Skrikande ljud från Vibiemme

Wilderwein

Well-known member
Tyvärr så är det inte normalt. Den har aldrig låtit så medan jag ägde maskinen. Rent spontant låter det ju som att den läcker ånga någonstans. Kan du se att det bildas vatten någonstans?

En ledsen Kareem
 

rothman

Member
Ingen fara Kareem, jag är medveten om att det krävs lite underhåll. Jag vill bara veta vad... Kan det vara övertrycksventil? någon ånga ser jag inte, kanske ska man öppna maskinen och kolla. Finns det någon bra beskrivning hur man plockar ner maskinen?
 

osks

Well-known member
Ingen fara Kareem, jag är medveten om att det krävs lite underhåll. Jag vill bara veta vad... Kan det vara övertrycksventil? någon ånga ser jag inte, kanske ska man öppna maskinen och kolla. Finns det någon bra beskrivning hur man plockar ner maskinen?

Har den tryckmätare för kokaren? Vad visar den i så fall?
 

rothman

Member
ja det har den.

men det låter redan från start, från kall maskin då mätaren visar 0 bar. 30 sekunder efter jag startat maskinen börjar den tjuta.
 

dan nilsson

Well-known member
Hej, kan det vara så kallat "falskt tryck" m a o typ en luftbubbla i systemet nånstans ? Min syster råkade ut för något liknande med sin isomac supergiada.
Testa att starta maskinen med alla vreden och spakar i öppet läge, för att liksom fylla systemet med vatten.....

Annars kanske du bör ta den till verkstad...
 

Pac

Maskindoktorn
Det där var konstigt. Den skall inte låta på det viset.
Enda gången jag har varit med om att det låter konstigt om maskinerna är när det är MYCKET kalk i dem eller alldeles för lite vatten i kokaren.

Jag hade börjat med att kolla att den tar in vatten i kokaren och att den inte läcker någonstans. Därefter hade jag gett den en avkalkning "from hell". :)

Om det inte hjälper är det lika bra att ge maskinen en rejäl överhalning/renovering.

Lycka till!
 

Pac

Maskindoktorn
OK, ja om det inte är kalk är det en svår nöt att knäcka så här på remote. :)

I vilket fall som helst är det en bra idé att ge den en rejäl avkalkning innan man öppnar den. Alla problem är mycket enklare att hitta på en ren maskin.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp