Rostningsdatum, hållbarhet?

D

Dr Broccoli

Guest
Vissa webaffärer skriver ut rostningsdatum för bönorna de säljer.
Det verkar ju bra, men för nybörjaren säger det inte så mycket.

Ju färskare desto bättre antar jag, men vad ska man ha för riktlinjer?
När ska jag klassa rostningen som för gammal?
Hur stor skillnad gör det med nyrostat?
Sklijer det sig mellan olika bönor hur länge de håller efter rostning?
 

treefinger

Well-known member
Jag tycker kaffet smakar som bäst när det är mellan 2-8 veckor, så jag köper helst inte något som är äldre än 6 veckor.
 

osks

Well-known member
Jag föredrar att köpa så nyrostat som möjligt, även om det är så att vissa bönor mår bäst av att vila lite till efter att jag har fått dom. Helst skulle jag föredra att köpa direkt från rosterierna, och att de bara skickar när de har nyrostat. Jag väntar alltså hellre på beställningen några extra dagar och får nyrostat, än att få en gammal påse några dagar tidigare. (*)

Det betyder dock inte att alla bönor är bäst så tidigt, utan t.ex. espresso-blandningar vinner ofta på att vila en eller ibland två veckor efter rostning, men personligen så gör jag hellre det hemma.

Om det är en fin en fin singel origin som jag brygger i Hario-filter eller pressbryggare, så tycker jag att de gärna får vara så nyrostade som möjligt, för att känna alla smaker så tydligt som möjligt. Det är inte nödvändigtvis så att jag alltid märker någon skillnad på en nyöppnad påse som är 5 eller 15 dagar gammal, men jag tycker att kaffet försämras snabbare om påsen är 15 dagar gammal när jag väl öppnar den.

Givet att bönorna är välförpackade, så handlar det minst lika mycket om hur snabbt du förbrukar dom efter att du har öppnat förpackningen. Bra påsar med envägsventil gör att bönorna håller sig mycket bättre i den oöppnade påsen, än de gör efter att man har öppnat påsen och börjat släppa in syre. Jag försöker se till att göra slut på påsen inom en vecka efter att jag har öppnat den.

Sen vill jag påpeka att jag inte tycker att kaffet blir odrickbart bara för att bönorna råkar vara lite äldre än vad jag har skrivit ovan, men jag märker att det är svårare att känna vissa smaker när börjar bli lite äldre och jag betalar ju samma pris oavsett. Så jag försöker beställa så nyrostat som möjligt och det är sällan jag köper något som är mer 2 veckor efter rostning när jag beställer det. Äldre än 3-4 veckor köper jag nästan aldrig. Sen kan jag göra undantag för lite mindre exotiska (och billigare) kaffen, t.ex. om jag ska bjuda väldigt många på kaffe, eller helt enkelt har gäster som inte uppskattar den sortens specialkaffe, då finns det många sorter som funkar utmärkt efter nån månad också.

(*) Här tycker jag att rosterierna i Sverige kan förbättra sig ordentligt och ta efter hur det fungerar i USA, Australien, Norge och andra länder där det är vanligt att beställa direkt från rostaren. Jag förstår att det skulle konkurrera med återförsäljare, men som konsument kan jag inte se en enda fördel med lägga på ett mellanled på en färskvara.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Hållbarhet är en svår fråga. Rosterierna har olika packrutiner och rekommenderar olika tider vilket gör det ännu mer förvirrande. Färskt är viktigt och jag tycker att de två ovanstående författarna skriver bra om hållbarhet. Gillar man italienska espressoblandningar tycker jag man kan vara mindre känslig. Jag har druckit robustablandingar som varit över ett halvår gammalt som smakar finemang. Men en ren och saftig Costa Rica från Koppi är inte speciellt prisvärd sex månader gammal.
 
A

Arrollo

Guest
Jag tror att jag inte riktigt förstår, kan inte förklara tydligare.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,697
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp