ZP machines PID-kokare för ungefär $222

GuruX

Well-known member
Tidigare ikväll twittrade dearcoffeeiloveyou, att crowd funding-målet för ZP machines espressomaskin var uppnått. Vips, så hade jag lagt $272 på en ny espressomaskin.

Jag ska förklara lite. ZP machines är ett projekt på Kickstarter. Kickstarter är helt enkelt ett ställe där folk med idéer söker finansiering för att kunna genomföra sitt projekt. (Akta er, det finns mycket spännande på Kickstarter.) Det är då crowd funding det gäller, alltså vanliga människor som lovar bort en viss summa pengar. Oftast så får man någon slags reward. Rent krasst så betalar man innan produktionen har satt igång, för att projektet ska kunna komma igång.

ZP machines, eller ZPMespresso är en liten espressomaskin med en egen variant av värmeblock, det är tydligen stora grejen med den. Den har också PID-styrning av både värmeblock och pump. Har jag förstått rätt så har den även USB-anslutning, så man ska kunna ladda sina egna tryckkurvor för extraktionen.

Jag lovade bort $250 för maskin, tamper, glas och en t-shirt om jag minns rätt. Bara maskinen kostar $200. Sedan fick jag lägga på $10 för att få den konverterad till svensk spänning och $11.99 extra för frakt till Sverige. Nu är det bara att vänta tills det blir mars, då beräknas produktionen starta. Passa på om ni ska ha en en. Retail senare ska visst vara $299.

Ta en titt, ni har 38 dagar på er att backa detta projektet. Samtidigt kan jag nämna att de uppnådde sitt mål på $25 000, på bara två dagar.

Till sist, länken! http://www.kickstarter.com/projects/zpmespresso/pid-controlled-espresso-machine
 

claesh1

Member
Jag har också satsat pengar i detta projekt. Fick nys om det i torsdags kväll, och satsade 222 dollar då. Jag tillhör nog de fem procent okunnigaste om espressohanteverket på denna sajt, men detta verkar spännande, av allt att döma tror "förståsigpåarna" att detta kan bli bra.

Som GuruX skrev: Kom bara ihåg att detta är ett slags riskkapital. Det är inte en webbshopp i detta stadium. Pengarna de samlar in kommer gå till verktyg för produktion osv. Det finns en risk att pengarna kan gå förlorade. Nu har de samlat in mycket mer pengar än de behöver, men det uppstår nya utmaningar. Med detta stora intresse, och många fler maskiner att producera i ett tidigt stadium än de ursprungligen hade räknat med, behöver de planera om sin produktion. Med 50 - 100 maskiner i månaden från mars så blir det många månaders väntetid om man går in nu.
Jag är någonstans bland de 400 första men hoppas inte på en maskin innan sommaren.
 

Peppeluns

Active member
Jag var väldigt inne på det här, satt med i princip med visakortet på bordet när jag såg att maskinen endast (i alla fall från början) kommer att vara på 110 volt. Tråkigt, man får väl helt enkelt avvakta med andra ord.
 

grebdnul

Well-known member
100v-problemet är lätt löst med en spänningskonvertor som gör om våra 230v till 110v. Inga problem.
 

Tomwid

New member
En spänningskonverterare som klarar ~1500W kontinuerligt är inte billig...

Tänker nog vänta tills de tillverkar 240V maskinerna även om det tar ett bra tag, är själv "backer" på 200USD-nivån.

100v-problemet är lätt löst med en spänningskonvertor som gör om våra 230v till 110v. Inga problem.
 

grebdnul

Well-known member
Nej det har du förstås rätt i.. jag tänkte inte på förbrukningen där. det är ingen bra ide alls faktiskt... :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,672
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp