snabbt.
Ska försöka igen i morgon med något längre extraktionstid i hopp att minska bäskan något. Rätt sätt?
Runeo, får man fråga var du köpte din PID sats ifrån?
/Magnus
Härligt!
Prova att eventuallt mala en aning grövre, så har du minskat ytan som vattnet kan extrahera smak ur.
Ang beskan, ska lägga ut en väldigt bra och beskrivande länk om vad temperatur, tid och kornstorlek innebär.
Återkommer.
Jag kan rekommendera Espresso 101: How to Adjust Dose and Grind Setting by Taste på HB.
Tack! Haha... det här är ju sjukt kul. Får nog ta tillbaka mitt lilla skämt om Horror. Malde aningen grövre och det beska anslaget i början försvann. Nu är den ju riktigt god, men det är fortfarande en speciell böna med en speciell smak.
Följ oss!