Resultat 1 till 6 av 6

Question Ascaso i1-steel eller Rancilio Rocky?

Tiden har nu kommit och det är dags för ett första inköp av en kaffekvarn för espressobruk. Efter många artiklar, videos etc. har jag kommit fram till följande två kaffekvarnar:

- Rancilio Rocky (doserless)
    - Ascaso i1-steel

Maskinen jag har är en Rancilio Silvia V3 och jag undrar nu vilken kaffekvarn ni tror passar mig och min kära Silvia bäst? Givetvis är alla förslag välkomna, men t.ex. Vario Home har jag själv exkluderat p.g.a. estetiska skäl.

Praktiska punkter är av högt intresse såsom rengöring, kalibrering etc.

Tack på förhand! :-)
    Senast redigerat av EddieX den 2012-01-23 klockan 20:09.
    /* May the source be with you. */

Hej,

Jag har en Rocky sedan 8 år (till min Silvia). Den har fungerat felfritt (använts 4-6 ggr/dag) och jag har faktiskt aldrig plockat isär den och gjort rent.

Inställningen varierar från 0 till 50, men jag ligger 4-6 beroende på bönor (espresso och ristretos). Gått upp till 20 för kaffe press.

Hoppas det gav dig lite info om Rocky i alla fall.

Tomás
    (mobile, utsäkta stavning)

Senior Member bautas avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Om du inte vill ta isär kvarnen för rengöring, även om jag rekommenderar det stark då kaffeoljorna ansamlas och det är inte svårt, så använd Parboiled ris (lite mindre hårt än normal ris) och kör igenom då & då. Det är en ekonomivariant av Grindz som du kan köpa för kvarnrengöring.

Senior Member oskss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Citat Ursprungligen postat av bauta Visa inlägg
    Om du inte vill ta isär kvarnen för rengöring, även om jag rekommenderar det stark då kaffeoljorna ansamlas och det är inte svårt, så använd Parboiled ris (lite mindre hårt än normal ris) och kör igenom då & då. Det är en ekonomivariant av Grindz som du kan köpa för kvarnrengöring.
    Det är snabbris du ska använda. "Vanligt ris" (typ Uncle Ben's) är paraboiled.

Tack tnordl för informationen. Många sammanfattar sin rocky på det sätt du beskrev; den bara fungerar. Får bli till att sova på saken och se vilken kvarn som står klar imorgon.

PS.
    Tack bauta och osks för tipsen, även om det kanske inte är "on topic" så att säga. :-)
    /* May the source be with you. */

Jag såg ett youtube klipp på hur man tog isär och rengjorde rocky. Så jag får göra det, ska testa lite ris då och då.

Tack för tipset,

Nu har jag gjort rent den från grunden, den var riktigt skiten... REN ROCKY GER RENT SAMVETE.

Tomás
    Senast redigerat av tnordl den 2012-01-31 klockan 14:56.

Liknande ämnen

1. Köpes: Rancilio Rocky eller liknande
    Av 5imon i forum Köp och sälj
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-06-10, 22:14
  2. Rancilio Rocky med eller utan dosator?
    Av rolfmm i forum Hårdvara
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-01-12, 10:27
  3. Minimoka M203 eller Rancilio Rocky
    Av Wannabe i forum Hårdvara
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-07-03, 12:47
  4. UNICO SPLENDOR 900 eller Rancilio Rocky
    Av SWEwillow i forum Hårdvara
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-15, 11:20
  5. Rancilio Rocky eller Minimoka M203