Är kaffe farligt?

brinegar

Member
Jag undrar hur kaffe egentligen påverkar hälsan. Säg att man dricker fyra koppar svart bryggkaffe om dagen. Finns det nån övergripande info som förklarar exakt hur det påverkar ens hälsa, eller rör det sig bara om olika halvt bevisade teorier?

På senare tid har jag själv börjat tänka på kaffe som något bra, då jag har läst att 3-4 koppar kaffe om dagen förebygger alzheimers, och alzheimers verkar för mig vara en av de absolut hemskaste sjukdomarna. Därför tänker jag egentligen aldrig på om min hälsa påverkas negativt av kaffe. Plus att den njutning kaffet ger faktiskt höjer ens livskvalitet.

Lever jag i något sorts bekvämt ovetande tillstånd? Hur tänker ni? Kan man bevisa att folk dör tidigare av att dricka kaffe, som man exempelvis har lyckats bevisa med cigaretter men inte med snus?

Ser fram emot att läsa era svar! Tack.
 

brinegar

Member
Haha, "IT-folkets bensin". Tack för de intressanta länkarna. Mycket matnyttigt i andra länken. En momsänkning på kaffe borde egentligen komma på tal!

Nu får jag bara hoppas på lite positiva studier gällande snus, så blir jag helt plötsligt den hälsosammaste människan i Sverige.
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Kaffe är bra för hälsan, vet att jag såg en dokumentär om det någon stans.

...vad som däremot kan sägas, är att olika bönor har olika hög halt av koffein,
och att man därför skall vara försiktig med bönor man inte har full koll på om man har dåligt hjärta.

Sen är det ju självklart inte bra att dricka för mycket kaffe,
men vart den gränsen går är väldigt individuell.
 

brinegar

Member
Nån bra dokumentär skulle vara spännande att se, särskilt om den handlar om hur kaffe påverkar kroppen. Låt mig gärna veta om du kommer på vad den hette!
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,672
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp