Kaffeapparat för endast en kopp?

Swappo

Member
Hej,

Nyregistrerad som har "smygläst" här en tid.

Jag dricker ganska lite kaffe, 1-2 små koppar per dag, ytterst sällan mer än så.
En liten kopp från mokabryggaren på morgonen och en kopp storlek motsvarande en dubbel espresso med pressokaffe på eftermiddagen.

Mokabryggaren är en liten som ger endast en kopp, en sån här:
http://www.kaffelunden.se/butik/pro...d=739&osCsid=76250794fb27a39094464dfa87c52500

Pressobryggaren är en liten som ger en liten kopp som jag vill ha och en lite större kopp som frugan tar.


Jag letar efter ett alternativ till min mokabryggare, som kan ge en liten kopp.
Finns det aeropress i storlek som bara ger en kopp?
Vilka andra bra alternativ finns?

En riktig espressomaskin vore kanske det bästa, men det är inget bra alternativ just nu, dels pga att jag vill ha något hyfsat smidigt på morgonen.

Är mypresso twist väldigt bra?
Jag är inte så förtjust i att tvingas vara beroende av patroner för att köra den.
Och dessutom att behöva koka upp vatten känns som åtminstone ett steg för mycket.

Jag vill inte heller ha något system med kapslar.
 

bauta

Well-known member
Jag tycker det låter som en Aeropress är det ultimata. Du väljer ju hur mkt du doserar både vad gäller vatten & kaffe.
 
Senast ändrad:

Swappo

Member
Tack för svaret, men blir det bra om man bara gör 1dl kaffe tex?
Jag har aldrig provat någon utan bara sett videos och bilder, och där brygger man alltid pressen full....
 

Swappo

Member
Pressen kom idag och jag har något trevande hunnit prova redan.
Jag tror den var precis vad jag letade efter, för man kan verkligen göra små koppar.

Det inledande försöket blev även det lyckat med gott kaffe som följd (Maria Elena´s Honey Pacamara från J&N malt på Medium i Wilfa CGR-1).
Nu är det bara att prova sig fram vad gäller malningsgrad, mängd och teknik/tid.


Jag tackar för bra tips.
 

HE

Well-known member
J&N har en iphoneapp där det finns olika bryggmetoder, bra att utgå ifrån. Vet inte om det finns för andra telefoner än iPhone...
/HE
 
Topp