Butiksmalet, för vem?

D

Dr Broccoli

Guest
Hej,

Jag är helt färsk i kaffevärlden och har mycket att lära, riktigt kul.
Siktar på att skaffa en Rancilio Silvia med en Mahlkönig Vario GII kvarn eller liknande var det lider och ekonomin tillåter. Andra tips på prisvärda kvarnar eller kombinationer?

Nu till min egentliga fråga. Då min budget idag inte riktigt räcker till ovan har jag förstått att de flesta rekommenderar att skaffa en bra kvarn först och en hygglig/bra maskin sen. Men vad har jag för glädje av den turordningen? Ingen maskin inget kaffe.

Om jag går till Kahls Kaffe elller liknande kaffehandel och vill köpa espressobönor så frågar de om jag vill ha dem malda. Av vad jag kan förstå på detta forum så kommer de inte kunna mala fint nog för Silvian. Stämmer det?

För vilka maskiner duger då butiksmalet kaffe?
Eller är det bara så att olika maskiner kräver olika fin malning av samma kaffe och att det därför troligen inte passar med en standardiserad malingsgrad i butiken?

Förstår inte vitsen med att de vill mala om de inte kan mala espressokaffe till espressokvalitet.

Snälla förklara nån som kan.

Hälsningar
Dr Broccoli
Hälsningar
 

Peppeluns

Active member
Hej

Tror säkert t.ex. kahls kan mala fint nog, men med en egen kvarn kan du hitta den optimala malningsgraden för din maskin och din smak, ber du om espressomalet i butiken så får du, precis som du säger någon form av standardiserad espressomalning.

Det stora problemet är att du aldrig kommer att få till dom där "perfekta" skotten med butiksmalet kaffe. Så till vida du inte bor 200m från kaffehandeln, och går ner varje gång du vill ha en kopp kaffe och köper 12g. Kaffet blir gammalt och tappar i kvalitet helt enkelt.

Du kan absolut få ett drickbart kaffe på färdigmalda bönor, men kvalitetsskillnaden på det färdiga kaffet när du maler själv kontra färdigmalet är betydligt större än kvalitetsskillnaden på kaffet från en lite billigare och lite dyrare maskin.

Gaggia classic är en kapabel maskin som ofta går att hitta billigt begagnad på blocket, säg runt 1500kr. Lägg till en begagnad kvarn för samma pengar så är du hemma.
 

svartvest

Well-known member
Hej,

Jag är helt färsk i kaffevärlden och har mycket att lära, riktigt kul.
Siktar på att skaffa en Rancilio Silvia med en Mahlkönig Vario GII kvarn eller liknande var det lider och ekonomin tillåter. Andra tips på prisvärda kvarnar eller kombinationer?

Nu till min egentliga fråga. Då min budget idag inte riktigt räcker till ovan har jag förstått att de flesta rekommenderar att skaffa en bra kvarn först och en hygglig/bra maskin sen. Men vad har jag för glädje av den turordningen? Ingen maskin inget kaffe.

Om jag går till Kahls Kaffe elller liknande kaffehandel och vill köpa espressobönor så frågar de om jag vill ha dem malda. Av vad jag kan förstå på detta forum så kommer de inte kunna mala fint nog för Silvian. Stämmer det?

För vilka maskiner duger då butiksmalet kaffe?
Eller är det bara så att olika maskiner kräver olika fin malning av samma kaffe och att det därför troligen inte passar med en standardiserad malingsgrad i butiken?

Förstår inte vitsen med att de vill mala om de inte kan mala espressokaffe till espressokvalitet.

Snälla förklara nån som kan.

Hälsningar
Dr Broccoli
Hälsningar

Välkommen till Kaffetsvärld!!

När det gäller espresso så är kvarnen viktig, varje böna skall malas sönder till 3500 delar,,nej jag har inte räknat men läst om det. Kaffe då så finmalet att förändringar i vädret gör att en espresso kan rinna perfekt på morgonen men på eftermiddagen rinner den rätt igenom mycke snabbare. Detta gör att man hela tiden får ställa om kvarnen.

Jag började med en kvarn Amfin self och körde moka och press. När sedan det blev läge så blev det maskin.

Malet från affär blir bra till brygg och press.

Lycka till
 

osks

Well-known member
Men vad har jag för glädje av den turordningen? Ingen maskin inget kaffe.

Med en kvarn kan du ju göra och dricka jättegott kaffe! Okej, du kan inte göra espresso med bara en kvarn, men du får åtminstone gott kaffe. Om du inte vill köpa en espressomaskin så finns det billigare alternativ. Antingen kan du sikta på något åt espressohållet (mokka, aeropress), eller vanligt bryggkaffe eller presskanna.

Aeropress är nog personligen min favoritleksak, för man kan använda den på så många olika sätt (se http://worldaeropresschampionship.wordpress.com/recipes/ t.ex.).

Ingen maskin inget kaffe.
Ingen kvarn, ingen espresso. Med bara en espressomaskin kan du värma vatten, och eventuellt skumma mjölk. :) Fast jag är allvarlig.

De flesta här som brygger espresso har faktiskt varit i din sits - och alla vet vi i efterhand hur viktigt det är med kvarn - men ändå är det så svårt att få någon att förstå hur viktig kvarnen är. När man väl har försökt använda gammalt kaffe och sen jämför med färskt nymalet, så förstår man att det är ett krav, inte bara ett önskemål.


Du kan absolut få ett drickbart kaffe på färdigmalda bönor, men kvalitetsskillnaden på det färdiga kaffet när du maler själv kontra färdigmalet är betydligt större än kvalitetsskillnaden på kaffet från en lite billigare och lite dyrare maskin.

Jag är inte övertygad om att du kan få något drickbart på färdigmalt kaffe. Visst, det är flytande och med viss viljestyrka kan man till och med svälja det, men...

Jag köpte färdigmalet kaffe till min Silvia, innan min kvarn hade kommit fram (jag orkade inte vänta på den; jag ville ju testa min leksak direkt!) och det var bara slöseri med tid (och pengar, men det var inte så mycket). Jag trodde jag övade på min teknik, som jag hade läst att man skulle behöva göra, men det var kaffet det var fel på. Det blev otroligt uppenbart så snart kvarnen kom. Den dryck jag gjorde på det färdigmalda kaffe hade inget gemensamt med espresso smakmässigt, oavsett vilken sorts espresso man gillar, och det var så otroligt svårt bara att hindra vattnet från att forsa igenom kaffet.

Så här ett par år i efterhand är jag helt övertygad om att det bara är att lura folk att säga att det kan fungera med färdigmalt.

(Jag är inte så förtjust i färdigmalt kaffe i någon form, men för brygg så blir det åtminstone inte sämre än ett vanligt paket Gevalia, och det kan bli bättre. Det är förstås rätt annorlunda från bra rostat, nymalt, specialkaffe, men det går faktiskt att dricka.)
 
D

Dr Broccoli

Guest
Tack för de snabba och utförliga svaren!
Blir en 3 år gammal MiniMoka 203 för 400 kr (vettigt pris?) ikväll, borde göra jobbet som min första riktiga kvarn.
 
Senast ändrad:

martinius

Member
Måste hålla med de mer rutinerade männen här om att det klart är viktigast med kvarnen, men förstår absolut din frustration. Priset på kvarnen är det väl intet att prata om då en ny 203:a går väl loss på 3000. Visserligen är ju allt beroende på hur mycket slitage där är mm. Om du är sugen på en Silvia som maskin kan du gå in på min högst amatörmässiga blogg och följa mina stapplande steg med mitt nyförvärv... Du hittar den på 4smaartorochenstorbona.blogspot.com
 

skogsvakt

Member
Har provat alla märken med färdigmalda bönor som finns i mina mataffärer. Det blir en svart beskt dryck som sipprar ur och vissa skulle nog kalla det kaffe ja. Men sen provade jag att köpa nymalet kaffe hos Da Matteo. Vilken skillnad.! Det blir verkligen köpa egen bra kvarn snarast. Men tills dess kan jag varmt rekommendera att vända sig till valfri kaffehandlare som maler åt dig.
Lycka till
 
D

Dr Broccoli

Guest
Då var MiniMoka 203 fixad, 400 kr på Blocket. Ser ut att vara i bra skick.
I morgon ska det införskaffas kaffebönor. Ska bli riktigt kul att börja mala.
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,633
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp