Byta termometer på Ascaso Dream - DIY?

moakattack

New member
Någon som har erfarenhet av att byta termometer på en maskin?
Gör man det själv? Kan någon länka till en bra manual?

Har haft en Ascaso Dream som inköptes ny juni 2007. För en tid sedan började termometern visa suspekt låga temperaturer vid bryggning och ångning. Har sedan en vecka endast visat på 50 grader vid bryggning.
Trodde först kokaren gått sönder men efter att idag ha bryggt den bästa koppen Moak på väldigt länge så drar jag slutsatsen att termometern gått sönder. Bryggruppen har under hela "felperioden" varit lika varm som vanligt och bryggning/ångning har fungerat som vanligt.

Någon som bytt termometer på sin Ascaso Dream? Eller på någon annan härlig maskin?
 

moakattack

New member

moakattack

New member
Jag öppnade maskinen (för första gången)! =) Det verkar som att "klumpen" har kontakt med grupphuvudet. "Klumpen" hade nämligen samma temperatur som grupphuvudet. Dock hade inte koppartråden till termometern någon högre temperatur. Men det vet jag inte om koppartråd nödvändigtvis har, bara för att den leder värme? Jag drar slutsatsen att jag måste byta "klump", tråd och termometerenhet för att bli av med felet, eftersom inte någon av de tre komponenterna kan separeras från varandra. Ett nytt termometer-kit, helt enkelt.
Crema, tack för att du inspirerade mig att öppna maskinen och för att du uppmärksammade mig på att det kunde vara kontaktproblem. Nu vet jag med säkerhet att jag själv kan byta termometer-kit när jag väl får tag på ett.
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,632
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp