Rancilio Silvia läcker vatten under maskinen.

tnordl

Well-known member
Hej,

min silvia har börjat läcka lite vatten, det rinner på plåten bakom groupheader. Jag misstänker övertrycksventilen. Tyvärr fångas vattnet inte upp av uppsamlings plåten, utan rinner ner ut under Silvia. Det rinner inte mycket och inte alla gånger, jag har lagt en stor plastskärbräda under så att in bordet tar skada.

Är det någon som haft nått liknande och hittat en lösning?

Tomas
 

tnordl

Well-known member
Tack för länkarna, de hade samma problem och har löst det. Det blir att skruva isär och sätta ihop.

problemet är inte akut och snart landar min kaffe rost Quest M3, så jag skall först försöka rosta lite sen fikla med fröken Silvia.

Tack igen,

Tomás
 

Kronekull

Member
Samma sak hände min maskin några månader efter jag köpt den.
Jag tog bort pumpen och la en droppe loctite i ytterkant (så att inte låsvätskan skulle kontaminera vattnet) och drog ihop det och lät
loctiten härda i några dygn.
Har fungerat klanderfritt i snart ett år nu.
/Magnus
 

tnordl

Well-known member
Glad i hågen drog jag på lördags eftermiddagen ner till Oslo och införskaffade Teflon tejp och loctite. Söndagen, tog min fru hand om barne medan jag skulle fixa miss Silvia. Sagt och gjort, panelerna borta och testar med ångkranen stängd och ångknappen på, läckan sker på övre delen av flexi slang inox (slang mellan pump och övertrycksventil (OPV) på kokaren). Lite teflon tejp hjälpte en del, men läcker lite. Jag drar bara på bulten lite till... ##("/&"¤(%)=¤( gängorna på Onix slangen gick av inne i mässings OVP.

Pump to OPV boiler.jpg OVP.jpg

Migränen tog över halva mitt huvud. På kvällen börja jag leta delare på internet... efter ett tag hitta hitta jag en general agent för Rancilio. På måndagen, drog jag dit fick mina delare börja byta ut (önskade att jag hade bra verktyg, OVP satt som bara den). För 20 min, fick jag ihop och testkörde utan silvia skal och funkade.

Nu har jag haft mig en dubbel espresso från min hemma rostade sälen blandning... migränen försvinner nu... ett lyckligt slut.

Tips: övertrycksventil (OPV) för V3 Silvia passar V2 av perfekt.
 
Senast ändrad:

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp