S: Isoleringsmaterial - Armaflex HT

Emil

Well-known member
Jag har nyligen påbörjat ett mindre projekt att isolera min maskin, kokare & rör osv, med hjälp av värmetålig Armaflex HT (sök efter "Armaflex HT" på forumet för mer info ang. materialet).

Har fått isolering över bl.a. rörisolering 76/19 samt 10/10..

Om det är någon som funderar på att isolera sin maskin kan det vara läge ;)

PM:a vid intresse

/Emil
 

Mayhem

Well-known member
Jag är intresserad! Har en massa ingrepp på min Linea planerade varav ett är isolering av ångkokaren. Vet inte exakt hur mycket jag behöver ännu men får väl försöka skatta... Vad kostar materialet?
 

Emil

Well-known member
Tjenare !

Jag har ca 150 cm av vardera isolering som blivit över, för att ta ett exempel så är min kokare på min VBM Domobar 30 cm lång så det borde räcka till några maskiner totalt..

Vad tor ni om 150:- inkl. frakt för en komplett maskin med de båda rördimensionerna. ?

/Emil
 

Wilderwein

Well-known member
Hej Emil jag är intresserad om du har någon isolering kvar, har försökt Pm:a men ser inte ut som om det fungerar.

/K
 

bauta

Well-known member
Jag bumpar denna tråd.
Är det nån som har isoleringsmaterial till en kokare till salu, eller vet var jag kan handla?
 

Mayhem

Well-known member
Är det nån som har isoleringsmaterial till en kokare till salu, eller vet var jag kan handla?
Hur stor kokare är det som skall isoleras? Jag köpte från något kaffeföretag i Tyskland (minns ej namnet men kan kolla kvittot hemma) men dumskallarna hade paketerat genom att dra packtejp direkt runt isoleringen som var omöjlig att få bort utan att skada ytskiktet och sedan svarade de inte på mail… Är kokare mindre än min 3 liters kanske den oskadade biten är mer än tillräcklig för din.
 

bauta

Well-known member
Jag behöver en bit 300 x 170 mm. Skall täcka mantelytan på en 100 mm dia kokare (Quick Mill aquila), och jag kan skarva mindre bitar.
 
Senast ändrad:

bauta

Well-known member
Kan även nämna att jag för disku med Profisol för att komma över nån bit Armaflex HT.
Har jag tur finns det nån bit, behovet dyker ju upp här av och till
 

bauta

Well-known member
Nehej, de verkar inte ha el vilja sälja småbitar.
Rinkaby rör verkar bara ha Armaflex HT i 19 mm tjocklek, lite onödigt tjock som gör det väldigt trångt. Normal är kokarisoleringen 10-13 mm tror jag.

Nån som har andra ideer om var få tag på isolering?
 

bauta

Well-known member
Just den säljare jag frågade. 10 EUR för två bitar Armaflex, och sen vill han ha 50 EUR i frakt till Sverige...
 

bauta

Well-known member
Fick till slut ordning på detta. Beställde rörisolering på ebay.
Och kafferosten fick gå i bakgrunden. Jag, kaffenörd?

b8ffbbcd70bf6874469389d48b0c804f.jpg

cf06cd85a1a382a4fddaa2142d4a085f.jpg
 
Senast ändrad:

algr01

Well-known member
Hej hej!
Måste också fråga om isoleringen gör någon skillnad, går värmeelementet på mer sällan med isolering, gör den någon skillnad?
På min sitter det fabriksmonterad isolering, mer en skumplast med en typ av värmetålig nylon eller textilinslagning runt, fanns det på era?
/Alexander
 

bauta

Well-known member
Ja, isoleringen ska göra att värmen inte läcker bort i samma utsträckning. Det fanns en gammal torkad fabriksisolering på min Brewtus
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp