Var säljs rostade numera?

eimermusic

Well-known member
Var säljs rostar numera?

Har tänkt ta nästa steg mot totalt kaffe-vansinne och börja rosta själv. Jag märker tyvärr att få eller inga verkar sälja rostare. Inte ens i EU verkar det finnas mycket att köpa och de trådar jag hittat här är rätt gamla och leder ofta till handlare som inte längre säljer rostare.

Så lite tips och råd skulle sitta bra. Har något några färska leads på bra ställen att köpa rost?

Jag funderar på Behmor, pga priset, och Hottop, pga allt annat, och det bästa jag hittar är Kaffemekka som visar dem på hemsidan men kallar dem slutsålda. Dessutom tvekar jag när de visar de gamla Hottopparna trots att de nya inte direkt är nya längre.
 
Senast ändrad:

svartvest

Well-known member
Har tänkt ta nästa steg mot totalt kaffe-vansinne och börja rosta själv. Jag märker tyvärr att få eller inga verkar sälja rostare. Inte ens i EU verkar det finnas mycket att köpa och de trådar jag hittat här är rätt gamla och leder ofta till handlare som inte längre säljer rostare.

Så lite tips och råd skulle sitta bra. Har något några färska leads på bra ställen att köpa rost?

Jag funderar på Behmor, pga priset, och Hottop, pga allt annat, och det bästa jag hittar är Kaffemekka som visar dem på hemsidan men kallar dem slutsålda. Dessutom tvekar jag när de visar de gamla Hottopparna trots att de nya inte direkt är nya längre.

Det är dåligt med rostar i Sverige även i Europa på ett sätt. Behmor är den som finns, men jag trodde nog att någon i Europa skulle ta hem Quest M3 men där är det nog direkt import som gäller. Tråkigt kan jag tycka för jag tror att kaffekulturen i stort skulle vinna på att intresset för rostning sprids till vanligt folk.
 

eimermusic

Well-known member
Ska kolla lite närmare med Kaffemekka om det kommer in rostar snart eller om man får bita i det sura äpplet och beställa från USA eller Asien och ta krånglet med Tull och moms.
 

eimermusic

Well-known member
Vad jag minns var questM3 rätt dyr i jämförelse med Hottop (den manuella B versionen), men så vacker :)
Jag Kommer gärna över nån dag och sneglar över din axel när du kör en omgång. Tack för erbjudandet.
 
Senast ändrad:

eimermusic

Well-known member
Kaffemekka sa idag att de inte får in Hottop igen men kommer få in nya Behmor i februari. Tvekr dock lite om jag får tillräckligt med kontroll och tillräckligt mörk rost med den. Maxtemp verkar vara stora svagheten... Och att man inte kan styra så mycket under rostningen.
Får se vad jag hittar på.
 
Hejsan. Vi har förutom den stora rösten en quest m3 på rosteriet i Länna. Den är helt manuel så du får full kontroll över varje rost och temperatur är definitivt inte ett problem. Jag misstänker att anledningen till att ingen i Europa importerar den än är att den inte är CE certifierad. Om eller kanske när den blir det tittar vi gärna på ätt köpa in. Om någon hör något får ni gärna säga till.
Anna.
 

eimermusic

Well-known member
Jag läste nyss om certifieringar av den. Avsaknaden... Inte att något var på gång.

Den saken och tillgång på reservdelar talar för Hottop som jag ser det. De har visat att de vill supportrar uppgradering av gamla maskiner och har en ganska komplett reservdelskatalog. Jag har inget direkt förtroende att endera produkt håller för evigt så att se ett bra stöd efter köp är ett plus.

Egentligen var nog martink78 elak som nämnde M3 ;).Den är egentligen lite dyrare än vad jag helst vill lägga på en rost. Jag har många andra dyra intressen, tyvärr. Men om den fanns att köpa i Länna imorgon hade nog risken varit stor at jag satt mig i bilen. Kanske inte så dumt att man inte så lätt impulsköper dessa leksaker.
 

svartvest

Well-known member
Jag läste nyss om certifieringar av den. Avsaknaden... Inte att något var på gång.

Den saken och tillgång på reservdelar talar för Hottop som jag ser det. De har visat att de vill supportrar uppgradering av gamla maskiner och har en ganska komplett reservdelskatalog. Jag har inget direkt förtroende att endera produkt håller för evigt så att se ett bra stöd efter köp är ett plus.

Egentligen var nog martink78 elak som nämnde M3 ;).Den är egentligen lite dyrare än vad jag helst vill lägga på en rost. Jag har många andra dyra intressen, tyvärr. Men om den fanns att köpa i Länna imorgon hade nog risken varit stor at jag satt mig i bilen. Kanske inte så dumt att man inte så lätt impulsköper dessa leksaker.

Vart läste du om CE märkningen?

Tråkigt att ingen kan ta den hit. Vilka säljer Hottop nu?

Vi får starta Fb grupp "Quest M3 to Europe" Är det några som går med???
 

martink78

Well-known member
Min Quest kostade strax under 9 000, så så mycket dyrare än hottoppen är den inte (om inte priset eller valutan har ändrats mycket sedan jag köpte min). Och då måste jag säga att den skillnaden är den definitivt värd. Flexibiliteten vad gäller rostning är oslagbar och kvalitetsmässigt är ju allt i rostfritt. Förutom hållbarheten så innebär det att det går att modifiera och reparera den relativt enkelt, allt går att skruva isär. Av vad jag sett på home-barista så är dessutom rengöringen av hottop en mindre mardröm där man måste köpa nya filter med jämna mellanrum. Kan vara värt att kolla med andra Hottop ägare här, borde finnas nån.

Däremot kanske det öht är en god ide att du prövar att rosta hemma på annat vis först vilken rost du än köper. Det är inte alla som uppskattar rostandets ädla konst och det är ärligt talat svårt att slå proffsen på fingrarna vad gäller resultatet (annat än färskheten förstås). Köp lite bönor och kör i ugn eller med varmluftspistol om du har en. Synd att köpa en rost för dyra pengar som sedan bara blir stående..
 

lennart

Well-known member
Jag tycker att Hottop är en bra rost den är lätt att använda.Rengöringen är inte svår, om jag jämför hur det är att rengöra min Diedrich HR-1 så är det en barnlek.Jag tillverkar egna filter av filtermatta så det blir billigt.
 

eimermusic

Well-known member
CE märkningen... Läte om den på en av de 100 forimtrådar och hemsidor jag läst om Quest.
http://toomuchcoffee.com/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=8992

Det är en tråd med rätt snygga foton på alla detaljer och en kortare diskussion och filosoferande kring hur lätt det var att certifierad den. Argumenten gick ut på att elen verkade ha många oisolerade punkter och att sen allmänt saknar "sälerhertsfeatures" som temperaturspärrar och självavstängning utöver "äggklockan".

Hittade förresten en okänd hemsida i Holland som säljer en massa råkade och ganska månganolika hemmarostar. De hoppar dock från Behmor direkt till en Cafemino som definitivt är utanför min budget.
http://www.ongebrand.nl/english/

@martink78
Jag känner mig själs tillräckligt bra så jag vet att en dålig rost kommer överges ganska omgående. "Popcorn-style" rostar är nog helst otänkbart. Jag tvekar starkt att kontrollfreaket och perfektionisten kommer vara nöjd med Behmor erbjuder. Men, som du säger, om rostningen inte är för mig så är en M3 en större chansning. Jag ska köpa en näve bönor och se om jag kan elda upp popcornmaskinen jag hittade i svärföräldrarnas garage. Kan vara en bra början :)

Gällande M3. Vad för avgifter tillkom när du köpte den? Tull? Moms? Osv... Köpte du den direkt eller via någon? Typ coffeeshrub som anger att de får in 220v exemplar ibland.
 

rotlas

Well-known member
Jag mailade nyligen Behmor om försäljning i Europa och dom sa att dom håller på att göra små förändringar i rostaren, pga specificationsförändringar rörande CE och GS. Det kommer kommer att ta 3-4 månader innan dom kan skeppa nya maskiner till EU.
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Jag mailade nyligen Behmor om försäljning i Europa och dom sa att dom håller på att göra små förändringar i rostaren, pga specificationsförändringar rörande CE och GS. Det kommer kommer att ta 3-4 månader innan dom kan skeppa nya maskiner till EU.

Det är även orsaken till att Alnö Kaffehus inte har Behmor på hyllan. De vi hade har sålt slut och vi tar in nya så fort de kommer på marknaden.
 

martink78

Well-known member
@martink78
Jag känner mig själs tillräckligt bra så jag vet att en dålig rost kommer överges ganska omgående. "Popcorn-style" rostar är nog helst otänkbart. Jag tvekar starkt att kontrollfreaket och perfektionisten kommer vara nöjd med Behmor erbjuder. Men, som du säger, om rostningen inte är för mig så är en M3 en större chansning. Jag ska köpa en näve bönor och se om jag kan elda upp popcornmaskinen jag hittade i svärföräldrarnas garage. Kan vara en bra början :)

Gällande M3. Vad för avgifter tillkom när du köpte den? Tull? Moms? Osv... Köpte du den direkt eller via någon? Typ coffeeshrub som anger att de får in 220v exemplar ibland.

Glömde visst svara..
Jag betalade 7 983 :- för själva rosten med frakt (men pris och framförallt valutan kan ha ändrats), och sedan lade tullen till 834:-, för vad vet jag inte, de specar inte vad det är som ingår. Uppenbarligen är det inte den vanliga momsen i all fall.. Jag köpte min direkt från tillverkaren, nås via en hotmailadress. (Känns ju tryggt att pröjsa nästan 8000:- till en hotmailadress. Funderade på vad polisen skulle säga om man blev blåst och försökte anmäla.. förmodligen att man förtjänade det när man är så dum.. :D)
Fördelen med det är väl att man kan välja konfiguration själv, optioner som fanns är ET termometer (BT ingår), k-probar (tog jag) och variabel hastighet på trumman (tog jag inte, kan köpas till senare).

Coffeshrub tror jag är utan ET termometer (men med förborrat hål ser det ut som, så det behöver inte vara ett stort problem). K-Probar kan man jaga separat men det är ju smidigt (och var inte så dyrt) att få dem med på en gång.
 

martink78

Well-known member
Enda verkliga nackdelen jag kan se med Quest är att man max kan rosta 250-300gram. Och då är 300g tillverkarens max, själv rostar jag alltid 200g, det räcker för mig och ger ändå bra kontroll. Om man kör 300g så får man förmodligen långsammare profiler (man borde iofs kunna isolera trumman för att få bra prestanda med 300g, tror jag).
Vill man rosta 300g skulle jag kanske fundera en gång till om det inte finns andra allternativ..
 

eimermusic

Well-known member
Det låter som klart rimligt pris. Jag har bara gjort en enkel beräkning på Coffeeshrubs pris + lite gissningar kring moms och Tull. Jag mailade Molly Yen för ett par timmar sedan för att kolla upp just pris och varianter och tillägg... Det blir nog en rost i alla fall... Trots att J&N är mindre än en kilometer bort... Själv är bäste dräng får man hoppas.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp