Fråga till Wilfa-kvarnägare - timer

petrush

Well-known member
Hej,

Jag är komfunderad över timern på wilfa kvarnen CGR-1.

På min kvarn jag haft sen i somras går det bara att ställa in maltiden i typ multiplar av 5 sekunder, dvs det går inte få 7 sekunder, eller ställa in särskilt nogrannt dosen då, det blir antingen för lite eller för mycket. Jag kontaktade försäljaren och har nu fått en ny kvarn på garanti.

Men den nya kvarnen har samma problem! Och verkar också vara kvantifierad på kring 5 sekunder, går att få 5 sek, 9 drygt, 14.9 sek! Blir rätt svårt att få in en vettig dos, då det kommer lite till en början och 5 sekunder sedan blir typ 10 gram extra.

Kan någon kolla om eran wilfa beter sig på samma sätt??
 
Senast ändrad:

osks

Well-known member
Tips: Strunta i timern och väg upp de bönor du vill mala per gång, istället för att lagra dom i hoppern.
 

petrush

Well-known member
Tips: Strunta i timern och väg upp de bönor du vill mala per gång, istället för att lagra dom i hoppern.

Jo det är ju en möjlighet, men det är rätt bekvämt på jobbet att bara trycka på en knapp och få en lagom dos.

Någon som har en wilfa och kan testa om era beter sig likadant?
 

TheJaff

Well-known member
Det här låter ju riktigt illa. Jag har precis börjat använda min och ska testa när jag kommer hem. Men min tanke, och anledningen till att jag byter ut min Minimoka 203 är just pga den inbyggda timern. Visst, man kan ju justera malningsgraden för att kompensera någon sekund hit eller dit men 5-sekunderssteg på en steglös ratt är ju helt missvisande!
 

petrush

Well-known member
Ja, men jag tycker det är lite konstigt att ingen kommenterat det tidigare.

Har vi någon som har en kvarn som har mindre steg än 5 sekunder på inställningen?
 

TheJaff

Well-known member
Jag har nu testat min och den beter sig likadant. Detta är ju skandalöst! (kanske lite väl starkt ord) Vad jag inte fattar är, denna kvarn har ju fått så bra omdöme från kaffenördar i olika forum, och nog för att jag inte läst varenda tråd och inlägg, men det här har jag inte sett nämnt någonstans (har något hänt efter den bytt märke till Wilfa?). Jag tycker att detta är ett väldigt stort minus, tom kanske en deal breaker för mig: såhär hade jag tänkt att använda den här kvarnen (och byta ut min minimoka 203:a):

- Ställ in den malningsgrad som jag tycker ger rätt extraktion för bryggkaffe (i min Moccamaster) - detta är basparametern som jag vill lämna konstant, åtminstone för mitt huskaffe
- Märka upp kvarnens timer motsvarande Moccamasters gradering för antal koppar på vattentanken

Men det är alltså kört för det finns alltså bara diskreta lägen om (ca) 5 sekunder vardera, så för vissa antal koppar måste jag börja mecka med malningsgraden OCKSÅ för att få rätt extraktion.

Och det här med att väga bönorna innan eller det malda kaffet efter. Nej tack, hela anledningen till att jag skaffade den här kvarnen var inte för att den maler bättre än min minimoka (för det gör den inte), utan just för att den har en timer.
 

larjo11

Well-known member
Har både hugin coffea o wilfa. Men eftersom jag bara häller i den mängd kaffeböner som går åt för stunden så har jag inte tänkt på hur timern fungerar. Har ställt in en tillräckligt lång tid o stänger av den med start/stop-knappen när alla bönor är malda. Tror de flesta gör på detta viset.
Har coffean på jobbet så jag ska försöka komma ihåg o testa det timern i veckan
 

TheJaff

Well-known member
Har både hugin coffea o wilfa. Men eftersom jag bara häller i den mängd kaffeböner som går åt för stunden så har jag inte tänkt på hur timern fungerar. Har ställt in en tillräckligt lång tid o stänger av den med start/stop-knappen när alla bönor är malda. Tror de flesta gör på detta viset.
Jag tror också att många gör så men med tanke på hur många som äger en sån här kvarn så borde det även finnas väldigt många som tror sig ha en fungerande timer med bättre än +-2.5s i noggrannhet.. jag tycker att recensionen här på riktigtkaffe bör inkludera den här viktiga informationen för framtida köpare.
 

dan nilsson

Well-known member
Tips: Strunta i timern och väg upp de bönor du vill mala per gång, istället för att lagra dom i hoppern.

Det är på detta vis de flesta använder denna kvarn, vill man ha exakthet finns det kvarnar med exakta timers, mahlkönig vario home t.ex, men då kostar det ju lite mera..

Kommer inte ihåg om det omnämndes i testet, men den hyllas inte för timer-funktionen, utan för att den maler bra och, då när testet gjordes och nästan alla på forumet köpte en, för att den är (var) extremt prisvärd, (jag köpte min för 399:)
 

TheJaff

Well-known member
Det är på detta vis de flesta använder denna kvarn, vill man ha exakthet finns det kvarnar med exakta timers, mahlkönig vario home t.ex, men då kostar det ju lite mera..

Kommer inte ihåg om det omnämndes i testet, men den hyllas inte för timer-funktionen, utan för att den maler bra och, då när testet gjordes och nästan alla på forumet köpte en, för att den är (var) extremt prisvärd, (jag köpte min för 399:)
Jag tror att vi har fastställt att många mäter upp sina bönor istället för att använda timern. Jag däremot, som kanske är något av ett unikum, nergraderade från en Minimoka just pga timer-funktionen.

(Jag tycker att det är konstigt om inte fler tycker att det är smidigt att bara vrida på en ratt istället för att ha en våg och kaffebönor framme och varje gång, flera gånger per dag, väga upp och dosera bönor i behållaren)

Jag säger ingenting om att kvarnen inte är prisvärd även om den skulle vara helt utan timer, för det är den. Men det här är en principsak. I specen och manualen ges inget annat intryck än att kvarnen har en "steglös" timer. Och då tror iaf jag, även om det här är en billig/prisvärd kvarn med "oexakt" timer, att den ska fungera med kanske 0.5sek felmarginal. Det är vad jag tror. Jag skulle inte bry mig det minsta om den diffade 1sek heller. Men att den har diskreta steg om 5sek är.. fult.

Jag pratade med Wilfa service/sälj på telefon igår och personen jag pratade med visste direkt att så är fallet och han höll med om och beklagade att den detaljen inte framgår på något sätt. Vi får väl se om/vad dom gör åt saken.
 

johey

Well-known member
Intressant. Jag köpte en Wilfa åt mor min julen 2010. Jag har faktiskt inte tänkt på om den beter sig på detta vis, men jag tycker att jag borde noterat det när jag testkört den. Jag ska undersöka nästa gång jag är i Oskarshamn. Förhoppningsvis någon gång i år. :p
 

TheJaff

Well-known member
Wilfa-killen ringde nyss upp mig och hade testat sin egen kvarn. Han kunde inte riktigt verifiera beteendet men menade att det inte är något mening att skicka kvarnen på reparation. Det är som det är. Jag får i alla fall tacka för ett trevligt bemötande på telefon och jag hoppas att dom uppdaterar den tekniska beskrivningen.
 

martink78

Well-known member
(Jag tycker att det är konstigt om inte fler tycker att det är smidigt att bara vrida på en ratt istället för att ha en våg och kaffebönor framme och varje gång, flera gånger per dag, väga upp och dosera bönor i behållaren)

Ja, normala människor skulle nog tycka det är smidigt, men de som hänger här tänker nog som jag att man inte gärna vill att bönorna ligger och luftas i onödan eftersom de tappar smak då. Dessutom funkar det inte om man växlar mellan olika kaffen varje gång..

Däremot kan jag hålla med om att det borde upplysas om att det är 5s steg på timern, jag skulle också ha gissat att den var steglös.
 

TheJaff

Well-known member
Testade min mer ingående nu och det stämmer med 5 sekunder, högst någon tiondel fel varje gång.. vad som illa är att det slår inte över vid 7.5 till 10 utan jag måste vrida till uppskattningsvis 9 sek för att få mer än 5 sek och då får jag exakt 10s.
 
Topp