Mini Vivaldi eller motsvarande till kontoret.

eimermusic

Well-known member
Jag ska köpa en maskin till vårt lilla företag och har fastnat för LaSpaziale Mini Vivaldi, och då den nya versionen med lite estetiska ändringar och nya (?) options.
Seattle Coffee Gear hade nyligen en av sina genomgångar av dem: http://www.youtube.com/watch?v=G379M2kS5fQ

Vad jag gillar:
- Bra maskin som bör ge bra kaffe och klara lite volym om det behövs.
- Aningen "idiotsäker" genom att man kan ställa in dosering och temp och sen låta medarbetare köra maskinen med lite enklare utbildning än en mer manuell maskin.
- Enkel hantering av vattentank och slasklåda.

Jag tar gärna emot förslag på alternativ med liknande fördelar som jag kanske missat. LaSpaziale har ju vissa nackdelar så den är ju inte perfekt.

Jag tar även gärna emot förslag på vart man köper Vivaldin till bra pris, inom EU. Jag kollade igenom en hel massa av länkarna till web-shoppar här på forumet men hittade väl egentligen bara Espressomania som hade den. Nackdelen där var dels att de visar den "gamla" versionen på hemsida samt att priset var lite högt tyckte jag. Speciellt om jag jämför med vad andra maskiner kostar där och på andra ställen. Det kan ändå bli dem eftersom de nog har hyffsat service och rätt snabb leverans på den verkar det som.
 

Gholam

Well-known member
Det finns (minst) två trådar här på forumet, som borde intressera dig. Dels en om just Vivaldi minin och dels en om Espressomania. Det fanns en leverantör i Stockholm som sålde (åtminstone under en viss tid) minin för 14.5kkr. Espressomania hade en del frågetecken kring sig som aldrig reddes ut. Du borde kanske kolla upp sånt innan du beställer därifrån.
Minin är helt klart kompetent när det är fråga om volym, snabbhet och rolig samt enkelt handhavande men inte i fråga om idiotsäkerhet skulle jag vilja påstå. Den har höga tendenser till kanalisering (om då referensen är en Gaggia Classic). En "Preinfusion chamber" som man kan beställa bla hos CrisCoffee är nästan oumbärlig (om man inte vill hålla på med tandpetare/WDT etc). Dessutom ställer den ganska höga krav på kvarnen och doseringen. Totalt sett brukade jag lyckas märkbart oftare med Classicen än jag lyckas nu med minin att få perfekta shots men nu har jag betydligt roligare, det går fortare och när det kommer gäster på besök så kan jag göra cappus till en större grupp (vilket är praktiskt taget omöjligt med en Classic).
 

eimermusic

Well-known member
Jag har läst en del om problem med Espressomania. Trist om de problemen kvarstår och fortsätter.

Om Vivaldin så låter det som en konsekvens av diametern på korgen. DallaCortorna lider av liknande "problem"... Eller i alla fall "behov av noggrannhet". Kanske tittar efter någon annan vettig maskin med dosering. Synd att praktiska detaljer som antiburn ångmunstycke är så sällsynt (tillval på Vivaldi).
 

bauta

Well-known member
Kanske en Expobar Dual Leva (Brewtus)? Den kan fastvattenkopplas och har en stor slasklåda om den inte avloppskopplas. PID styr tempen men mängda kaffe får de anställda göra själv. Går loss på ca 14-15`?
 

liturgius

Well-known member
Vivaldi, måde vanliga och Mini, finns starkt nedsatta i pris:

http://shop.lagondola.it/manufacturers.php?mid=29&nav=mn

Ni som är Vivaldi-ägare: är det någon stor fördel med vanliga jämfört med Minin? Jag frågar då fast anslutning kan vara rätt krångligt för min del. Som jag förstått det när jag läst runt innebär rotationspumpen främst tystare gång, men inte per se en förhöjd kaffekvalitet.
 

eimermusic

Well-known member
Tack för alla förslag. Lotten föll idag på Brewtus iv. Paketet med den och Vario Home på kaffecompagniet gjorde det till ett riktigt bra totalpris.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp