Kaffesort till cappuchino

Bacchus

Active member
Hej,

Vad har ni för erfarenheter om hur kaffesorten påverkar upplevelsen av cappuchinon.

Några kaffesorter eller bönor som ni har som favoriter eller någon som inte passar alls?
Antar att det är en smaksak, men ändå intressant med era subjektiva erfarenheter upplevelser.
 

Light Head

Well-known member
Jag har testat tre sorter och de är alla goda, men variationen är bäst!


Lavazza espresso
Waxholms Milano
Waxholms Bianco


Tror min favorit blir Milano, men Biancon är inte dum den heller!
 

normende

Well-known member
La Bomba ifrån johan o Nyström är ett mycket gott kaffe som Cappu. Det skall vara ett ganska kraftigt kaffe enligt mig.
Genuin espresso ifrån Sandby Kafferosteri är mycket god också.
/Lars
 

Rajtin

Member
Håller helt med normende, kör La bomba som standard kaffe, det finns alltid färskrostat och gott med robusta i cappun.
Provar ofta lite dyrare sorter med men faller alltid tillbaks på labomban.
 

shamanen

Member
Brukade köra med bergstands 8.2 o Johan & Nyström Espresso Isola, körde även la bomba, e en sån man gärna åtekommer till...
 

Gevarex

Member
Kimbo blir alltid bra (159/kg ICA Ringen på söder) tycker det skall vara rejält med robusta i en cappu. Skummar mjölken hårdare än till en latte. Så ingen latteart
 

Light Head

Well-known member
Köpte Visconti i dag, har bara testat som dubbel espresso i min Silvia. Riktigt gott och jag kan tänka mig att det smakar väldigt bra som capuchino.
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Robusta eller inte är och förblir en fråga som man bara kan besvara själv.
Creman på en robustaespresso är ofta stabbigare och mer distinkt.
Det kan underlätta när du gör inblandningen av mjölkskummet.
Sedan är det betydligt lättare att få kaffet att framträda genom mjölken om kaffet innehåller robusta.

Med risk att tala i egen sak kan jag bara framhålla det intressanta att skaffa lite singlar och gradvis blanda i robusta för att se vad som händer.
Ett enkelt sätt att göra det är att rosta själv.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp