Chemex

antikropp

New member
Hej,

Har i dagsläget ett Hario porslinsfilter som jag är otroligt nöjd med. Funderar på att skaffa en Chemex för att pröva något nytt. Är det stor skillnad på dessa bryggmetoder? Som jag har förstått det är principen densamma. Är det värt att köpa en Chemex, eller får jag i princip samma sak som mitt porslinsfilter?

Tack på förhand.
 

Molarin

Well-known member
Det kan absolut bli skillnad i smak beroende av bryggmetod. Jag är i precis samma situation som du och fann att Chemex är billigast på Moderna Museet. 375 kr för lilla modellen mot 529 på de flesta andra ställen.
 

liturgius

Well-known member
Jag var nyligen på ett café i Hamburg som har gått tillbaka till gamla Melitta-filter i porslin som hällöver-metod. De är dock inte så lätta att få tag på, men jag hittade ett på en antikbutik för 7€. Det verkar dock finnas versioner med ett eller tre hål. Tre hål borde väl vara närmast Hario i flowrate kan jag tänka mig. Är det någon som har erfaranhet av detta?

Nu saknas bara en Mahlkönig Vario W så är man på G med bryggkaffet.
 

GLC

Well-known member
Jag har en stor Melitta 103 till salu om du är intresserad. 3 hål vill jag minnas, kan kolla mer om du är sugen. Förstått det som bäst för flödet.
 

Forumstatistik

Trådar
14,657
Inlägg
155,659
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp