Problem med min kaffemal - Service?

matlar

Active member
Hej,

Min kaffemal, Kitchen aid, började låta lite konstigt när jag malde morgon-espressokaffet. Jag plockade då isär den och gjorde rent den, detta avhjälpte dock inte problemet. Jag testade då att justera skärbladen med resultaten att den slutade att rotera skären helt och hållet. så nu har jag ett par frågor:
1. någon som vet vad felat kan vara och hur man avhjälper det?
2. var kan man serva/ laga kaffemalar?

Tackar för hjälpen / Mattias
 

rannagarden

Well-known member
Är det Artisan-kvarnen du har? Hur lät det när det lät konstigt? På Artisanen finns inte så många pinnar och pinaler som kan bråka särdeles, men skären kan naturligtvis gå i varandra om det vill sig illa. Då gnisslar det och låter otäckt.
1. Kolla så alla fjädrar (som skall hålla distansen mellan skär osv. på plats) är fungerande och inte igenkloggade med kaffeguck. Dubbelkolla så att du satte tillbaka allt korrekt. Artisanen kan man få ihop utan att drivaxeln ligger i sitt hål, och då snurrar inte skären.
2. Någon trevlig butik där man säljer maskiner och bönor kan säkert hjälpa till. Eller varför inte en händig forummedlem?

/Michael
 

matlar

Active member
Jepp artisan

Tack för hjälpen!

Problemet är att jag inte får skären att röra sig, låter som att endast elmotorn går.

Är det Artisan-kvarnen du har? Hur lät det när det lät konstigt? På Artisanen finns inte så många pinnar och pinaler som kan bråka särdeles, men skären kan naturligtvis gå i varandra om det vill sig illa. Då gnisslar det och låter otäckt.
1. Kolla så alla fjädrar (som skall hålla distansen mellan skär osv. på plats) är fungerande och inte igenkloggade med kaffeguck. Dubbelkolla så att du satte tillbaka allt korrekt. Artisanen kan man få ihop utan att drivaxeln ligger i sitt hål, och då snurrar inte skären.
2. Någon trevlig butik där man säljer maskiner och bönor kan säkert hjälpa till. Eller varför inte en händig forummedlem?

/Michael
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp