Robusta

Wilderwein

Well-known member
Nu har jag provat en hel del 100% arabica. Ja vad ska man säga? Robusta är verkligen något jag saknar. Från och med nu blir det att prova olika blandningar med allt från 10 till 30 % robusta. Är det fler än jag som vill ha robusta?

Mr K
 

normende

Well-known member
Vill också ha robusta

Känner likadant. Det är lätt att sakna robustan, speciellt när man vill ha en cappucino.
Jag tar också tacksamt imot förslag på blandningar.

Nu har jag provat en hel del 100% arabica. Ja vad ska man säga? Robusta är verkligen något jag saknar. Från och med nu blir det att prova olika blandningar med allt från 10 till 30 % robusta. Är det fler än jag som vill ha robusta?

Mr K
 

Bacchus

Active member
Rosta själv rena Arabica och Robusta var för sig och testa sen att hitta proportionerna själv. Kan det vara ett alternativ?
 

Wilderwein

Well-known member
Tack för alla svar, la bomba har jag självklart provat men det var längesedan. Kanske ska prova igen.. Bianco verkar vara helt i min smak. Ska prova i alla fall!
 

svartvest

Well-known member
Jag erkänner: För mig är robusta ett icke kaffe.

Så har jag kännt efter att ha köpt kaffe med robusta, att det skitar ner maskinen gör den inte bättre.
MEN jag har smakt god robusta från tror jag Waxholms, ett café espresivo i Alingsås som har två rostningar med med robusta. Problemet med robusta är att det är vanskligt med att få fram nytt och bra robusta. Jag tror att kvaliten på robusta kan vara allt i från Bulk kaffe till en robusta som lägger till en till nyans i blandingen.

Så halshugg mig inte, kanske om robusta blandningarn jag får smaka bra så kan jag ta det till mig. Annars lyfter jag på hatten och accepterar att vi har olika smak och det är helt OK för mig.
 

snabbkaffe

Well-known member
Har "alltid" kört med robusta då jag oftast har mjölk i.
Jag kan dock tipsa om dessa (utan robusta), som enligt min smak fungerar ypperligt med mjölk, och är nya favoriter:
* Dellerhagen FAT
* Stockholm Roast Transatlantic Espresso
 

normende

Well-known member
Tack för en del tips. Svårt att få tag på något prisvärt vardagskaffe. Ibland köper jag en blandning på 2 sorterrs kaffe Mastro Lorenzo Aroma Bar samt Mastro Lorenzo Aroma Oro. Jag tror blandningen på 70 % aroma oro samt 30 % aroma bar är bra. Svårt att få tag på detta kaffe riktigt färskt.
 

Wilderwein

Well-known member
Håller med om priset. Det blir lätt dyrt med 340 kr/kg. Men det kanske är det man måste betala för att få ett gott kaffe?
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Jo, jag vet inte riktigt hur fel ute jag är nu...
...men varför snåla på priset för bönorna??

kan iof hålla med om priserna när man köper ful-kaffe(färdigrostat/färdigmalt),
men när man rostar själv, betyder oftast, förutsatt att man kan något alls om kaffe,
att man får en finare kvalitet på kaffebönan ju mer man lägger på de olika sorterna.

Sen kan ju jag själv tycka att olika varianter av luwak-kaffen bluemountain-sorterna
och olika tip-bourbon ligger lite väl högt även sett till kvalitet.

New Caledonia Kouandji Estate coffee Washed Arabica, Leroy - Pointed Bourbon Organic € 160/Kg (1473,55 Kr)
Jamaica Blue Mountain, Clydesdale Estate Washed Arabica € 80/Kg (736,78 Kr)
Indonesia Kopi Luwak Luwak Plantation East Java PTPN Plantation Kajumas € 95/Kg (874,92 Kr)
Hawaii Kona, Extra Fancy Washed Arabica € 45/Kg (414,44 Kr)
Guadeloupe Domaine de Vanibel Arabica, Bonifieur Washed Arabica Organic € 110/KG (1013,07 Kr)
Canary Island Finca La Corcovada Coffee Unwashed, Sundried Arabica Typica € 140/Kg (1289,36 Kr)

Nu är det ju dock priser på arabica,
men av hög kvalitet och för mig bästa priserna just nu..
och just robustorna verkar smått omöjliga att få tag på nu.

jag vet bara tre olika sorter som säljs till vanliga konsumenter och det är alla jag hittat...
...nåonting allvarligt måste hänt med Canephororna
eftersom dom nästan tagits över helt av nya korsningar och obskyra arter.. :)


...så är det kaffe som åtminstone smakar bra,
tycker jag att 340 Kr/Kg låter som ett bra pris. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp