Har äntligen en maskin! Nu behöver jag råd och tips om det mesta!

Maia

Active member
Har äntligen en espressomaskin! Nu behöver jag råd och tips om

-bönor
-kvarn (funderar på nåt kring 1600-3000 kr)
-tillbehör (tamper, tampermatta, sumplåda, mjölkskumningskanna, termometer, rengöring, borste mm)
-lämplig nivå på prisklass för att få okej tillbehör
-bästa mest prisvärda och kvalitativa inköpsställena på nätet
-rengöring och avkalkning, hur gör man och vilka medel är bäst?
-nybörjarmissar att undvika
-små knep som är bra att känna till

Maskinen jag har är en Ascaso Dream, nyare modellen. Har velat ha en i flera år men velat på och inte haft råd men fick en nu av familjen i födelsedagspresent. Med maskinen följde en tamper i aluminium, ett doseringsmått, ett extra filter och ett extra ångmunstycke.


Känner just nu att jag är sjukt pepp på att börja lära mig hantverket men känner å andra sidan att jag håller på att drunkna i pryldjungeln på nätet. Bor i Umeå och här uppe finns det inte direkt många affärer med kaffetillbehör förutom givetvis Costas. Så därför skulle jag gärna vilja ha tips på vad som är de viktigaste grejorna jag behöver och var man hittar de bästa ställena på nätet. Det finns en massa böcker på området vad man ska ha men det skulle kännas tryggt om ni som hängt med ett tag kan berätta om era erfarenheter, vad ni köpt som ni ångrat och vad ni istället hade behövt. Vad klarar man sig utan och vad är nödvändigt? Finns det några bra märken att satsa på bland alla tillbehör, något att se efter för att se om det är kvalitet och några prylar/märken att undvika. Har t ex sett att en mjölkkanna kan kosta från 59 kronor på Lagerhaus till uppemot tusenlappen på nätet. Skillnad?

Vad gäller kvarn har jag kikat mest på en Kitchenaid för 1700 kronor på webhallen.se. Kan den vara något att ha? Har köksassistent och mixer i det märket och är mycket nöjd, men kan de göra bra kaffeprylar? Är mammaledig student utan CSN så jag har inte världens största budget direkt men har förstått att kvarnar under tusenlappen inte är vidare bra, samtidigt som jag inte har råd med några värstingkvarnar för flera tusen.

Är jättetacksam för era erfarenheter och tips utifrån ovanstående frågor. Var handlar ni prylar? Vad är måsten och vad är no-no's? Vad får olika saker kosta för att vara okej? Finns det något som jag bör tänka på nu då jag har just en Ascaso? Saker att se upp med?

Gissar att det finns många nybörjartrådar men hittade ingen aktiv, finns det någon sådan så länka mig gärna dit om ni inte orkar upprepa allt igen för oss nybörjare! :)
 

attis

Well-known member
Jag har en ascaso i-mini som jag köpte begagnad här på forumet för 1000:-
Har fungerat perfekt för mig, så det är mitt tips: lägga in en köpes tråd på forumet och se vad du får för erbjudanden.

Du har en tamper och egentligen behöver man inte fler prylar.
 

Maia

Active member
Jag har en ascaso i-mini som jag köpte begagnad här på forumet för 1000:-
Har fungerat perfekt för mig, så det är mitt tips: lägga in en köpes tråd på forumet och se vad du får för erbjudanden.

Du har en tamper och egentligen behöver man inte fler prylar.


Tack för tipset, ska lägga in en köpesefterlysning då! :)
 

Wilderwein

Well-known member
Grattis till din nya maskin. Saker som kan vara bra att ha är även mjölkkannor om du gillar mjölkbaserade kaffen. En sumpbox är inte heller helt fel. Mjölkkannan bör vara tänkt för att skumma mjölk i då designen är gjord för att få en bra virvel. Jag har själv en Grindenstein knockbox som jag är nöjd med.

Lycka till.
 

Maia

Active member
Tack!

Jag köpte en kanna på Costas idag på 0,3 liter så den är det inköp jag gjort hittills. Tydligen var det samma sort som användes på Costas så den skulle vara mycket bra och kostade 190:- vilket kändes okej. Tvekade att köpa en annan inkluderad i ett tillbehörskit som var till salu fick råd där att min Ascaso nog inte skulle orka med att ånga mjölken i en så stor kanna.

Funderat på det där med sumpbox. I tillbehörskitet jag övervägde köpa idag ingick det en Coffee bean (tror jag det hette) sumpbox, en större rund kanna av märket GAT, en termometer, en tamper, ett mått, en tampermatta och en liten flaska rengöring. Det kostade 720 kr men jag blev velig och snål då jag redan hade en tamper och kannan i kitet kändes för stor. Kanske borde köpt det iaf då det övriga kanske var värt summan ändå?
 

attis

Well-known member
Tja....
Man behöver inte köpa allt från första början för att få till kaffe. Lägg pengarna på kaffet istället, mer valuta för pengarna. Rengöring är enklast och billigast med vinäger/citroncyra, det är i stort sett vad dom dyra påsarna innehåller.
 

Maia

Active member
Okej, då kanske jag nöjer mig med det jag har och ser om det behövs något annat framöver.

Kan man få fråga en riktigt dum fråga här? Hur ventilerar man maskinen vid första uppstart? I instruktionerna står det att man ska fylla vattentanken med vatten, starta maskinen och dess bryggfunktion samt öppna ångvredet. Därefter vänta tills det kommer vatten i en jämn stråle från ångröret. När det kommit ungefär en kopp vatten kan man stänga av allt.

Jag har följt instruktionerna exakt men det kommer inget vatten alls. Från ångröret kommer det bara ifall jag slår på ångknappen (vilket det inte stod något om just för uppstarten) och från själva filtret är det helt torrt. Vad gör jag för fel? Vill ju inte direkt torrkoka den på något sätt. Har väntat rejält länge utan att något hänt. Det verkar som om den suger in vatten via vattenslangen och man hör hur pumpen går, sedan blir den tystare och så händer absolut ingenting. Ingen vattenstråle, inte ens någon vattendroppe kommer. Är det fel på maskinen eller har jag bara missuppfattat något. Vore tacksam för hjälp!
 

HE

Well-known member
Grattis till maskinen! Nu blir det en fröjd att gå upp tidigt på morgonen hur tidigt barnen än vaknar och få göra en morgonlatte. Eller inte hur tidigt som helst...
Vad det gäller mjölkkanna tror jag du har helt rätt storlek, kör själv med en så liten.
När du skummar så är ju maxtempen 65 grader (rätta mig om jag har fel). När du kommer in i det får du en känsla för hur varm mjölken är genom att hålla handen mot botten av kannan under skumning. När du inte kan hålla kvar fingrarna pga värme är det dags att avsluta, ungefär....
Kvarn: När jag var ny i gemet hade jag siktet helt inställt på en Rancilio Rocky som det också blev, är mycket nöjd. Men, med facit i hand skulle man ha letat upp en beg. cafékvarn som man kan få för ett billigare pris. De blir ju iof större maskiner men det kan det vara värt.

Jag hade en gaggiamaskin som skulle luftas. Har för mig att alla knappar skulle tryckas in och alla ventiler öppnas.
Ring Kaffemaskinen.se i Stockholm de har koll på det dör med luftningen, youtube kan vara en bra guide också.

Innan du blir för kräsen vad det gäller kaffe så kan musetti blå påse, finns på Willys vara ett gott kaffe att köra på. Är osäker om det finns färdigmalt. Kanske har musetti fler fina sorter.

Kör hårt!
/HE
 

Maia

Active member
Tack! Jo, jag ser fram emot dessa härliga mornar med riktigt kaffe. Får se om jag kan hålla minstingen från kaffet eller om hon tar allt, hon är nämligen ruggigt förtjust i kaffe underligt nog. Har f ö en katt som äter kaffebönor, vilket inte är riktigt bra så det blir att se till att hålla bönorna väl instängda.

Har spanat runt på kvarnar en del nu men inte hittat någon på Blocket (antingen var det mest billiga för bryggare eller så rätt dyra och som bara följde med om man även köpte espressomaskin) men ska fortsätta kolla begagnatmarknaden. Jag la in en tråd om "kvarn köpes" här på riktigtkaffe. Har sett en del cafékvarnar av märket CoffeeQueen på Blocket. Hur är de? Är det nåt att ha? Synd att man bor i Umeå, är inte mycket till begagnatmarknad här på riktiga kvarnar.

Tusen tack för tipset om Kaffemaskinen.se. Jag ringde dem och trots att de inte var de som jag köpt maskinen av så var de supertrevliga och mycket hjälpsamma. Och de verkade kunna vad det gällde. De hjälpte mig att per telefon gå genom ventileringen och när ändå inget fungerade fick jag tips om att kontakta Monteriva, Ascasos nya generalagent. Dessa, Monteriva, var också mycket hjälpsamma (betydligt mer trevliga än attityden i den medskickade manualen från tidigare generalagenten där det stod att allt bara var kundens fel och att garantin typ aldrig gällde) och efter att vi felsökt maskinen per telefon så lovade de att skicka en returlapp via mail. Nu är maskinen packad och postad för retur till Monteriva. Förhoppningsvis har jag tillbaka den redan i början av nästa vecka då de troligtvis har bytt pump på den. Känns supertrist att maskinen var trasig men bra att de verkar kunna och vilja fixa den. Misstänker att sambon förberett något efterskottsfirande av mig till helgen, lite trist bara att inte kunna ha maskinen hemma och bjuda på espresso. Å andra sidan kan jag ju inte hantverket än och hade väl mest bara skämt ut mig och maskinen! :p

Tack för tips om kaffe. Ska testa mig fram!
 

Maia

Active member
Av de kvarnar som verkar finnas ute på Blocket m fl ställen. Vilket märke är bäst och är det något man bör undvika? Ser att det ligger ute nu en Faema, en Isomac Granmacinino, två Rancilio Rocky, en Innova och en del till. Är någon av dem värd att satsa mer på än någon annan. Har hört här tidigare att Rockyn är en klassiker.
 

osks

Well-known member
Av de kvarnar som verkar finnas ute på Blocket m fl ställen. Vilket märke är bäst och är det något man bör undvika? Ser att det ligger ute nu en Faema, en Isomac Granmacinino, två Rancilio Rocky, en Innova och en del till. Är någon av dem värd att satsa mer på än någon annan. Har hört här tidigare att Rockyn är en klassiker.

Rocky är väl en ganska beprövad instegskvarn för espresso, och baserat på vad jag har läst så är den förmodligen bättre än Isomac Granmacinino, men jag har inte använt någon av dom.

Om Innovan är den här så ser det ut som en om-brandad Compak. Compak gör bra kvarnar. Jag vet inte vilken modell, men en K-6 kanske (K-6,8,10 är nästan identiska till utseendet). Det är åtminstone ingen K-3, de är lägre. Förmodligen ett väldigt bra köp, speciellt om du kan få reda på vilken modell det är (förmodligen står det på den nånstans). Eftersom det är en begagnad café-kvarn, så är det nästan garanterat betydligt bättre grejer än Rocky, Isomac och liknande.

Den här Coffee Queen:en ser ut som en om-brandad Anfim Caimano eller något åt det hållet. Svårt att veta exakt vilken modell. Också en café-kvarn, för Coffee Queen-märket har jag aldrig sett på konsumentprodukter.

Även de här är café-kvarnar av vanliga märken, vilka brukar vara betydligt bättre än konsumentprodukter i samma prisklass. De har ju dock andra nackdelar, som att de kan kännas väldigt stora och kan hålla mycket kaffe i kvarnhuset, så när de har stått ett tag så får man mala relativt mycket innan man får färskt kaffe.

http://www.blocket.se/stockholm/Kaffekvarn_Quamar_T80_fiorencato_37026284.htm?ca=14&w=3
http://www.blocket.se/bastad/Sanremo_SR50A_professionell_kaffekvarn_38006394.htm?ca=14&w=3
 
C

crema

Guest
Även de här är café-kvarnar av vanliga märken, vilka brukar vara betydligt bättre än konsumentprodukter i samma prisklass. De har ju dock andra nackdelar, som att de kan kännas väldigt stora och kan hålla mycket kaffe i kvarnhuset, så när de har stått ett tag så får man mala relativt mycket innan man får färskt kaffe.

behöver inte vara gammal kaffe kvar om man mäter upp det man skall mala så då lämnar du en tom kvarn.
 

Maia

Active member
Tack för era råd. Det blev till sist en ny Kitchenaid Artisan som jag ändå sneglat på ett tag. Den var så "billig" så jag tänkte att ifall den inte fungerar får jag spara ett tag igen och köra på en import av förslaget jag fått ovan. Den ser iaf fin ut och jag har förstått att det finns folk som är mycket nöjda med den av vad jag surfat runt och läst, även om även vissa inte är så nöjda. Fungerar den inte och jag inte skulle ha råd med en helt ny så blir det kanske att fortsätta leta en Rocky på Blocket. Skannade av Blocket nu innan i några dagar men fann tyvärr ingen begagnad Rocky eller liknande som inte innebar även köp av maskin också.
 

Gringubben

Well-known member
Grattis till maskinen! Nu blir det en fröjd att gå upp tidigt på morgonen hur tidigt barnen än vaknar och få göra en morgonlatte. Eller inte hur tidigt som helst...
Vad det gäller mjölkkanna tror jag du har helt rätt storlek, kör själv med en så liten.
När du skummar så är ju maxtempen 65 grader (rätta mig om jag har fel). När du kommer in i det får du en känsla för hur varm mjölken är genom att hålla handen mot botten av kannan under skumning. När du inte kan hålla kvar fingrarna pga värme är det dags att avsluta, ungefär....
Kvarn: När jag var ny i gemet hade jag siktet helt inställt på en Rancilio Rocky som det också blev, är mycket nöjd. Men, med facit i hand skulle man ha letat upp en beg. cafékvarn som man kan få för ett billigare pris. De blir ju iof större maskiner men det kan det vara värt.

Jag hade en gaggiamaskin som skulle luftas. Har för mig att alla knappar skulle tryckas in och alla ventiler öppnas.
Ring Kaffemaskinen.se i Stockholm de har koll på det dör med luftningen, youtube kan vara en bra guide också.

Innan du blir för kräsen vad det gäller kaffe så kan musetti blå påse, finns på Willys vara ett gott kaffe att köra på. Är osäker om det finns färdigmalt. Kanske har musetti fler fina sorter.

Kör hårt!
/HE
Förlåt, käre HE om jag rättar dig.
Jag fick lära mig att man ska hålla handen på sidan av kannan för att den blir snabbare varm i botten.
Beträffande musetti så vet inte jag heller om de har färdigmalt, men det är ju inte alls säkert att malgraden skulle funka.

Beggad kvalitetskvarn är det man ska satsa på. Under tiden kan man gå in på en kaffebar, köpa en kilopåse och be dem mala upp lite i tre olika malgrader, då borde någon funka. (Om de inte är så värdelösa på kaffe som ställena i Norrtälje, vill säga.)

Avslutningsvis om Musetti så föredrar jag absolut den bruna påsen, men det är jag.
 

HE

Well-known member
Helt ok Gringubben. Det är säkert mer rätt det du säger om var handen skall hållas. Jag tror det funkar med båda... När jag kommit till den temp jag vill uppnå så är det så varmt som jag vill dricka min latte. Därav har man jobbat bort tempmätaren. 8)
 

Maia

Active member
Nu, äntligen! Nu har maskinen kommit tillbaka från rep och jag kan börja lära mig använda den! Testade första gången nyss och det blev smakmässigt en okej latte även om den inte såg ut mycket för världen.

Några pinsamma nybörjarfrågor:

1. Hur länge ska jag låta vattnet rinna genom filtret?

När är det klart och hur vet jag att jag om jag malt kaffet malt det rätt, att jag pressat med tampern rätt? Hur vet jag att det är något i någon av procedurerna som gått snett eller att jag bara har dåligt kaffe eller låter vattnet rinna för länge? Upplevde nu att första gången jag gjorde espresso så blev det rätt blaskigt och vattnet verkade rinna igenom för snabbt så det blev tunt som te. Jag började om och då fick då en mörk svart brygd som rann ner lovande i koppen någon sekund, men sedan direkt kom det här tunna bryggkaffeliknande blasket. Var gjorde jag fel?

2. Om det blir stora bubblor när jag skummar mjölk... hur gör jag fel då?

Hur ska det låta när jag håller munstycket rätt? När jag gjorde nu blev det mest ett storbubbligt skum på ytan och under det het tunn mjölk helt oskummad. Hade kall grön mjölk och en sval kanna.

3. Finns det någon absolut nybörjartråd här på riktigtkaffe.se där man går igenom grunderna steg för steg och nybörjarmissarna?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
1) Kaffet ska snirkla sig ned i koppen. Det brukar kallas "mussvansar". Jag tror, i ditt fall, att det kan vara kvarnen som spökar. Också ett för gammalt kaffe kan ge den effekten.

2) Jag tror att du håller munstycket för högt upp. Detta och det att du nog inte blandar mjölken. Jag brukar "yta" min mjölk tills jag känner att kannan skiftar temp. Då sänker jag ned munstycket och kör tills det blir klart. Jag låter aldrig mjölken "stanna"; den ska rotera under hela förloppet. Bubblor är svåra att jobba bort om de uppstått. Man brukar säga att det ska låta som man river papper när man ytar, men jag tycker mer det låter som ett fräsande. "Ytning" sker under en relativt kort tid av skummandet.

3) Det finns nog massor. Ett bra tips kan vara att hänga hos Costas och fråga, iaktta och luska. Hands-on hjälper mer än alla youtubeklipp!

//Stefan (som lyft tekniken ett par snäpp efter varje caféhäng; särskilt om en fått leka lite själv)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp