Acaso i1-steel eller Rancilio Rocky?

EddieX

Well-known member
Ascaso i1-steel eller Rancilio Rocky?

Tiden har nu kommit och det är dags för ett första inköp av en kaffekvarn för espressobruk. Efter många artiklar, videos etc. har jag kommit fram till följande två kaffekvarnar:

- Rancilio Rocky (doserless)
- Ascaso i1-steel

Maskinen jag har är en Rancilio Silvia V3 och jag undrar nu vilken kaffekvarn ni tror passar mig och min kära Silvia bäst? Givetvis är alla förslag välkomna, men t.ex. Vario Home har jag själv exkluderat p.g.a. estetiska skäl.

Praktiska punkter är av högt intresse såsom rengöring, kalibrering etc.

Tack på förhand! :)
 
Senast ändrad:

tnordl

Well-known member
Hej,

Jag har en Rocky sedan 8 år (till min Silvia). Den har fungerat felfritt (använts 4-6 ggr/dag) och jag har faktiskt aldrig plockat isär den och gjort rent.

Inställningen varierar från 0 till 50, men jag ligger 4-6 beroende på bönor (espresso och ristretos). Gått upp till 20 för kaffe press.

Hoppas det gav dig lite info om Rocky i alla fall.

Tomás
(mobile, utsäkta stavning)
 

bauta

Well-known member
Om du inte vill ta isär kvarnen för rengöring, även om jag rekommenderar det stark då kaffeoljorna ansamlas och det är inte svårt, så använd Parboiled ris (lite mindre hårt än normal ris) och kör igenom då & då. Det är en ekonomivariant av Grindz som du kan köpa för kvarnrengöring.
 

osks

Well-known member
Om du inte vill ta isär kvarnen för rengöring, även om jag rekommenderar det stark då kaffeoljorna ansamlas och det är inte svårt, så använd Parboiled ris (lite mindre hårt än normal ris) och kör igenom då & då. Det är en ekonomivariant av Grindz som du kan köpa för kvarnrengöring.

Det är snabbris du ska använda. "Vanligt ris" (typ Uncle Ben's) är paraboiled.
 

EddieX

Well-known member
Tack tnordl för informationen. Många sammanfattar sin rocky på det sätt du beskrev; den bara fungerar. Får bli till att sova på saken och se vilken kvarn som står klar imorgon.

PS.
Tack bauta och osks för tipsen, även om det kanske inte är "on topic" så att säga. :)
 

tnordl

Well-known member
Jag såg ett youtube klipp på hur man tog isär och rengjorde rocky. Så jag får göra det, ska testa lite ris då och då.

Tack för tipset,

Nu har jag gjort rent den från grunden, den var riktigt skiten... REN ROCKY GER RENT SAMVETE.


Tomás
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp