Nyinköpt naked portafiler - trippel size

waqr

Member
Hej på er!

Har precis fått ett naked portafilter till min Rancilio i julklapp. Eftersom filtret är ett trippel filter så undrar jag kring extraheringstiden och antal centiliter som espresson ska vara på. Ska man ha en längre extraheringstid och fler cl i glaset eller ska man har 25-30 sekunder extraheringstid och ca 6cl espresso som vid en dubbelshot?

Tacksam för svar!
 

Johan U

Well-known member
Hej o god jul.

Borde man inte ha 3x3 cl för en trippel och tiden den samma 25 - 30s?

Tror dock att de flesta kör mindre mängd och längre tid och dessutom finare malet.

Prova dig fram eller skippa trippelfiltret och använd ditt dubbel eller enkelfilter som vanligt fast naket.

//Johan
 

Eugene Tooms

Well-known member
Jag har haft ett nästan ett år. Tyckte det var rätt meckigt med trippelkorgen (svårare att banka ur) och dessutom gick det åt en jefla massa kaffe så jag satte helt sonika Silvians originalkorg i nakenfiltret. Funkar superbra. Inte lika snyggt som med trippelkorgen på plats om man sitter på knä framför maskinen men det kan jag leva med.
 

fonseca

Active member
Jag kör med ett trippelfilter, eller snarare ett XL filter (tror det är = ca 2,5 om en dubbel är 2). Har gjort det två år nu och går på 25-30 sec (oftast närmare 30). Jag använder inte mätkopp/glas, utan kör direkt i två dubbelkoppar, tills de är lite mer än hältenfyllda båda två (ca 2/3 innan creaman skjunkit undan). Kanske är annorlunda med nakenfilter iofs ...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp