Robusta

onkelA

Well-known member
brukar ibland testa nya bönor som sådana, men oftast blandar jag i robusta 15-20 % (hittills bara haft Ugandan Kaweri Robusta) innan rostning
tycker det sgs alltid blir bättre (kraft och kaffestuk, vill jag ha tesmak så dricker jag te) till espresso och i synnerhet till cappuccino
 

Musikarfelix

Well-known member
"vill jag ha tesmak så dricker jag te" känns inte som ett så hållbart argument för att inte dricka något annat än robusta. Nog om man gillar robusta, men det känns ju inte lite begränsande att ba hålla sig till det när det finns så många andra fantastiska kaffesorter att dricka. Vem har sagt att en blend utan robusta smakar te ens x)? Om det är svagt du syftar på, så blir det ju inte automatiskt underextraherat ba för du proppar i något sötare i kvarnen.
 

onkelA

Well-known member
"vill jag ha tesmak så dricker jag te" känns inte som ett så hållbart argument för att inte dricka något annat än robusta.
jup, du har rätt och formuleringen var såklart medvetet överdriven (kanske t.o.m i smyg försökte vara lite skojig)
Vill dock påpeka att det där med te inte utgör mitt argument...
(som i sig inte är ett argument som försöker övertyga någon annan, utan enbart en förklaring för mina val)
...utan mitt argument är att jag "..tycker det sgs alltid blir bättre.."
 

KarlXII

Member
Robusta? Nej tack.
Köpte ett helt kilo 100% Robusta förra sommaren och efter den omgången var jag så trött på det att jag i princip blev överkänslig.
Jag uppskattar dess egenskaper, men den där jordsmaken fixar jag inte längre. :)
 

Satyricon

Well-known member
Smaken är olika. Jag köper Triesteföretaget Amigos robustablandning (5/95) på CityGross som brukskaffe. Löjligt billigt, och samtidigt en kulturgärning då rosteriet sponsrar unga författare.
 

Molarin

Well-known member
Robusta? Nej tack.
Köpte ett helt kilo 100% Robusta förra sommaren och efter den omgången var jag så trött på det att jag i princip blev överkänslig.
Jag uppskattar dess egenskaper, men den där jordsmaken fixar jag inte längre. :)

Jag är lite inne på samma linje. Men jag tycker fortfarande att en bra dragen italienare kan vara helt ok. Och nu har ju tillochmed Matts Johansson varit på Robusta-provning, så vem vet vad som kan hända... (da Matteos Tumblr)
 

MrPlow

Well-known member
Man började med Robustablandingar... Så jag tänkte att det kanske kunde vara gott igen... Och svaret var: NEJ.

Så nu finns en påse Isola över hos mig...
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
varför inte bara rosta egna blandningar??

..jag har btw rostat arabicor som haft mer jordkällare än kaffe toner.

om man är känslig blandar man 3/4 Arabica & 1/4 Robusta,
Jag brukar köra 2/3 Arabica & 1/3 Robusta (..ibland mer.) eftersom jag vet hur jag rostar. :)

Riktigt jordiga toner på gränsen mot lera,
får man av misshandlade billiga bulk-bönor. ;)
 

onkelA

Well-known member
senaste batchen, på 250g kenyansk arabica och 100g robusta, blev riktigt lyckad!
 

Wilderwein

Well-known member
Ja då man startade tråden får man väl göra en återkoppling. Efter att använt ett kaffe som huskaffe under en längre tid tyckte jag att kvaliteten blev ojämn. Letade du efter nya sorter med och utan robusta. Inget föll mig i smaken riktigt, för syrligt, för mycket jordsmak osv. Men nu har jag funnit en svensk/italienare som är 100% arabica men rostat i Italien. Ja den har jag börjat uppskatta mer och mer.
 

Wilderwein

Well-known member
Hej Lars.

Ja det beror ju lite på var du bor, men Fogarolli är kaffet jag pratar om. Deras två senaste rostningar har passat mig väldigt bra. Prova dem gärna. Jag bör tillägga att jag inte har någon ekonomisk vinning i att prata gott om detta kaffe.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp