Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 19
    Senior Member
    Reg.datum
    okt 2009

Fråga till Wilfa-kvarnägare - timer

Hej,

Jag är komfunderad över timern på wilfa kvarnen CGR-1.

På min kvarn jag haft sen i somras går det bara att ställa in maltiden i typ multiplar av 5 sekunder, dvs det går inte få 7 sekunder, eller ställa in särskilt nogrannt dosen då, det blir antingen för lite eller för mycket. Jag kontaktade försäljaren och har nu fått en ny kvarn på garanti.

Men den nya kvarnen har samma problem! Och verkar också vara kvantifierad på kring 5 sekunder, går att få 5 sek, 9 drygt, 14.9 sek! Blir rätt svårt att få in en vettig dos, då det kommer lite till en början och 5 sekunder sedan blir typ 10 gram extra.

Kan någon kolla om eran wilfa beter sig på samma sätt??
    Senast redigerat av petrush den 2012-01-09 klockan 07:48.

Senior Member oskss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Tips: Strunta i timern och väg upp de bönor du vill mala per gång, istället för att lagra dom i hoppern.

Senior Member
    Reg.datum
    okt 2009
    Citat Ursprungligen postat av osks Visa inlägg
    Tips: Strunta i timern och väg upp de bönor du vill mala per gång, istället för att lagra dom i hoppern.
    Jo det är ju en möjlighet, men det är rätt bekvämt på jobbet att bara trycka på en knapp och få en lagom dos.

Någon som har en wilfa och kan testa om era beter sig likadant?

Senior Member oskss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Citat Ursprungligen postat av petrush Visa inlägg
    Jo det är ju en möjlighet, men det är rätt bekvämt på jobbet att bara trycka på en knapp och få en lagom dos.
    Jag tycker det låter som att du inte får en lagom dos.

Citat Ursprungligen postat av petrush Visa inlägg
    Någon som har en wilfa och kan testa om era beter sig likadant?
    Jag testade nu och min beter sig likadant.

Det här låter ju riktigt illa. Jag har precis börjat använda min och ska testa när jag kommer hem. Men min tanke, och anledningen till att jag byter ut min Minimoka 203 är just pga den inbyggda timern. Visst, man kan ju justera malningsgraden för att kompensera någon sekund hit eller dit men 5-sekunderssteg på en steglös ratt är ju helt missvisande!

Senior Member
    Reg.datum
    okt 2009
    Ja, men jag tycker det är lite konstigt att ingen kommenterat det tidigare.

Har vi någon som har en kvarn som har mindre steg än 5 sekunder på inställningen?

Jag har nu testat min och den beter sig likadant. Detta är ju skandalöst! (kanske lite väl starkt ord) Vad jag inte fattar är, denna kvarn har ju fått så bra omdöme från kaffenördar i olika forum, och nog för att jag inte läst varenda tråd och inlägg, men det här har jag inte sett nämnt någonstans (har något hänt efter den bytt märke till Wilfa?). Jag tycker att detta är ett väldigt stort minus, tom kanske en deal breaker för mig: såhär hade jag tänkt att använda den här kvarnen (och byta ut min minimoka 203:a):

- Ställ in den malningsgrad som jag tycker ger rätt extraktion för bryggkaffe (i min Moccamaster) - detta är basparametern som jag vill lämna konstant, åtminstone för mitt huskaffe
    - Märka upp kvarnens timer motsvarande Moccamasters gradering för antal koppar på vattentanken

Men det är alltså kört för det finns alltså bara diskreta lägen om (ca) 5 sekunder vardera, så för vissa antal koppar måste jag börja mecka med malningsgraden OCKSÅ för att få rätt extraktion.

Och det här med att väga bönorna innan eller det malda kaffet efter. Nej tack, hela anledningen till att jag skaffade den här kvarnen var inte för att den maler bättre än min minimoka (för det gör den inte), utan just för att den har en timer.

Senior Member
    Reg.datum
    okt 2009
    Någon som har en äldre wilfa eller en hugin coffea som kan kolla om det är samma sak där?

Liknande ämnen

1. Wilfa CGR-1
    Av Bengan i forum Kaffekvarnar
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2012-11-20, 14:48
  2. Statisk Wilfa CGR-1
    Av MickeT i forum Kaffekvarnar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-26, 12:28
  3. Kärlek till en tamper - och en fråga.
    Av BloodyMezzo i forum Hårdvara
    Senaste inlägg: 2009-09-23, 13:25
  4. Fråga till gud om kaffe
    Av fiddlerman i forum Allmänt om kaffe
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-09, 07:48
  5. Timer till kvarn - mod
    Av mårris i forum Hårdvara
    Senaste inlägg: 2006-06-03, 00:26

Behörigheter för att posta