Mintkyssar.....

HE

Well-known member
Igår gjordes det åt mycket florsocker vill jag lova. Helt omöjligt att få till en regelrätt mintkyss.
De stelnar ju på nolltid. Det ska ju kokas hit och dit samt läggas över i vattenbad mm. Någon som vet exakt var i produktionen det kan gå fel. Eller någon som vet exakt var i produktionen som är det magiska ögonblicket.
Har fått för mig att receptet med florsocker, vatten, ättiksprit och pepparmintsolja är det rätta.
Det finns ju det med äggvita mm...

Ni som vet vad jag talar om, hjälp, ikväll skall det köpas hem ett flak florsocker till....

/HE
 

Peppeluns

Active member
Igår gjordes det åt mycket florsocker vill jag lova. Helt omöjligt att få till en regelrätt mintkyss.
De stelnar ju på nolltid. Det ska ju kokas hit och dit samt läggas över i vattenbad mm. Någon som vet exakt var i produktionen det kan gå fel. Eller någon som vet exakt var i produktionen som är det magiska ögonblicket.
Har fått för mig att receptet med florsocker, vatten, ättiksprit och pepparmintsolja är det rätta.
Det finns ju det med äggvita mm...

Ni som vet vad jag talar om, hjälp, ikväll skall det köpas hem ett flak florsocker till....

/HE

Personligen brukar jag först koka (använd stektermometer) till 115grader, sedan häller jag över geggan i ett oljat kärl av något slag, när det svalnat till typ 60grader överdoserar jag pepparminten (upplever att den "dunstar" lite när massan är så pass varm, tror det egentligen är tänkt att det ska vara typ fingervarmt). Sedan är det dags för vattenbad, där brukar jag mest bara värma lite försiktigt, ju tjockare det blir i vattenbadet ju jävligare blir det att klicka ut.

Alltså: Inte för kallt när man har i pepparminten och inte för varmt när man kör vattenbad.

Sedan vet jag inte om jag gör rätt, men det brukar bli bra i alla fall :)
 

brinegar

Member
Kommer ihåg att vi gjorde såna i mellanstadiet men jag kommer inte ihåg det som något svårt direkt. Däremot minns jag att fröken sa att det egentligen hette negerkyssar men att man inte längre fick säga så...
 

HE

Well-known member
Det fins ju en variant när man vispar äggvita pösigt, kanske var det den....
Jag prövade idag igen, det är inte lång tid man har för att få till en perfekt kyss.
 
Topp